Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Szezonzáró közgyűlés

2014. június 26. 7:58
Sporttámogatásról, az ifjúsági stratégia kidolgozásáról és az Integrált Településfejlesztési Stratégiáról döntenek képviselőink júniusban.

A lényeg röviden

  • Tóthné Stupián Anikó maradhat a Veszprémi Egyetemi Stadion Nonprofit Kft. ügyvezetője
  • Megszűnt a Veszprém Barabás KC önkormányzati támogatása, meghosszabbították viszont a Veszprémi Egyetemi SC kosárlabda szakosztályának támogatását
  • A közgyűlés elé került az Integrált Településfejlesztési Stratégia.

Napirend előtt

  • A legutóbbi közgyűlésen Gersmár Ferenc (LMP) tett fel írásbeli kérdést a szélenergia lehetséges hasznosításával kapcsolatban, amire a polgármester írásban válaszolt. A zöldpárti képviselő korábban sajtótájékoztatón részletesen is értékelte a választ, a részleteket itt olvashatják el.
  • Gerstmár Ferenc újabb kérdést tett fel arról, hogy leállhat-e Veszprémben a kéményseprési szolgáltatás? Az ország több megyéjéből érkeztek aggasztó hírek az elmúlt hetekben, így nem csak a képviselőnek jutott eszébe feltenni a kérdést: az elmúlt napokban mi is megkerestük a VKSZ-t. Itt olvashatják el, milyen választ kaptunk. Porga Gyula polgármester (Fidesz-KDNP) egyébként írásban válaszol majd a képviselőnek, azt azonban kijelentette: a kéményseprési üzem nincs veszélyben megyénkben.
  • Forgóné Kelemen Judit (Jobbik) a Mintamenza program veszprémi állapotáról tett fel kérdést Némedi Lajos alpolgármesternek (Fidesz-KDNP). A Mintamenza program veszprémi eredményeiről múlt héten részletes anyagot közöltünk.
  • Katanics Sándor (DK) emlékeztetett: a Pannon Várszínház bajban van, segítségre lenne szüksége a várostól, akár abban is, hogy közvetítsen közte és az önkormányzat által működtetett Petőfi Színház között. A képviselő szerint a színház nemcsak kulturális, de gazdasági szempontból is fontos szereplője a közéletnek. Ezzel Porga Gyula is egyetért, és fel is ajánlotta a segítségét. A finanszírozását nem tudja az önkormányzat megoldani, hiszen egy vállalkozásról beszélünk, de azt fontosnak tartja, hogy a város gesztust gyakoroljon, remélhetőleg szeptemberben dönthet is a közgyűlés valamilyen hozzájárulásról. Itt olvasható interjúnk Vándorfi László igazgatóval.
  • Csepeli mintára rezsiadósság-kezelő kezdeményezést javasol Nagy Piroska (független) az adósságspirálba került adósok megsegítésére. A kormányzat devizahiteleseket segítő törvénycsomagját helyi szinten is meg kellene erősíteni a képviselő szerint.

Napirend

Felülvizsgálták az önkormányzat rendeleteit. A kétévente esedékes vizsgálat során azt nézik meg, hogy a rendeletek továbbra is összhangban vannak-e magasabb szintű jogszabályokkal, illetve egyéb okok miatt szükség lehet-e a megváltoztatásukra. Az adminisztratív változások mellett olyan is akad, amelynek konkrét gyakorlati jelentősége van: a javasolt módosítások következtében egyszerűbbé válhat az önkormányzati tulajdonú lakások és helyiségek bérleti szerződésének meghosszabbítása, illetve a Toborzó utcában lehetővé válik középsúlyos értelmi fogyatékosok támogatott lakhatásának megvalósítása. 


A Veszprémi Egyetemi Stadion Nonprofit Kft-nek két tulajdonosa van: felerészben az önkormányzat, felerészben pedig a Pannon Egyetem Veszprémi Egyetemi Centrum Kft. nevű társasága. Június 30-án lejár a Veszprémi Stadion Nonprofit Kft. ügyvezetőjének megbízása. A közgyűlés döntése alapján az önkormányzat tulajdonosként javasolja Tóthné Stupián Anikó ügyvezetői megbízásának további 5 évre (2019. június 30-ig) történő meghosszabbítását.


