Katanics Sándor, az önkormányzat Pénzügyi és Költségvetési Bizottságának elnöke múlt héten tartott sajtótájékoztatóján elmondta, hogy több jel is arra mutat, hogy gyanúsak és jogtalanok a kifizetések az Intézményi Szolgáltató Szervezetnél. Az említett sajtótájékoztató után, az Győrffy József, az Intézményi Szolgáltató Szervezet elnöke közleményben reagált Katanics Sándor állításaira. Az intézményvezető akkor azt állította, hogy az ISZSZ többször átesett már belső ellenőrzésen, aminek során nem találtak szabálytalanságokat a működésükben. Katanics Sándor szerint ez a reakció azt mutatja, hogy az intézményvezető nem érti vagy nem ismeri a belső ellenőrzésben leírtakat. A politikus szerint „arcátlan és felháborító“ ez a reagálás, hiszen létezik a szabálytalanságok megszüntetésére egy intézkedési terv, amelyet maga az intézményvezető írt meg és a város jegyzője és polgármestere fogadta el.
Hartmann Ferenc önkormányzati képviselő a csütörtöki sajtótájékoztatón tételesen ismertette a belső ellenőrzési jelentés során feltárt szabálytalanságokat. A képviselő szerint jelentős hiba, hogy a szabályozások ellenére több esetben a kötelezettség-vállalást nem a jogkörrel felhatalmazott személy tette. A szakmai teljesítés-igazolás nem történt meg teljes körűen, többnyire a személyi jellegű kifizetéseknél. A jelentés arra is rámutat, hogy nem állapítható meg egy-egy beruházás kapcsán, hogy hol történt, mi a költséghely és ki a költségviselő. A közbeszerzési értékhatárt meghaladó beszerzéseknél több esetben nem indított az intézmény közbeszerzési eljárást és a beszerzéseknél sem minden esetben kértek be a szabályzatban szereplő minimum három ajánlatot.
A jelentés a képviselő szerint rávilágít, hogy az ISSZ előzetes kötelezettség-vállalás, illetve fedezet megléte nélkül kezdeményezett kifizetést. Az intézmény által megrendelt próbatakarításoknál a szerződés nem felel meg a kötelezettségvállalás szabályainak, mivel nem tartalmazza az elvégzendő munkák mennyiségének meghatározását, ennek hiányában a konkrét kötelezettségvállalás konkrét összege nem határozható meg. Hartmann Ferenc szerint a szakmai teljesítés igazoló a logisztikai igazgató helyettes felelőssége megállapítható, mivel nem a szerződés időtartamában kívül eső teljesítést igazolt le, nem kezdeményezte a szerződés módosítását. A politkus szerint ezek a szabálytalanságok külön-külön is felveteik a hűtlen kezelés gyanúját. Hartmann Ferenc hozzátette, hogy a városvezetésnek intézkedniük kellene a szabálytalanságok felszámolása érdekébenés az okozott több tíz millió forintos anyagi kár megtérítésére.
Katanics Sándor szerint csak a közbeszerzéssel kapcsolatos szabálytalanságok miatt fegyelmi eljárást kellene indítani az intzéményvezetővel szemben. A bizottság elnöke szerint a NAV is vizsgálódik már a próbatakarítás szabálytalanságainak ügyében.
Katanics Sándor szerint nem csak az ISZSZ-nél nincsenek rendben a dologok. A Kabóca Bábszínház belső ellenőrzése során kiderült, hogy 2009 és 2015 között összeségében 6,6 millió forint értékben történt sikkasztás. A sikkasztást a tavalyi év végén az intézmény fedezte fel, kért vizsgálatot és tett rendőrségi feljelentést. Az elkövető akkor elismerte az őt ért vádakat de a vizsgálat eredménye szerint az intézményvezetőnek is lehet fegyelmi felelőssége. Ebben az ügyben a rendőrség jelenleg is nyomoz.
A bizottság elnöke szerint a városvezetésnek ki kellene állni a nyilvánosság elé és tisztázni ezeket a „visszaélés gyanús“ helyzeteket.
A Kabóca Bábszínház az alábbi sajtóközleményt juttatta el szerkesztőségünkhöz:
A Kabóca Bábszínház és Gyermek Közművelődési Intézményben korábban felmerült a sikkasztás gyanúja. Az érintett közalkalmazottat azóta elbocsátották, valamint az intézmény vezetősége megtette a szükséges rendőrségi feljelentést, illetve belső vizsgálatot rendelt el. A vizsgálat megerősítette ennek a gyanúját. Jelenleg zajlik az ezzel kapcsolatos rendőrségi nyomozás, amiben az intézmény közreműködő és partnerként lép fel a kialakult helyzet mielőbbi tisztázása érdekében. Amíg a nyomozás folyamatban van, nem tudunk érdemi információval és a fent leírtakon túl további tényekkel szolgálni.
