Az infotörvény módosítása miatt a döntések megalapozottságát szolgáló adatok megismerését azok keletkezésétől számított tíz éven belül el lehet utasítani. Az adatokat kezelő közfeladatot ellátó szerv az adatigénylés teljesítésének költségeit az igénylőre háríthatja. Ezek a törvényi változások szembemennek az Alaptörvénnyel, ami biztosítja a közérdekű adatok megismerését – jelentette ki keddi sajtótájékoztatóján Gerstmár Ferenc, az LMP önkormányzati képviselője, az önkormányzat átláthatósági biztosa, aki emlékeztetett: az októberi közgyűlésen is felvetette a témát.
Közgyűlési tudósításunkban erről így számoltunk be:
Gerstár Ferenc (LMP) képviselői indítványt fogalmazott az információszabadságról szóló törvény hatályba lépett változásával kapcsolatban. Az infotörvény ugyan korlátozza az adatok megismerésének lehetőségét, azonban ezt nem előírásként, hanem lehetőségként teszi. Gerstmár azt javasolta, hogy az ebben foglalt lehetőségekkel ne éljen az önkormányzat, a továbbiakban is tegye lehetővé az adatok megismerését. Javasolta, hogy a saját honlappal nem rendelkező önkormányzati vállalatok és költségvetési szervek a város weboldalán tegyék közzé közérdekű adataikat.
Porga Gyula polgármester (Fidesz-KDNP) elmondta: egy országos problémát nem kell helyben kezelni, nem volt még példa arra, hogy a közérdekű adatigénylést elutasították volna Veszprémben, nem szükséges a törvény helybeli puhítása. A képviselő-testület nem támogatta a képviselő indítványát.
A képviselő felhívta a figyelmet arra, hogy a saját honlappal nem rendelkező szervezetek közé tartozik az Intézményi Szolgáltató Szervezet (ISZSZ) is. Az összevont intézményirányítási modellel kapcsolatban Gerstmár Ferenc szeptemberben fogalmazott meg interpellációt, akkor a polgármester októberre ígért előterjesztést a problémák orvoslására, ez azonban nem készült el, „mert az ügy bonyolultabb, mint gondolták”.
Gerstmár szerint nagy hiba volt az intézmények működtetését központosítani. Kérdésünkre elmondta, hogy ő az intézményvezetők kezében hagyta volna a működtetéssel kapcsolatos döntéseket, hiszen helyben jobban látják a felmerülő igényeket, és gyorsabban hozhatnak döntéseket azok kezelésére.