Miután a Veszprém Barabás KC bejelentette, hogy a következő szezontól Mosonmagyaróvárra költözteti női kézilabda csapatát, a felek közös megegyezéssel megszüntették az önkormányzat és a klub között fennálló támogatói szerződést, a 2014. második félévére vonatkozó előirányzott támogatást már nem kapja meg a csapat. A polgármester kijelentette: az önkormányzat felelőssége, hogy lehetőséget teremtsen azoknak az utánpótlás korú lányoknak, akik városunkban szeretnének kézilabdázni, ezzel kapcsolatban jól haladnak az egyeztetések.

Halmay György (Fidesz-KDNP) hozzátette: a Köznevelési, Ifjúsági és Sport Bizottság kétmillió forintot különített el a női kézilabda ápolására, így megvan a forrás az utánpótlás-nevelésre, és egy esetleg az alsóbb osztályokban induló csapat támogatására. Katanics Sándor szerint a Barabás KC összeomlása összefügg a belvárosi rehabilitációval, ám Porga Gyula polgármester arra emlékeztette képviselőtársát, hogy a VBKC problémái három évvel ezelőtt jelentkeztek, már akkor is csak az Audi ETO KC segítségével volt képes életben maradni. Az igazi problémát az jelentette, hogy a veszprémi cégek nem támogatták a csapatot, és miután kvázi-győri lett az alakulat, a nézők is kihátráltak mögüle.

Eközben szemben a Veszprémi Egyetemi SC kosárlabda szakosztálya konstans szereplője a város sportéletének, ezért az ő támogatásukat 2018-ig meghosszabbították. Az önkormányzat erre az időszakra évi 15 millió forint erejéig vállal kötelezettséget a támogatás biztosítására.


Amikor a Klebelsberg Központ átvette a város közoktatási intézményeinek működtetését, az önkormányzat és a KLIK megállapodásban rögzítette a Jendrassik-Venesz iskolához csatlakozó tornacsarnok és uszoda költségeinek megosztását. Eszerint az uszoda és a tornacsarnok távhő-, és áram költségét 2013. január 1-jétől az önkormányzat fizeti, a víz- és csatorna költségeket pedig a KLIK. Mint kiderült, vannak még nézetkülönbségek a két fél között: az önkormányzatnak vízdíj-, a KLIK-nek egyéb közműtartozása van. A vitás kérdéseket megoldhatná egy nagyságrendileg kétmillió forintos beruházás, amivel új, hiteles mérőket szerelnének fel, illetve új, jól elkülönített szerződéseket kötnének a szolgáltatókkal. A beruházások megindításáról és az egyéb részletek tisztázásáról döntött a közgyűlés.

Katanics Sándor sajnálja, hogy egy jól működő rendszert felülről lebontottak arra hivatkozva, hogy így hatékonyabbá válik, ehhez képest drágább és bonyolultabb rendszer jött létre, ami nem feltétlenül segíti az intézmények működését.


Május elsején a kórházba költözött a központi ügyelet, amit már nem a korábban megbízott háziorvosok, hanem egy vállalkozó által foglalkoztatott orvosok látnak el. A feladatot korábban ellátó háziorvosok azt kérték, hogy szerződésükben rögzítsék azokat a feltételeket, amelyek akkor lépnek érvénybe, ha valamilyen okból mégis visszaszállna rájuk a feladat. (Erre egyébként csekély az esély, amennyiben ugyanis a vállalkozó nem tudná ellátni az ügyelet működtetését, úgy az a kórház feladata lenne. A háziorvosok csak akkor kötelezhetők a feladat ellátására, ha arra a kórház sem képes.) A háziorvosok legfőbb kérése egyébként az volt, hogy amennyiben a jövőben ismét nekik kell a központi ügyeletet működtetni, akkor azt az eredeti helyén, a Cserhát lakótelep 1 szám alatt tehessék. Ezt belefoglalták a szerződésbe is.


Elkészült a város Integrált Településfejlesztési Stratégiája, amelynek feladata, hogy meghatározza azokat a potenciális fejlesztési területeket, amelyeket a következő uniós pénzügyi ciklusban, 2014-20 között az európai közösség támogatásával kíván megvalósítani a város.

