– Mi a különbség az iskolarendőr és az iskolai bűnmegelőzési tanácsadó között?
– A rendőrség az általános iskolások körében már korábban elindította az iskolarendőr programot, ami jelenleg is fut. Ez később kibővült a középiskolákkal is, ami a gyakorlatban azt jelenti, hogy minden oktatási intézménynek van egy olyan kijelölt rendőre, kapcsolattartója, aki szükség esetén megkereshető. Az iskolai bűnmegelőzési tanácsadó program egy újabb kezdeményezés, tavaly szeptember óta működik. Míg az előbb említett iskolarendőr inkább kapcsolattartó szerepet tölt be a tanintézet és a rendőrség között és az iskolai megjelenése csupán eseti, addig az iskolai bűnmegelőzési tanácsadó munkaideje jelentős részét a kijelölt középfokú tanintézetekben tölti és gondoskodik arról, hogy a diákok, a tanárok, valamint a szülők minél több bűnmegelőzéssel kapcsolatos információt, hasznos tanácsot és segítséget kapjanak. Itt Veszprémben egyedüliként foglalkozom ezzel a területtel.
– Mik a napi teendői egy iskolai bűnmegelőzési tanácsadónak?
– A tanév kezdetén minden osztályban bemutatkozó órát tartok a tanulók részére. Fontos tudniuk, hogy nem az a dolgom, hogy az iskola rendjét fenntartsam, az a pedagógusok feladata. Azzal, hogy a hétköznapjaimat itt töltöm a diákok között, testközelből tapasztalhatom meg a mindennapos problémáikat, viselkedésüket és a magatartásukat. Én egy kicsit más rendőr vagyok a kollégáimhoz képest. Nem az a feladatom, hogy büntessek és helyszíni bírságokkal rohangáljak a folyosón. Az a célom, hogy a diákok érezzék, hogy segítő jellegű a jelenlétem. Természetesen rendőrként bizonyos esetekben hivatali kötelességem eljárni.
– Hogyan fogadják ezt a diákok?
– Ez a második tanévem, amit az iskolában töltök. A bizalomhoz idő kell, azt hiszem talán mostanra jutottam el odáig, hogy a tanulók megkeresnek a kérdéseikkel, problémáikkal. Eleinte a szünetekben én szólítottam meg a diákokat, ma már ők is megállítanak beszélgetni a folyosón. Van, aki egy egyszerű közlekedési szabályra kíváncsi és beszélgettem már polgári jogi ügyről is egy diákkal. Próbálok mindenben segíteni, amennyiben nem én vagyok az illetékes, igyekszem a megfelelő emberhez irányítani a fiatalokat. Munkám során a legfontosabb feladatom, hogy a középiskolás korú fiatalok különbséget tudjanak tenni egy jópofa diákcsíny és a bűncselekmény között.
– Mennyire változik meg egy iskola légköre, ha állandóan jelen van egy rendőr?
– A pedagógusok visszajelzései alapján úgy vélem, hogy jelenlétem hatására kissé nyugodtabb a légkör. Annak ellenére, hogy nekem nem feladatom az iskolai rend fenntartása és civilben dolgozom, azért mégis csak egy rendőr sétál végig a folyosókon. Ennek azért valamilyen visszatartó ereje is van a diákok körében. Szerencsére a diákok nagy része pozitívan látja az én jelenlétemet. Ennek a fokmérője nem az, hogy hány jelentést írok vagy statisztikailag hány alkalommal mennyi tanulónak tartottam előadást, hanem, hogy később a nagybetűs életben a diákok hogyan tudnak majd a „jó oldalon” maradni.