A Tények beszámolója szerint „nem engedi fel a buszokra a babakocsis kisgyerekes nőket egy buszsofőr Veszprémben, mondván, hogy ki kellene venniük a gyereket a babakocsiból. Ha nem teszik meg, otthagyja őket a buszmegállóban.” A hírműsor munkatársai több nővel is beszéltek, akik így jártak több különböző időpontban. A sofőr és a forgalmi ügyeletes azzal érvelt, hogy a szabályzatban benne van, hogy össze kell csukni a babakocsit.
Megkeresésünkre Kuti Piroska, az ÉNYKK Északnyugat-magyarországi Közlekedési Központ Zrt. kommunikáció, PR, marketing csoportvezetője részletesen idézte a vonatkozó szabályokat. Úgy gondolja, hogy az üzletszabályzatból egy kiragadott részlet hangzott el a hírműsorban, nem a szabályozás lényege.
„Gyermekkocsival szállított kisgyermek elhelyezése és felügyelete minden esetben a kísérő feladata azzal a kiegészítéssel, hogy a gyermekkocsiban vagy ölben történő szállításáról is a kísérő dönt.
Gyermekkocsiban a kisgyermek csak a kocsi rögzített állapotában és a gyermek bekötése esetén szállítható.
A gyerekkocsit akkor is elmozdulás ellen rögzíteni kell, ha a gyermek nem abban utazik.”
„Az utazáskor igénybe vett IKARUS 260 típusú autóbusz sajnos nem alkalmas a babakocsik biztonságos rögzítésére. Ezt figyelembe véve munkavállalónk az esetleges baleset megelőzésére való tekintettel, véleményünk szerint jogszerűen járt el” – olvasható a válaszban.
Minden esetben követelhető-e az utastól, hogy a babakocsit összecsukott állapotban szállítsa?
Az üzletszabályzatra hivatkozva az ÉNYKK szerint „természetesen nem, de a konkrét eset utazási körülményei alapján, véleményünk szerint a gyermek kísérőjének ölében való utaztatása és a babakocsi összecsukott állapotban történő szállítása lett volna a legbiztonságosabb megoldás.”
„Munkavállalóinkkal szemben elvárás az udvarias, utas centrikus viselkedés, de ugyanannyira a felelős, az utasok biztonságát maximálisan szem előtt tartó magatartás is."
"Az érintett autóbuszvezető véleményünk szerint alapvetően ezen elvek szerint járt el, de az eset kapcsán való meghallgatása során felhívtuk figyelmét a szolgáltató szemléletű magatartás fontosságára” – kommentálták a buszvezető eljárásmódját.
Megkérdeztük, hogy a buszvezetőnek kell-e, lehet-e segíteni a babakocsis kismamáknak a felszállásban, a kocsi összecsukásában?
„Az autóbusz vezetője az utasok menetrendben foglalt feltételek szerinti biztonságos elszállításáért, az autóbusz és berendezéseinek működtetéséért felelős, de felel az autóbusz és tartozékai, a jegykészlet és a készpénz-készlet hiánytalan meglétéért is. Az autóbusz elhagyására nem kötelezhető, de megbízható, udvarias magatartást kell tanúsítania az utazóközönséggel szemben. Ha segítségnyújtásra szoruló utast észlel, de a fenti szempontok miatt nem áll módjában segíteni, a gyakorlatban az autóbuszvezető az utastársakat kéri fel a segítségadásra.”
Hogyan oldható meg a nem összecsukható babakocsik szállítása?
Az üzletszabályzat úgy fogalmaz: „ha az autóbusz poggyászterében vagy az egyéb, az útipoggyászok továbbítására szolgáló helyen elhelyezhető, akkor mérethatárokra való tekintet nélkül, és ha a következőkben más rendelkezés nincs, akkor csomagolatlanul is, útipoggyászként feladható még: … (c) gyermekkocsi.”