Érdemes felidézni, hogy Ujhelyi István, az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium államtitkára 2008. február 4-én a BM Duna Palotában tartott sajtótájékoztatóján bejelentette, hogy a tervezettnél egy évvel korábban indul a Dakar Series versenysorozata, amelynek egyik eseménye Magyarországon és Romániában lesz.
Az idei Lisszabon-Dakar rali lefújása után a verseny szervezője, a francia Amaury Sport Organisation előrehozta az eredetileg jövőre tervezett Dakar Series versenysorozatot, amelynek első, közép-európai futama április 19-26. között Magyarországon és Románián vezet majd végig.
A Dakar Series megrendezéséhez a Magyar Turizmus Zrt. 200 000 euróval járul hozzá, az A.S.O. további 800 000 eurót fordít a versenyre. Azonban az államtitkár előrejelzése szerint csak a többletturizmusból származó adóbevétel bőven fedezi a nagyjából 52 millió forintos állami hozzájárulást, nem is beszélve a vélhetően 150 külföldi tudósító által küldött beszámolók és egyéb újságcikkek hatásáról.
Az államtitkár hangsúlyozta: a környezet védelme érdekében az összesen 3000 kilométeres megmérettetés 1400 kilométeres gyorsasági szakaszát csakis olyan honvédségi lőtereken rendezik, amelyek rendszerint hasonló rendezvények színterei, a többi szakaszon pedig a versenyzők a meglévő utakat a KRESZ-szabályok betartásával használhatják.
A Vehír internetes hírportál munkatársa megkereste a környék falvaiban a falusi turizmussal foglalkozókat, elmondásaikból egyértelműen kiderült, hogy sem előfoglalásban, sem egyéb módon nem érezték meg a rali hatását. Ellenben éjszakánként láthatták a nagy szupermarketek parkolóiban a lakókocsikat, a kísérő stáb és a drukkerek is abban aludtak. Az egyik bolgár család is azt válaszolta, hogy azért nem mennek szállodába, mert az számukra túl drága. Ők Szófia mellől érkeztek hazánkba. Azonban a Balaton-parti szállodák csordultig megteltek a hétvégére.
A rali szombati zárónapján telefonon megkerestük Ujhelyi államtitkár urat. Sajtószóvivője, Rákli Veronika arról tájékoztatta a Vehír munkatársát, hogy a tárca államtitkára a sikeres verseny utáni záróceremóniát követően azonnal megkezdi a tárgyalást a francia cég képviselőivel. Ami nem feltétlenül azt jelenti, hogy a „kis Dakar” folytatódik, mert a szervezők a 2010-es futamot Dél-Amerikában már leszervezték, hanem nemzetközi futóversenyekről, balatoni vitorlásversenyekről, színvonalas kerékpár- és úszósport-eseményekről fognak tárgyalni. Céljuk az, hogy minél jobban bevonják a Balatont és térségét. Arra a kérdésre, hogy hogyan reagált a minisztérium az őket ért környezetvédelmi egyesületek tiltakozására, a sajtószóvivő csak annyit mondott, hogy ez a kérdés a környezetvédelmi tárca kompetenciájába tartozik. Rákli Veronika még annyit fűzött hozzá, hogy egyetlen sportszakmai negatív kritika érte őket, nevezetesen, hogy a pálya bizonyos szakaszai túl nehezek voltak a versenyzők számára.
A Magyar Turizmus Zrt. az eddigi szállodai szobafoglalások és hazánkba érkező külföldi rajongói táborokból a mérleget pozitívnak tekinti, bőven megtérült az állam által megelőlegezett promóciós költségek. Pontos turisztikai adatokat egy-két hét múlva tudhatunk meg.
A Közép–Európai Rali záró napján újból megkerestük Dióssy Lászlót, a zöld tárca szakállamtitkárát, hogy erősítse meg, hogy a hazai futam a jogerős másodfokú szakhatósági engedély nélkül zajlott. Valóban – kezdte Dióssy – úgy tűnik, hogy a szervezők kellő rutintalanságának és tapasztalatlanságának tudható be, hogy a verseny indulásáig nem kapták kézhez a szükséges szakhatósági engedélyeket, mert azokat nem időben nyújtották be. Egyúttal komoly bírságra is számíthatnak a felügyeleti szervektől, a környezetvédelmi és természetvédelmi felügyeletektől – mondta Dióssy László.
Mindenesetre a rendezvény több tízezer nézőnek feledhetetlen élményt nyújtott, akik jövőre is szívesen meglátogatnák a versenyt és a magyarországi helyszíneket.