– Az elmúlt években megépült a Budapest úti körforgalom, újabbak vannak tervben, és heteken belül elkészülhet a belvárost a Radnóti térrel összekötő új útszakasz. Mit gondol a veszprémi úthálózat fejlesztéseiről?
Középtávú közlekedésfejlesztési koncepcióval rendelkezik az önkormányzat, ahogy forrást tudunk szerezni, úgy haladunk előre. A jelenlegi városszerkezet valamikor a 80-as évek közepére alakult ki, azóta lényegesen több jármű közlekedik Veszprémben. Az úthálózat nehezen viseli el ezt a forgalmat, ami zömében a belvároson keresztül vezet át a különböző városrészek között.
A közlekedéstervezők által kidolgozott koncepcióban fontos elem volt a Jutasi út-Budapest utca kereszteződésében kialakított körforgalom, ami gyorsabbá tette az áthaladást a belvároson, de a forgalom ettől még nem lett kisebb. A következő lépés az észak-déli tengely átkötése, ami a Hotel előtti zsúfoltságot csökkenti, hiszen a balatonalmádi felé közlekedők és az onnan érkezőknek nem a lámpás kereszteződés felé kell kerülniük.
Természetesen itt nem állunk meg, ezt követi a kórház előtti csomópont átalakítása, a Jutasi út és a Bagolyvári utca, valamint a Kopácsi utca kereszteződésének megújítása. A belváros azonban akkor lélegezhet fel jelentősen, ha a belső körgyűrű folytatása elkészül a Jutasi út és a Pápai út között, ez közel egyharmaddal mérsékelné a forgalmat a belvárosban, azonban 3-3,5 milliárd forintba kerül a kivitelezése. Bízom benne, hogy a következő öt évben elindul az útszakasz építése.
Az intézkedéseink egyik része a jelenlegi forgalmat igyekszik hatékonyabbá, gördülékenyebbé tenni, ezzel párhuzamos azon is dolgozunk, hogy mérséklődjön a gépjárműhasználat a városban.
– Közel tíz kilométernyi kerékpárút található a városban, megépült a Veszprémet Nemesvámossal összekötő szakasz, előkészítés alatt a márkói és a csopaki nyomvonal. Hol tart Veszprém a kerékpáros közlekedés terén?
Nagyon büszkék vagyunk a dinamikus kerékpárút-fejlesztésre. A domborzati viszonyok miatt kérdéses volt ennek sikere, a városon belül 40 méter szintkülönbség is tapasztalható, azonban a kerékpárutak kiépülésével egyre több biciklis is megjelent. Nemcsak a közigazgatási területen belül gondolkodtunk, számos pályázat települések összeköttetését célzó kerékpárút megépítésére vonatkozott, így jutottunk el korábban Balatonalmádiba, a közelmúltban Nemesvámosra, elnyert forrásunk van a Bánd és Márkó felé vezető kerékpárútra, valamint tervekkel rendelkezünk egy másik balatoni szakasz Csopak, Alsóörs felé Szabadságpusztán keresztül, de mindezek mellett Zirc is fontos célpont. A városon belül kulcsfontosságú a vasútállomáshoz vezető kerékpárút kiépítése, illetve az, hogy az egyes távolabbi városrészek is rendelkezzenek bekötéssel.
– Jelenleg is folyamatban van a helyi járatos közlekedésre kiírt pályázat, a döntést már a következő képviselő-testület hozza meg. Ha ön lesz a polgármester, milyen elvárásokkal érkezik majd az ezt tárgyaló ülésre?
Hatékony és körszerű közösségi közlekedést szeretnék a városban. A következő esztendők egyik legnagyobb kihívása, hogy milyen formában láttatjuk el ezt a szolgáltatást. Jelenleg sok panasz érkezik a helyi járatos menetrendet illetően, amin változtatni kell.
Zajlik az intermodális csomópont kialakítása, 500 millió forint áll rendelkezésre a mindenre kiterjedő megvalósíthatósági tanulmányterv kialakítására, ami magába foglalja többek között egy új menetrend megalkotását is. Mindezek infrastrukturális beruházása egy másik projekt része lesz. 2-3 éven belül kézzelfogható elemekkel rendelkezhetünk.
– Milyennek látja Veszprém helyzetét a helyközi, távolsági tömegközlekedés terén?
– Véleményem szerint a közösségi közlekedést integráltan kell kezelni. A következő évek stratégiájának kiemelten fontos részét képezi a helyi és helyközi közlekedés, illetve a kerékpárutak összekapcsolása, ezzel is könnyítve a megközelíthetőséget. Célunk, hogy ezek a jövőben úgy illeszkedjenek egymáshoz, hogy a lehető legelőnyösebb módon szolgálják az utazók érdekeit.