Azzal a céllal jöttem a rendőri pályára, hogy a közlekedésrendészet területén helyezkedjek el. A csopaki rendészeti szakközépiskola elvégzését követően ide is kerültem, 2008-ig járőrként, illetve járőrvezetőként dolgoztam, majd baleseti helyszínelő lettem.
Az első időszakok
Azt kaptam, amire számítottam, az elmúlt 14 év alatt nem ért meglepetés a rendőrségen belül. Soha nem jelentett gondot az adott területen való megfelelés. Baleseti helyszínelőként egy vadelütés kapcsán kellett intézkednem először, azóta több száz alkalommal helyszíneltem, nagyon sokra a mai napig emlékszem. Természetesen vannak nagyobb balesetek, melyek több ember halálával járnak, de helyén tudom kezelni a helyzetet. Ami másnak tragédia, az nekem munka.
Nem sajnálhatok senkit
Amivel más remélhetőleg sose találkozik életében, az nekem mindennapos. Naponta 2-4 közlekedési balesethez is vonulunk, amiben lehet csak anyagi káros, vagy személyi sérüléses, esetleg halálos. Nyilván ez utóbbiak a legrosszabbak és a legnagyobb nyomot ezek hagyják bennem. A helyszínen azonban a pontos munkavégzés érdekében nem mérlegelhetem a személyes tragédiát, nem sajnálhatok senkit. Arra kell törekednem, hogy a szakmai protokoll szerint hitelesen, pontosan és gyorsan rögzítsem az adatokat. Az előfordul, hogy otthon, este a családom körében bevillan egy-egy eset, de a munka közben csak a baleseti anyag elkészítésével foglalkozhatok.
Évente kötelező pszichológussal beszélgetni, de nekem még szerencsére nem volt olyan esetem, ami később akadályozott volna a munkavégzésben. Ezt csak úgy lehet végezni, ha munkaként tekintek az előttem álló feladatra. Nincs komolyabb hobbim, ami kikapcsolna, a három kislányom azonban teljesen leköti a szabadidőmet.
Baleseti helyszínelés
Ez egy összetett tevékenység. Mindenek előtt jól kell vezetni, hogy minél előbb a helyszínre érkezzünk, ott kicsit pszichológusként kell dolgozni, megértetni magunkat a balesetet szenvedett emberekkel és mindig hideg fejjel gondolkodni. Az esetleges tragédia ellenére is meg kell felelni a szakmai elvárásoknak, tökéletesen rögzíteni az adatokat, fényképezni, rajzolni, információt gyűjteni, a gépjárműveket ellenőrizni. Ehhez otthonosan kell mozogni a műszaki területen is, követve a járműipar fejlődését, meg kell érteni az egyes autók viselkedését, amihez elengedhetetlen az önszorgalom. A helyszínre érkezve összeáll bennem egy kép, hogy mi történhetett, ehhez gyűjtök bizonyítékokat.
Általában párban látunk el szolgálatot, a két baleseti helyszínelő megosztja a feladatokat, egyik foglalkozik a baleset részeseivel, sérültekkel, tanúkkal, addig a másik a technikai feladatokat látja el: helyszínrajz, járművek vizsgálata, fénykép, videó felvételek készítése. Ennek köszönhetően egy kisebb baleset esetén fél óra után felszabadíthatjuk az adott útszakaszt. A munka nagyobb része az irodában történik, számítógépes rögzítés, ügyirat összeállítása, jegyzőkönyv készítés további órákat vesz igénybe, ezek alapján kell majd az ügyésznek, vagy a bírónak ítélkeznie.
Javuló és romló statisztikai adatok
A járművek fejlődésének köszönhetően az utóbbi években egyre kevesebb a személyi sérülés, főként csak anyagi káros balesetekhez vonulunk. A 8-as főút folyamatos fejlesztésének köszönhetően is kevesebb tragédia történik a térségünkben. A csatári, a litéri, vagy a hajmáskéri elágazóban szinte heti szinten jártunk halálos közlekedési balesethez korábban, most szinte semmi nem történik ezeken a helyeken az új csomópontok megépülésének köszönhetően.
A kerékpáros balesetekből viszont egyre több van. Sokan nincsenek tisztában a kerékpárosokra vonatkozó alapvető szabályokkal. Csak a legfontosabbak: tilos a járdán kerékpározni, gyalogátkelőhelyen pedig át kell tolni a kétkerekűt. Az erre vonatkozó KRESZ-szabályok megsértése egyre több munkát ad nekünk, többnyire könnyű sérülésekkel megússzák a szabálytalankodók.
Elismerések
A szakma iránti elkötelezettségem mutatja talán, hogy a kezdeti időszakban több alkalommal kiemelkedő eredményt értem el a különböző közlekedésrendészeti versenyeken, legutóbb pedig a júniusi országos baleset helyszínelő versenyen 2. helyezést értünk el Horváth Gergő kollégámmal. Hatalmas szakmai elismerése, ami alátámasztja, jól döntöttem, amikor erre a pályára léptem. Szeretnék innen nyugdíjba menni.