A rémhírek mindig gyorsabban terjednek az interneten, mint az azokhoz kapcsolódó leleplezések, így lesz ez az eplényi vasúti átjáróba szerelt kamerákkal kapcsolatban is, amit sokak szerint a rendőrség szereltetett be, hogy a gyorshajtókat figyelje. Megkerestük a Magyar Államvasutak Zrt. Kommunikációs Igazgatóságát, milyen céllal készít felvételeket a fénysorompóba szerelt eszköz. A képek valóban eljutnak a rendőrséghez, de csak akkor, ha a félsorompót egy figyelmetlen járművezető megrongálja.
A MÁV Zrt. a félsorompók csapórúdtöréseinek erőteljesen növekvő száma miatt döntött a kamerás megfigyelés mellett. A sikeres teszteket követően 2007-ben 6 helyszínen épített be félsorompóval kiegészített fénysorompóiba videokamerás eseményrögzítő berendezést. A rendszer tapasztalatai alapján a MÁV és az ORFK 2013-ban állapodott meg 99 vasúti átjáró kamerás megfigyeléséről, hogy hatékonyabban lehessen fellépni a sorompó csapórudakat letörők ellen. Az új kamerák telepítésére a MÁV európai uniós forrásból támogatott közlekedésbiztonsági projektének keretében valósul meg.
Egy sorompó letörésével a vasúttársaságnak okozott kár több tízezer és több százezer forint között mozog, de súlyosabb rongálásnál akár a milliós nagyságrendet is elérheti az anyagi veszteség. A MÁV eddigi tapasztalatai jók a korábbi években telepített sorompó-megfigyelő rendszerekkel és a rögzített rongálások eredményes rendőrségi felderítéseivel kapcsolatban. A Vas, Zala és Veszprém megyékben 2008 óta működtetett kamerák eddig mintegy 140 csapórúd törést rögzítettek, a felvételek, valamint a rendőrségi együttműködés és nyomozás alapján több mint négy millió forintnyi kárösszeget sikerült behajtani.
Eplényben fél éve működik az eseményrögzítő kamera. Megyénkben Ajkán építettek még ki ilyen rendszert, illetve további két helyszínen telepítenek majd ilyen berendezést.
A kamera tárolóegysége akkor kezdi a rögzítést, amikor a közúti fénysorompón megjelenik a villogó piros fény. Az adattároló minden pirosra váltásnál felülírja az előző eseményt, kivéve, ha letörik a csapórudat, ebben az esetben a megfigyelőrendszer SMS-t küld a diszpécsernek és a felvételtörlést letiltja. A rongálást megelőző forgalmi szituációt, majd a rongálás folyamatát a kamerák két irányból is rögzítik, hogy a jármű rendszáma beazonosítható legyen. Az elmentett videoképek alapján az elkövetők járműrendszám szerinti azonosítására a rendőrség jogosult. A vasúti átjárókba telepített videós megfigyelőrendszer a büntetőeljárások lefolytatásához szükséges adatokat rögzíti.
A MÁV megkeresésünkre közölte még, a nemzeti vasúttársaság a baleset-megelőzési kampányokon kívül korszerű jelzőberendezések kiépítésével is támogatja a biztonságos közlekedést a vasút és a közút szintbeli találkozásánál. Ezt a törekvéseket segíti a Közlekedés Operatív Program keretében 2015-ig előirányzott beruházások megvalósítása is; a vasúttársaságnak az Új Széchenyi Tervben elkülönített közel 12,5 milliárd forint áll rendelkezésére közlekedésbiztonságot javító fejlesztésekre.
A 2012-2015 között zajló programban háromszáznál is több vasúti átjáróban történnek biztonságot javító beavatkozások: fél- és fénysorompók felszerelése, vonatérzékelés korszerűsítése, az átjárókban elkövetett szabálysértések figyelése kamerákkal, diagnosztikai és monitoring berendezések, valamint videós pályafelügyeleti rendszer kiépítése. A fejlesztések közös jellemzője a hatékonyság, mivel viszonylag kis költségráfordítással komoly eredmények érhetők el a balesetek számának csökkentésében, kimenetelük enyhítésében, az okozott személyi és anyagi károk mérséklésében.
A fejlesztési alapból több mint 870 millió forintot fordított a vasúttársaság sorompóprogramjának első ütemére. A keretből tavaly augusztus végéig 44 átjáróban alakítottak ki a közúton közlekedők számára jobban megfigyelhető jelzést adó, LED optikás fény- illetve félsorompókat. A sorompóprogram közel kétmilliárd forintra becsült második üteme idén indulhatott el 128 helyszínen. A közbeszerzési folyamatot követően, szintén idén indulhatott el mintegy 1,4 milliárd forintból, 53 vasúti átjáróban a korszerű tengelyszámlálós, illetve induktív hurkos vonatérzékelő rendszer kialakítása.