– Az elmúlt években megépült a Budapest úti körforgalom, újabbak vannak tervben, és heteken belül elkészülhet a belvárost a Radnóti térrel összekötő új útszakasz. Mit gondol a veszprémi úthálózat fejlesztéseiről?
– Veszprémben a jelenlegi városszerkezet az 1980-as években alakult ki. Azóta markánsan senki nem nyúlt a közlekedési hálózathoz. A belváros túlterheltségét, a kialakult közlekedési dugókat próbálják enyhíteni a Budapest úti körforgalommal, az észak-déli közlekedési tengely kiépítésével, az OTP és a kórház csomópontjába tervezett dupla körforgalommal, de a város polgármestere is elismerte, hogy az igazi megoldást a belső körgyűrű folytatása jelentené a Jutasi út és a Pápai út között. Ez becslések szerint harmadával csökkentené a belváros gépjárműforgalmát. Az országgyűlési választási kampányban is szóba került a téma. A Fidesz és az MSZP hitelességét egyaránt rontja az ügyben, hogy a szükséges forrás megteremtéséhez az MSZP kormányzása idején fideszes képviselők tettek javaslatot az állami költségvetés módosítására, a Fidesz kormányzása idején, pedig szocialista képviselők nyújtottak be hasonló javaslatot. Mindkét esetben sikertelenül.
– Közel tíz kilométernyi kerékpárút található a városban, megépült a Veszprémet Nemesvámossal összekötő szakasz, előkészítés alatt a márkói és a csopaki nyomvonal. Hol tart Veszprém a kerékpáros közlekedés terén?
– A kerékpárút-hálózat fejlesztésében jelentős eredményeket tud felmutatni az önkormányzat. Ez azonban korántsem jelenti azt, hogy hátradőlhetünk. A következő ciklusban a vasútállomás és a belváros összekötését a Jutasi úton keresztül, a Házgyári út kerékpáros közlekedésének megoldását, valamint a Gyulafirátótra vezető kerékpárút kialakítását javasoljuk fő iránynak.
A KRESZ már megengedi, hogy kerékpárral mindkét irányban behajtsunk az egyirányú utcákba, ha erre kihelyezett tábla engedélyt ad. Veszprémben több olyan egyirányú utca is van, melyben a kétirányú közlekedés nagy könnyebbséget jelentene a bringásoknak. A városvezetés a kijelölt (csak felfestett) kerékpárutaktól mereven elzárkózik, pedig a kerékpáros civil szervezetek az esetek jelentős részében ezt az olcsóbb és általuk biztonságosabbnak vélt megoldást részesítenék előnyben.
A városból kivezető kerékpárutak a biciklis turizmus és a hivatásforgalom szempontjából egyaránt fontosak. A veszprémi LMP nem véletlenül állt ki tavaly ősszel nagyon határozottan a Veszprém – Márkó - Bánd településeket összekötő külterületi kerékpárút megvalósítása mellett, amikor az veszélybe került. Egy olyan projekt esett volna kútba, amelyhez Veszprém konzorciumi partnereivel 500 millió forint pályázati támogatást nyert, 100%-os támogatási intenzitással.
– Jelenleg is folyamatban van a helyi járatos közlekedésre kiírt pályázat, a döntést már a következő képviselő-testület hozza meg. Ha ön lesz a polgármester, milyen elvárásokkal érkezik majd az ezt tárgyaló ülésre?
– Képviselőként aktívan részt vettem a pályázati kiírás formálásában. Két módosító indítványomat is befogadta az előterjesztő. Az egyik ezek közül, hogy a 2016. június 30-ig esedékes új menetrend kialakításánál nem csak a gazdaságosság jelenik meg szempontként, hanem az utasbarát szemlélet és a hatékonyság is. Ez azért lényeges, mert eddig mindig a gazdaságosságra hivatkozva csökkentek a járatszámok, vagy szűntek meg vonalak.
A másik elfogadott javaslat az autóbuszok számával volt kapcsolatos. Az alacsonypadlós buszok 20%-os arányát felvetésemre emelték 40%-ra a kiírásban. Ha ez meg is valósul, azzal a mozgásukban korlátozottaknak, a babakocsival közlekedőknek és az időseknek egyaránt könnyebb lesz a helyzete. Szintén a közösségi közlekedéshez kapcsolódó LMP-s eredmény a gyermekes bérlet bevezetése, amelyet 2014 márciusában én indítványoztam.
– Milyennek látja Veszprém helyzetét a helyközi, távolsági tömegközlekedés terén?
A vasúti és autóbusz közlekedés újragondolására az intermodális pályaudvar projekt keretében mindenképp szükség lesz, és lehetőség is nyílik rá.