Épül-szépül a nyolcvankettes út, ez azonban azzal jár, hogy néha munkagépeket kell kerülgetni, és időnként jelzőőrök irányításával félpályán halad a forgalom – ez pedig torlódáshoz vezet. Több kilométeres torlódáshoz – a múlt héten jó húsz percen át rostokoltam két és fél kilométerre az átengedőponttól, és messze nem én voltam az utolsó a sorban (nem tartozik a cikk fő témájához, de ha már itt tartunk, megemlítem: talán okosabban is lehetne szervezni a forgalomirányítást).
Egy ilyen torlódás közben figyeltem fel egy józan ésszel nehezen feldolgozható forgalmi helyzetre. A 82-es utat ugyanis vasúti sín keresztezi néhány száz méterre attól a ponttól, ahol a múlt héten zajló munkálatok miatt feltartóztatták a forgalmat, a kocsisor pedig, mint már említettem, ennél bőven hosszabb volt.
Gondolom összerakták már, hova akarok kilyukadni: volt, aki az előtte haladóra szorosan felzárkózva a vasúti kereszteződésben állt meg, és természetesen a mögötte haladó is szorosan felzárkózott, nehogy lemaradjon valamiről.
Emberünk azzal szembesült, hogy ott ül egy autóban, ami a vasúti sínen parkol, és se előre, se hátra nincs mozgástere, hogy szorult helyzetéből kimenekülhessen. Azt is említettem már, hogy jó húsz percet vártam, mire a jelzőőrök megfordították a forgalom irányát – a forróságban szenvedtem, mint a kutya, de annyira biztosan nem izzadtam, mint az, aki ezt a húsz percet a vasúti kereszteződésben üldögélve töltötte.
Valódi veszélyben egyébként valószínűleg akkor sem lett volna, ha jön a vonat: Győr irányából olyan közel van a zirci vasútállomás, hogy a szerelvénynek nem lett volna ideje és lehetősége annyira felgyorsítani, hogy ne tudjon időben megállni, Veszprém felől pedig egy majdnem 3,5 kilométeres egyenes szakasz vezeti rá a vonatot a kereszteződésre, így a mozdonyvezetőnek bőven lett volna ideje reagálni a helyzetre. A Veszprém-Győr vonalon közlekedő vonatok amúgy sincsenek olyan műszaki állapotban, hogy gyorsnak nevezhető tempóra legyenek képesek (valószínűleg ezek a kocsik azért vannak még működőképes állapotban, mert utasok híján nincs, aki amortizálja őket).
Az elmúlt napokban a készülőfélben lévő új KRESZ kapcsán felmerült, hogy minden autósnak újra le kellene vizsgáznia. Nem tudom, mennyi értelme lenne: a szabályok ismerete nem sokat ér, ha hiányzik a józan paraszti ész.