Az Intézményi Szolgáltató Szervezet hivatalos közleménye Katanics Sándor képviselő úr sajtótájékoztatójával kapcsolatban:
Katanics Sándor képviselő urat, mint a Városi Pénzügyi és Ellenőrzési bizottság elnökét több esetben - szóban és írásban is – meghívtam az Intézményi Szolgáltató Szervezethez, hogy megismerje az intézmény működését, terveit, nehézségeit és sikereit. Sajnálatosnak tartom, hogy elnök úr ezzel a lehetőséggel nem élt, hanem csupán másod, harmad kézből származó információk alapján mond nyilvános ítéletet.
De lássuk a rövid tényeket az elhangzottakkal kapcsolatban:
1. A kisebb értékű beszerzéseknél (100 ezer forint alatt) a logisztikai igazgatóhelyettes írja alá a megrendeléseket. Ezen jogkörét az intézmény gazdálkodási szabályzata rögzíti. A jogkör a kötelezettségvállalási szabályzatban nem került feltüntetésre, ezt pótoltuk.Szakmai teljesítési igazolást a város által szervezett nyári táborban foglalkoztatott tanároknál a táborvezető írta alá. Erre külön megbízással nem rendelkezett. 2015. évben ezt megváltoztattuk.
2. Az Intézményi Szolgáltató Szervezet beruházásai jellemzően eszközbeszerzések (számítógépek, székek, asztalok) voltak. Azt, hogy ezen eszközöket melyik szobában
helyeztük el, a szobaleltárban került feltüntetésre. Az ellenőrzés hatására az eszköz nyilvántartó kartonján is feltüntetjük az eszköz pontos helyét.
3. A belső ellenőrzési jelentés megállapítása, miszerint az intézménynél a kifizetések minden esetben szabályosan, a megfelelő kötelezettségvállaló kötelezettség vállalásával és a pénzügyi szabályosságért felelős gazdasági vezető ellenjegyzésével történtek. Fedezet nélküli kifizetés pedig nem volt, mivel az intézmény soha nem kért és nem is kapott pótelőirányzatot, azaz a fenntartó városnak soha nem kellett plusz pénzt adnia ahhoz, hogy kötelezettségeinket teljesítsük.
4. Idézet a belső ellenőri jelentésből: „ Az intézményi gyakorlat azt mutatja, hogy az esetek többségében a beszerzéshez több árajánlatot kért be az intézmény, és ezek közül választották ki a legkedvezőbbet.”Két kivételt találtak, nevezetesen az OPTEN jogtárt (összesen kettő van a piacon a másik a Komplex ami sokkal drágább) és az olajradiátorok beszerzését (gyorsan kellett beszerezni, mivel fáztak a munkatársak és nem volt fűtés az épületben).
5. A 2013. évben alakult intézmény az alakulás évében nem tudta előre meghatározni az általa beszerzendő vegyszerek mennyiségét így az első évben erre nem indított közbeszerzési eljárást. A második évben ezt a hibát már korrigáltuk.
6. A kifogásolt szerződés egy egységáras szerződés volt, ahol a tényleges igénybevételt előre nem lehetett meghatározni. Csakúgy, mint a villany vagy a gáz vagy a telefon igénybevételénél ahol szintén csak az egységárat ismerjük, a végösszeget nem.
7. A veszprémi iskolai étkeztetés biztosítására vonatkozó közbeszerzési eljárás szabályos volt. Abban a Polgármesteri Hivatal Közbeszerzési Csoportja végig közreműködött, delegáltjuk a Közbeszerzési Bíráló Bizottság tagja volt. Külső szakértő bevonását a közbeszerzés speciális szaktudást igénylő jellege és az összeg nagysága indokolta. A közbeszerzés eredményeképpen a város mintegy 250 M Ft megtakarítást ért el, mely megtakarítás az Intézményi Szolgáltató Szervezet költségvetését érintő kiadáscsökkenés. Mindezt a képviselő úr által becsült 7 M Ft kiadáshoz mérten lehet értékelni. Így látható, hogy az általunk vállalt kiadás messzemenőkig fedezett volt.
Összességében tehát, az Intézményi Szolgáltató Szervezet tevékenysége és működése nyilvános, átlátható és a jogszabályoknak megfelelően abba bárki betekinthet. Intézményünk szakmai szervezet, ezért visszautasítok minden politikai haszonszerzésre felhasznált sanda szándékú gyanúsítgatást.
És még valami:
A történtek ellenére továbbra is fenntartom együttműködési ajánlatomat Katanics Sándor képviselő úr számára, ha tényleg meg szeretné ismerni az Intézményi Szolgáltató Szervezet működését.
Győrffy József
igazgató