Néhány évtizeddel korábban nem feltétlenül gondoltuk volna, hogy a 2020-as évekre olyan eszközökkel vesszük magunkat körbe, melyek viselkedésünk és szokásaink alapján tanulnak tőlünk/rólunk, hogy megkönnyítsék az életünket. A legtöbben repülő autókról álmodoztak, hamarosan talán ez is eljöhet.
Az utóbbi évtizedben a technológiai fejlődés az adatgyűjtés és a mesterséges intelligencia irányába rengeteget fejlődött. Az okostelefonok és közösségi oldalak ideje előtt nem voltak olyan pontos hétköznapi eszközeink, mint ma. Ma mobilos alkalmazások és órák figyelik a tevékenységünket, a Facebook az érdeklődésünket és barátainkat, a Google pedig gyakorlatilag mindent. A mesterséges intelligenciának és szenzoroknak köszönhetően az életünk megannyi mozzanata lett kényelmesebb és személyre szabottabb, ugyanakkor minden eddiginél dokumentáltabb.
Ezt egyesek átoknak vélik, mások szerint ez az elkerülhetetlen fejlődés, de mint oly sok kérdés,
a válasz most sem fekete vagy fehér.
Az azonban biztos, hogy január 7-10 között idén is megrendezték a CES-t, azaz Las Vegasi-i Consumer Electronics Show-t, mely az év legnagyobb technológiai rendezvénye volt. A gyártók itt mutatták be technológiai újításaikat és elképzeléseiket.
Több ezer terméket és ötletet mutattak be a nagyvilágnak, felsorolni is nehéz, mennyire gazdag fantáziával rendelkeznek egyesek. Volt köztük néhány olyan gondolatébresztőnek szánt koncepció is, mint például az Avatar film inspirálta önvezető Mercedes járgány, amely bionikus fékszárnyakkal, kormánykerék nélkül oldalazásra is képes, és szívverésünnkel és lélegzésünkkel kapcsolható be. A CES-en azt is megvillantották egyes cégek, hogy miként dobnák fel hálószobai életünket „okos” szexjátékszerekkel, vagy miként javasolják „okosan” a marihuána tárolását.
Alább néhány olyan újítást mutatunk be, melyek szerintünk vannak annyira földhöz ragadtak, hogy akár pár éven belül a mindennapjaink részévé válhatnak.
Mit csinált a nagyi tegnap?
Egyszerre szolgáltatás és eszköz az a Caregiver nevű ötlet, mely azon alapul, hogy az idősek otthonába szenzorokat helyeznek el. A szenzorok rögzítik és figyelik akár nagymamánk olyan szokásait, hogy hányszor kel fel az éjszaka, mennyit mozgott, vagy hogy bevette-e a gyógyszereit. A megálmodók szerint ezzel sokat javulhat az idősgondozás. A 2020-as rendezvényen egyébként ez a startup nyerte azt a versenyt, amelyen olyan ötleteket versenyeztettek meg, amelyeket akár holnap bevezethetnének.
Az antikapitalista telefon
A Teracube maga a rémálom azon mobilgyártók számára, akik minden évben próbálják meggyőzni a vásárlókat, hogy az aktuális új modell jobb, ezért feltétlenül KELL! Az ötletgazda egy fenntarthatónak nevezett telefont mutatott be, amely minimum 3 évig megkapja a Google frissítéseit, és 4 évig tartó garanciát ad. Ha valami ezidő alatt elromlik, ingyen cserélik. Az összetört kijelzőért kell mindössze fizetni, de az is simán megéri a maga 39 dolláros költségével. A 350 dolláros telefonról egyedül a specifikációkat nem árulták el, de egy írás szerint 6GB RAM és 128 GB memóriával rendelkezik. A Teracube szerint ötletük azért jó, mert környezetkímélő, hisz mint tudjuk, az akkumulátorok előállítása az egyik legkörnyezetszennyezőbb tevékenység manapság.