Gerstmár Ferenc szerint a városvezetés erős a stratégiaalkotásban, a megvalósításban azonban már kevésbé remekel, ezt például az energiastratégia sorsa is mutatja. Több lépést kellene tenni az egyébként jó irányba kijelölt úton. A településfejlesztési koncepció nem ad egyértelmű választ arra, hogyan lesz több bérlakás, jobb közösségi közlekedés, nagyobb foglalkoztatás Veszprémben. 

Forgóné Kelemen Judit a hulladékgazdálkodással kapcsolatban fogalmazott meg konkrét kérdéseket. A képviselő megjegyezte, hogy a korábbi változatban helyrajzi számmal megjelölt területre hulladékfeldolgozó létesítését jelezték, ez azonban a ma a képviselők elé került anyagból kikerült. A Jobbik képviselője ezt trükközésnek tartja. Úgy gondolja, hogy jelentős környezeti terheléssel járna ennek a komplexumnak a megépülése és működése. 

Nagy Piroska szerint látszik, hogy a koncepció sok ember munkája, komoly társadalmi egyeztetés eredménye. Ugyanakkor a képviselő több dolgot kritizált. A képviselő véleményét korábban sajtótájékoztatón is kifejtette, így azt részletesen is elolvashatják ide kattintva

Brányi Mária alpolgármester (Fidesz-KDNP) kifejtette: több mint százan dolgoztak a koncepció megalkotásán az elmúlt egy évben. Az anyagnak erős lábakat ad az a fejlődés, amin az elmúlt években Veszprém kersztül ment még a válság évei alatt is. Néhány elemet kiemelt a koncepcióból: szükségesnek tartja a Pápai utat a Jutasi úttal összekötő útszakaszt, mert azza úl gazdasági területek nyílhatnak meg, ahogy a repülőtér környezetének fejlesztésétől is ezt várják. A hulladékfeldolgozással kapcsolatban kifejtette: csökkentenünk kell a lerakott hulladék mennyiségét, elsősorban úgy, hogy a hulladék minden hasznosítható elemét valóban újrahasznosítsuk. 

Forgóné Kelemen Judit sajnálja, hogy az alpolgármester nem értette meg a problémáját: nem a hulladékfeldolgozás ellen emelt szót, hanem a tervezett helyszín ellen. Hozzátette: a szemét és a hulladék ugyanazt jelenti, szinonímák.

Czaun János (Fidesz-KDNP) szerint az egész világon az a tendencia mutatkozik, hogy az energiát hasznosító hulladékfeldolgozó üzem minél közelebb legyen a belvároshoz, hogy a keletkező energiát minél hatékonyabban lehessen hasznosítani.

Porga Gyula szerint egy olyan anyag került a képviselőtestület elé, amivel a nagy többség egyetért. Egy több száz oldalas anyagról beszélünk, amelyben nyilván vannak olyan részletek, amikkel nem mindenki ért egyet, de a fő irányok kijelölik azokat az elvégzendő feladatokat, amelyeket el kell végeznünk. Mindenki elmondhatta a véleményét, széles körű egyeztetés eredményeként jött létre a koncepció - nyilvánvalóan nem lehetett mindenkinek minden elképzelését befogadni. A polgármester az egyetemmel való kiváló együttműködést is méltatta, ami a jövőben is a város javát szolgálja majd.

A mostanra elkészült, a közgyűlés által elfogadott dokumentumokat még el kell küldeni a Közreműködő Szervezetnek, akik javaslatokat fogalmazhatnak meg az esetleges módosításokra. A végleges változatot várhatóan szeptemberben fogadja el a képviselő-testület. 

A stratégiával kapcsolatban hamarosan összefoglaló anyagot közlünk.


A belvárosi rehabilitáció 1/B üteméhez kapcsolódóan az önkormányzat szerződést kötött a Pro Veszprém Kft-vel. A cég bruttó 22 millió forintot költhet projektmenedzsmentre, egymilliót jogi költségekre és négymilliót a pályázatban előírt nyilvánosság biztosítására.


Új ifjúsági koncepciót készít a város.

A koncepció szükségességét Brányi Mária alpolgármester az alábbiakkal indokolta: „az ifjúsági koncepció, ifjúsági stratégia megalkotásának egyik legfontosabb oka, hogy a különböző fejlesztések csak akkor érhetik el céljukat, ha valós helyzetelemzésre épülnek, egységes szemléletű rendszerbe foglalhatóak és a végrehajtás egy tervszerű folyamat eredménye”. 

