Y-generációs sajátosság, a nosztalgialáz, a környezettudatos gondolkodás vagy az egészséges életmódra nevelés eredménye, ki tudja, de ismét menő lett kerékpározni, és egyre többeknek van rá igénye. Igaz ez Veszprémre is – támasztja alá állításunkat Molnár Nándor, a Magyar Kerékpárosklub titkára, akit a helyi kerékpáros kultúráról kérdeztünk. – Jó időjárási körülmények között véletlenszerűen legalább 30-40 bringással összetalálkozhatunk. Munkaidő után, hétvégente pedig sokan részesítik előnyben a bicajtúrákat a szabadidő hasznos eltöltésére.
Ez mindenképpen dicséretes, azt illetően azonban már megoszlanak a vélemények, hogy a pozitív változás a körülményekben is megfigyelhető-e, azaz eléggé kerékpárosbarát város-e Veszprém. „Papíron mindenképpen – mondja Nándor –, de sok teendő van még, amellyel elérhetjük akár Székesfehérvár, akár Győr színvonalát. 2015-ben készítettünk egy tanulmányt, amiben felmértük a város kerékpáros infrastruktúráját, és javaslatokat tettünk módosításokra.
Általános probléma, hogy a bringautak többnyire gyalogutak is egyben – gondoljunk csak a Kádárta utcaira –, melyeket más vonalvezetéssel, például kerékpáros nyomvonalak felfestésével ki lehetne váltani. Bőven lenne tennivaló a belvárosban található kerékpártárolókkal is, azok ugyanis az „ilyet nem szabad kihelyezni” ékes példái, mert ezekhez maximum 2-3 drótszamarat lehet kötni. Emellett
jelenleg hiányzik egy olyan általános tájékoztatás, amely átfogóan hívja fel a figyelmet a kerékpáros közlekedés lehetőségeire, szabályaira.
Ezt a hiányt a VMJV Polgármesteri Hivatallal, a rendőrséggel és a Magyar Kerékpárosklub Veszprémi Területi Szervezetével összefogva tervezzük pótolni, úgy, hogy május végére térítésmentes oktatásokat hirdetünk veszprémieknek, s nem veszprémieknek egyaránt.”
Utóbbira valószínűleg különösen nagy szükség lenne, egyelőre ugyanis ha megkérdeznénk egy autóst vagy egy gyalogost, mit gondol a biciklisekről, mint közlekedési partnerről, valószínűleg nem kezdene el bókolni nekik, az életveszélyes kifejezés viszont többek szájából elhangzana. Kérdés persze, mennyi az igazság a panaszokban, és mennyiben csak a türelmetlenség szól a sofőrökből.
Molnár Nándor szerint "azt mindenképpen fontos kihangsúlyozni, hogy nem kizárólag autósok, motorosok, biciklisek, gyalogosok vannak.
Együtt közlekedünk.
Tendencia, hogy aki az egyik közlekedési módon szabályt sért (például gyalogosan átrohan a zebrán tiltó jelzés ellenére), az egy másik eszközzel szintén megteszi (pl. kerékpárral járdán közlekedik).
A kerékpáros közlekedésre is egyértelmű szabályok vonatkoznak, melyeket be kell(ene) tartani. Sajnos naponta lehetünk tanúi bringás szabálytalanságoknak. Ezek közül kiemelkedik a járdán haladás, a sebesség helytelen megválasztása (azaz a relatív gyorhajtás), a piros lámpa előtt várakozó autók közötti szlalomozás, gyalogátkelőn a biciklit hajtva történő átkelés, éjszaka a világítás hiánya, elsőbbség meg nem adása. Az utóbbi hónapokban többször tapasztalható, hogy hiába van az úttesttel párhuzamosan kijelölt kerékpárút – ahol ilyenkor a bringás számára kötelező a haladás – a közlekedésre mégis az úttestet veszik igénybe.”
Vajon azért, mert nincsenek tisztában a KRESZ rájuk vonatkozó előírásaival? Nem valószínű, inkább kényelmi okokból szegik meg őket. S mivel hajlamosak vagyunk általánosítani – például: a „motorosok száguldoznak” –, a kerékpárosokat is egy-egy ilyen szabálytalanságot tapasztalva ítélik meg az emberek. A fentiektől függetlenül Nándor mégis úgy gondolja, hogy
a bringások többsége szabálykövető.
Ráadásul azt sem szabad elfelejteni, hogy az együtt közlekedünk jelszava nem csak rájuk vonatkozik: a másik oldalnak is oda kell figyelnie. „Több fórumon hangsúlyoztuk, hogy autóval a kerékpáros menetben történő kikerülésére a minimum oldaltávolság 1,5 – 2 méter. Szeretnénk azt kérni, hogy a biztonság érdekében ez valósuljon is meg. Ezzel megelőzhető az is, hogy a kerékpáros inkább a járdát használja. Mivel a biciklis-gyalogos viszonylatban az utóbbi a gyengébb, ezért ott a bringásnak kell elsősorban a gyalogosokra ügyelnie.”
Egymást segítve, a másik igényeit is szem előtt tartva rengeteget tehetünk a fejlettebb kerékpáros kultúráért, és egyben az emberbarátabb és élhetőbb településekért is.
A Magyar Kerékpárosklub Veszprémi Területi Szervezete nemcsak javaslatokat tesz, de rendszeresen szervez programokat is.
Május 7-én Szentkirályszabadján akadályversenyt rendeznek, amelyen a szervezet is részt vesz.
Május 12-én délután hagyományosan Bringás Uzsonna lesz.
Május 14-15-16-án a Veszprémi Kerékpáros Egyesülettel összefogva tervezik megvalósítani Bringás Pünkösd eseménysorozatukat. Ennek keretei között lehetőség lesz részt venni a hagyományos Critical Mass felvonuláson, a Bakony 200 teljesítménytúrán is. Ezen kívül több, érdekes programmal várják az érdeklődőket.
A nyári szünet kezdete előtt az általános iskolák számára a Városi Balesetmegelőzési Bizottsággal karöltve ismét meghirdetik a Bringázz a nyárba! rendezvényt.