100 ezer forintért tiszta levegőt
A portlandi Ao Air nevű cég a CES-en mutatta be Atmos Faceware nevű termékét, melyre a jelenlegi helyzet szerint elképzelhető, hogy a világ nagyvárosaiban egyre nagyobb szükség lesz a légutakat pusztító szmog miatt. A légszennyezettség ellen küzdő szerkezet elsőre elég futurisztikusan néz ki, ám ha az alábbi bemutató videót megnézzük, nem is annyira vészes.
A cég egy tanulmányt is rendelt, mely szerint a 350 dolláros készülék jobb védelmet nyújt a szálló por ellen, mint az amerikai egészségvédelmi hatóság által meghatározott szintet elérő légszűrő maszkok.
Teniszlabda, ami elhúzza a redőnyt
A Samsung egy Ballie nevű robotot mutatott be, amely sípolva követi tulajdonosát, aki a fitneszedzéseken és a házimunkában is hasznát veheti a kis botnak. Elsőre úgy néz ki, mint egy teniszlabda, de valaki szerint olyan, mint BB-8 a Star Warsból. A készüléknek beépített kamerája van, így rögzíti és tárolja a különleges pillanatokat.
A tulajdonosa követése mellett Ballie fitneszasszisztensként funkcionál, és a házimunkában is segíthet. Aktiválhatja az intelligens otthoni eszközöket – például a robotporszívókat –, amikor úgy állapítja meg, hogy takarítás szükséges, mint ahogy ezt a bemutató kisfilmben is láthatjuk:
A szöveten túl
Napestig sorolhatnánk mennyi terméket és ötletet villantottak fel egyes cégek. A még okosabb tévék, mobilok, laptopok és számítógépek mellett azonban vannak olyanok, akiknek ötletük és erőforrásuk is van arra, hogy messzebb és nagyobb perspektíván keresztül fürkésszék a jövőt.
Elsőként itt van a Toyota, amely bejelentésével az egyik legnagyobbat gurította a CES-en. Az eddig autóiról híres cég bejelentette: várost épít.
Méghozzá a jövő városának prototípusát a Fudzsi hegy lábánál. A tervek szerint a Woven City-re (Szövött város, a név az autógyártó szövőipari múltjára utal) keresztelt város hidrogén üzemanyagcellás technológiára épül majd 2020 végétől és laboratóriumként fog szolgálni az önvezető autók, az okosotthonok, a mesterséges intelligencia és egyéb technológiák számára.
A projekt célja a biztonságosabb, tisztább és szórakoztatóbb városok megteremtése, valamint olyan tanulságok levonása, amelyek a világ minden táján hasznosíthatóak lesznek.
A városban lesz rendőrség, tűzoltóság, betegellátás, valamint iskolák, és otthona lehet mások mellett a Toyota jelenlegi, illetve már nyugdíjba vonult alkalmazottjainak.
Mégis lesznek repülő autók?
Nem csak a Mercedes vagy a Sony mutatta be autós projektjeit a nagyközönségnek. A Hyundai azonban nem sci-fibe illő koncepcióautót, hanem a nagyvárosi tömegközlekedés jövőjét vázolta fel. A számos európai nagyvárosból kitiltott, ám a fuvarmegosztásokban nagy tapasztalattal bíró Uberrel fogott össze, hogy légitaxit fejlesszen. Az egyelőre tervrajzokon és image-videókon szereplő S-A1 jármű a tervek szerint egy helyből felszálló, elektromos meghajtású nyolc rotorral felszerelt gép lesz, amely maximum 290 km/órával tud hasítani 300 és 600 méteres magasságban, 100 kilométeres hatótávolsággal. Elvileg először e légitaxiknak is lesz pilótája, ám „természetesen” később ezek is önvezetők lesznek.
Hogy ez mikor valósul meg pontosan, nem tudjuk, de mindegy is, hiszen a Vissza a jövőbe (1989) című klasszikus által elképzelt 2015-ös dátumról mindenképp lecsúsztunk.
Címlapfotó: Ao Air