Felhívták a figyelmet arra, hogy aki a vásárláskor nem kapott számlát, az feltétlenül kérje el, mivel az adott árucikk esetleges későbbi meghibásodásakor ennek hiányában nem vagy csak nehezen tudja bebizonyítani, hogy a terméket valóban az adott vállalkozástól vette. Hibás termék kijavítását vagy kicserélését, másodsorban vételára leszállítását vagy a teljes vételár visszatérítését csak nyugta vagy számla ellenében kérheti a vásárló - hangsúlyozta az egyesület. Felhívták a figyelmet, hogy az áruval kapcsolatos a jogos igényeket leárazásra vagy akcióra hivatkozva sem utasíthatják el a kereskedők.
A FOE közleménye kiemeli: régi tévhit az, hogy a fogyasztók a vásárlás után három napon belül bármikor visszavihetik a hibátlan terméket is és minden további nélkül kérhetik annak cseréjét vagy vételárát. Ugyanakkor tartós fogyasztási cikk - mosógép, bruttó tízezer forint vételár feletti mobiltelefon - vásárlása esetén, ha az meghibásodik a vásárlástól számított három munkanapon belül, akkor azt a kereskedő köteles kicserélni, az eredeti csomagolás megléte nélkül is.
Fontos tudni azt is, hogy a fogyasztói jogokat csak minőségi kifogás esetén lehet érvényesíteni. Tehát ha egy termék nem hibás, és azzal csupán annyi a gond, hogy a méret vagy szín miatt nem tetszik a megajándékozottnak, úgy a kereskedő nem köteles a kijavításra, cserére, vételár-leszállításra vagy annak visszafizetésére. Sokszor a kereskedők az ünnepekre való tekintettel megígérik azt, hogy visszaveszik a terméket akkor is, ha az később nem tetszik, de ezt az ígéretet nem árt rávezettetni a nyugtára, hogy később a vállalást igazolni lehessen.
Internetes vásárláskor a vásárlót speciális jogok illetik meg: ekkor ugyanis az árucikk átvételétől számított nyolc munkanapon belül indokolás nélkül elállhat a szerződéstől. Azaz nem szükséges, hogy az árucikk hibás legyen, ha nem tetszik, minden további nélkül meggondolhatja magát - mutat rá a FOE, hozzátéve, hogy ezzel a joggal csak akkor lehet élni, ha nem internetes árverésen vette a terméket és az eladó nem magánszemélyként értékesítette.
A szerződéstől való elállást javasolt írásban, igazolható módon megtenni. Ebben az esetben a terméket a vevőnek a saját költségén kell visszaküldenie a kereskedőnek, akinek pedig harminc napon belül szükséges visszatéríteni a kifizetett összeget. A kereskedő nem követelheti az eredeti csomagolás meglétét. A visszaküldés költségén felül pedig csak akkor követelhet egyéb összeget, ha a terméket a vevő nem rendeltetésszerűen használta és emiatt az károsodott.
A FOE szerint az online vásárlás esetén lényeges, hogy egyes esetekben a vevő nem gyakorolhatja az indokolás nélküli elállási jogot, így étel, CD, DVD, esetleg számítógépes szoftver vásárlásakor, ha a vevő a csomagolást már felbontotta. Előfordul az is, hogy a fogyasztó megrendeli a terméket, de azt készlethiány miatt nem tudják szállítani. Ilyenkor a vevő befizetését a vállalkozás köteles haladéktalanul, de legkésőbb harminc napon belül visszautalni.
A FOE megjegyzi azt is, ha bármilyen vitás kérdésben nem jut megegyezésre a vevő a kereskedővel, igényével fordulhat a fővárosi, megyei kereskedelmi és iparkamarák mellett működő békéltető testületekhez.