– Nagy nevek fogadták el az Auer Hegedűfesztivál meghívását. Hogy sikerült őket meggyőzni?
– Sok kapcsolatunk, személyes ismeretségünk van, bár az első Auer Hegedűfesztivál meghívottjai közül eddig még nem sokkal játszottunk együtt. Voltak, akiket Auer Lipót neve győzött meg: ő korszakos jelentőségű személyiség volt a világ zenei életében, és ezt akkor tapasztalja csak meg igazán az ember, amikor felhív olyan világhírű művészeket, mint Mischa Maisky, a Borodin vonósnégyes vagy Mark O'Connor, akik számára Auer neve egyértelműen perdöntő volt.
– Már többször elhangzott, hogy Auer neve méltánytalanul ismeretlen hazánkban. Mi lehet ennek az oka?
– Én nem keresek különösebb okot, de ha megnézzük az életrajzát, láthatjuk, hogy fiatal korában sok más művészhez hasonlóan ő is megpróbált a nagy európai zenei központokban tanulni és pártfogókat keresni. Egy ekkora tehetség számára ez könnyen ment, huszonegy-két éves korában meghívták Szentpétervárra, hogy a Konzervatórium hegedű katedráját vegye át a híres Henryk Wieniawskitól. Itt aztán számos lehetőséget kapott, ő lett a cári balett hegedű szólistája, kezei közül jobbnál jobb tanítványok kerültek ki. Magyarán szólva ő ott évtizedekre letelepedett, és az volt az otthona – habár hazajárt Magyarországra koncertezni, és szép gesztus volt tőle, hogy idehaza nem fogadott el fellépti díjat, és részt vett jótékonysági rendezvényeken is. Számára fontos volt, hogy magyar, de a lehetőségek miatt elszakadt az országtól, itthon pedig főleg azok a művészek lettek ismertek, akik egész életükben itt dolgoztak.
– Milyen fő vonulatot szabtak meg a fesztivál számára?
– Az egyik fő vonulat értelemszerűen az, hogy méltóképpen megemlékezzünk Auerről. A másik pedig, hogy szerettük volna az ő hangszerének, a hegedűnek a sokoldalúságát bemutatni, így a legkülönbözőbb műfajokban, a legszélesebb közönséghez igyekszünk szólni. Lesz népzenei koncert, jazz, világzene. Nyáron mindenki ki van éhezve a szórakozásra és a minőségi kultúrára; egy ilyen változatos, széles spektrumú, klasszikus zenére alapozott koncertkínálat eddig nem volt elérhető Veszprémben.
– Milyen előzetes visszhangja van a fesztiválnak?
– Mindenki árgus szemekkel figyeli ezt az új vállalkozást, sok segítséget kaptunk, de persze azt is el kell mondani, hogy voltak nehézségeink is, nem ment minden teljesen simán. Azt hiszem, hogy ha sikeresen megvalósul ez a program, és mindenki azt kapja, amit várt – és miért ne azt kapná – akkor nagyon jó visszhangja lesz a rendezvénynek, és ha a támogatóink is mellettünk állnak, akkor folytatása is lehet a programnak, hiszen nem egy évre terveztünk.
– Milyen előre látható kifutása van a programnak?
– Ez egy hároméves projekt, aminek három lába van. Az egyik az idén zajló hegedűfesztivál, ami a közönséghez szól. A másik két lába szakmai, az elmúlt évben és idén tavasszal egy nemzetközi mesterkurzust szerveztünk, amit az interneten is közvetítettünk webinarium formában, kiadtunk könyvet, filmet forgattunk. Nagy várakozással tekintünk a következő évre, amikor az Auer Lipót Nemzetközi Hegedűversenynek ad otthont Veszprém, az egy más vonatkozásban emeli magasabb nívóra a várost. Auer révén beírhatjuk Veszprém nevét a nemzetközi zenei életbe.