„A felnőtt társadalom gyakran igen nehezen képes a fiatalokra mint felelősségteljes, kötelezettséget vállalni tudó emberekre tekinteni, így fontos, hogy az ifjúsági stratégia megalkotása során ezt a gondolkozásmódot megpróbáljuk megváltoztatni, és a prekoncepcióinkat félre tudjuk tenni” - fogalmazott előterjesztésében az alpolgármester.

A koncepció elkészítéséhez vezető első lépés a Veszprémi Ifjúságkutatás 2014. címet viselő kutatás elkészítése volt. Ennek tapasztalataira alapozva egy ifjúsági kerekasztalt hoznak létre, ami a nyár során javaslatot tesz a koncepció végleges formájára. 

A kerekasztal tagjai: 

  • Veszprémi Ifjúsági Ház
  • Pannon Egyetem Hallgatói Önkormányzat 
  • Civil Ház
  • a Magyar Szocialista Párt Ifjúsági Szervezete
  • Fidelitas
  • Jobbik Ifjúsági Tagozata
  • VEDIÖK (Veszprémi Diák- és Ifjúsági Önkormányzat)
  • Veszprém Egyházmegyei Ifjúsági és Lelkipásztori Fórum 
  • valamint a város ifjúsággal foglalkozó önkormányzati intézményei, jelentős sportegyesületek, ifjúsági egyesületek és ifjúsággal foglalkozó szervezetek.

A tervek szerint a koncepció az októberi közgyűlésen kerülhet a képviselő-testület elé. 

Siklódi Levente (Fidesz-KDNP) kijelentette: régi feladatunk az ifjúsági stratégia elkészítése, és ez most széles körű összefogással valósulhat meg. A város hosszútávú jövője szempontjából talán ez a legfontosabb stratégia, amivel a fiatalok városunkban tartását, illetve idecsábítását elérhetjük. 

Forgóné Kelemen Judit azt hiányolja az elkészült kutatási anyagból, hogy az kevesebbet foglalkozik a munkavállalással. 

Brányi Mária szerint az anyag jó alapot ad egy sikeres koncepció kidolgozására, az reflektár a fiataljaink életét meghatározó kérdésekre, és azt tapasztalhatjuk, hogy a fiatalok igényei egybevágnak azokkal az elképzelésekkel, amelyeket a városvezetés felvázolt.

Forgóné Kelemen Judit szerint a munkanélküliséget jelezte a többség a legnagyobb problémának, és különösen azok vannak rossz véleménnyel erről, akik már végeztek az iskoláikkal, az ő többségüknek negatív tapasztalatai vannak a kutatás szerint.

Brányi Mária helyes dolognak tartja, hogy a fiatalokat foglalkoztatja a munkába állás kérdése, ez azt jelenti, hogy van jövőképük. A veszprémi intézmények olyan végzettségeket nyújtanak, amelyek jó útravalót biztosítanak. Emlékeztetett, hogy Forgóné képviselő asszony több alkalommal is nemmel szavazott a veszprémi cégek fejlesztését, terjeszkedését támogató előterjesztésekre, így ezek után furcsán hat, ha a foglalkoztatás helyzetét kéri számon.


A Hidroplan-Nord Kft. képviseletében Sörös Lajos ügyvezető igazgató kérelemmel fordult az önkormányzat felé, és kéri az önkormányzat hozzájárulását a LHSA Veszprém-Szentkirályszabadja Repülőtér fölötti légtérmódosítási kérelemhez.

Itt jön a trükkös rész a szakkifejezésekkel. Veszprém-Szentkirályszabadja Repülőtéren a Hidroplán Nord Kft. gyakorolja az üzembentartói jogokat. Az üzembentartás során a biztonsági elemzések azt mutatták, hogy mivel a repülőtér nem rendelkezett kijelölt légtérrel, az alkalmanként a TRA-ból (ideiglenesen korlátozott légtér) a repülőtér fölött átrepülő gépek és a repülőtéren tárolt, onnan üzemelő kisgépek között veszélyes helyzetek alakultak ki.  E veszélyes helyzetekből adódó balesetek megelőzése érdekében szükséges a repülőtér légterének védelme, amit egy ATZ (Aerodrom Trafic Zone) és egy DROPZONE kialakításával lehet megoldani. Ez a repülőtér középpontjától mért 6, illetve 5 km-es kör alakú légtér 1300 illetve 4100 m magasságig.

Ez a repülőtér feletti légtérkijelölés a mindennapi élet szempontjából nem lesz érzékelhető, mert a repülőtéren nem lesz sűrűbb a repülőtevékenység, a települések fölötti átrepülések szabályait továbbra is be kell tartani, csupán az időszakosan korlátozott légterekben (TRA) repülő gépeknek lesz kötelessége ez után a koordináció, vagyis minden átrepülő légi járműnek fel kell vennie a kapcsolatot a repülőtér üzemeltetőjével és nem lehet majd kontroll nélkül „áthúzni” a repülőtér fölött. Ezzel biztonságosabbá válik a repülőtér kisgépes használata, kisebb lesz az esély arra, hogy a repülőtér légterében gépek ütközzenek össze és esetleg lakott területre, zuhanjanak.


A közgyűlés döntött annak a pályázatnak a kiírásáról, ami a város helyi tömegközlekedésének üzemeltetésére irányul. A beérkező pályázatokról októberben döntenek. A Balaton Volán szerződése december 31-én jár le, a most kiírt pályázat január elsejétől 8 évre, 2022. december 31. napjáig terjedő időszakra szól.

Gerstmár Ferenc nehezményezte, hogy a környezeti terhelés kicsi arányt kapott a pályázat értékelési szempontjai között. A képviselő azt is javasolta, hogy egy új, gazdaságosabb menetrend kidolgozását várjuk el a szolgáltatótól. A polgármester szerint a szolgáltatótól szolgáltatást rendelünk, azt, hogy mit kérünk, azt az önkormányzatnak kell eldöntenie. Erre majd az új tömegközlekedési csomópont kialakítása ad lehtőséget.

Forgóné Kelemen Judit javasolta, hogy a pályázati letétet egymillióról tízmillióra emeljék - ezt Némedi Lajos alpolgármester nem tartja korrektnek. A letétet úgyis visszafizetik, nincs értelme nagyobb pénzeket itt parkoltatni. 

Nagy Piroska a pályázóktól elvárt törzstőke tízmillióról százmillióra történő emelését kérte, ami az alpolgármester szerint szintén diszkriminatív lenne. Az elhangzottakra reagálva Porga Gyula polgármester felhívta a figyelmet arra, hogy ne akarjuk a jelenlegi szolgáltatóra kiírni a pályázatot, mert az súlyosan sérteni a verseny lehetőségét.


Egyéb felmerülő témák

  • Elfogadták a közgyűlés második félévi munkatervét
  • A Veszprém Megyei ÉFOÉSZ Közhasznú Egyesülete Tapolca szándéka, hogy a veszprémi értelmi fogyatékos személyek számára is elérhetővé váljon a támogatott lakhatás, ennek magvalósításához kértek az Önkormányzattól az ellátás nyújtására alkalmas ingatlant.  Az önkormányzat a tulajdonában lévő, Veszprém, Toborzó u. 2. szám alatti 48.45 m2 és 62.35 m2 nagyságú társasházi ingatlanok térítésmentes használatát kívánja biztosítani az ÉFOÉSZ számára.
  • Felülvizsgálták a Kabay János utcai, eladásra szánt telek irányárát. Az ingatlanbecslés alapján az ingatlan piaci értéke bruttó 51,8 millió forint. A közgyűlés azonban úgy döntött, hogy ez eddig meghirdetett irányárat tartja, ez bruttó 76,2 millió forint. 
  • Beszámoló a Települési Értéktár Bizottság 2014. I. félévi tevékenységéről. A Veszprémi Települési Értéktár Bizottság ezidáig 3 alkalommal ülésezett, 4 felterjesztett értéket vett fel a Települési Értéktárba, ebből 3 értéket a Megyei Értéktárba is felvételre javasolt. Egyik értékünk - „A veszprémi püspök királyné-koronázási joga” mint  szellemi örökség - már a Magyar Értéktárba történő felvételre vár. 
  • Zárt ülésen döntöttek a Pro Urbe és a Volkra Ottó díjak adományozásáról.
Schöngrundtner Tamás
Domján Attila
további cikkek

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.