Balog Zoltán rámutatott: közös akarat, hogy jó, jobb legyen a magyar iskola, mint eddig, hogy képes legyen hatékony, versenyképes ugyanakkor értékalapú, minőségi oktatást megvalósítani. Olyan rendszert, ami egyszerre hű a magyar köznevelés hagyományaihoz, gyökerekhez, de mégis válaszol a jövő kihívásaira, a minden eddiginél gyorsabban és drasztikusabban változó világban - fogalmazott a miniszter.
Kitért arra is, hogy az idei tanévben a digitális kultúra elsajátítása kerül a középpontba. Jelezte: digitális oktatási stratégiát készítettek elő, amely a digitális nevelés alapelveit rögzíti a köznevelésben. Balog Zoltán beszámolt arról, hogy mára a Klebelsberg Intézményfenntartó Központnak egy fillér adóssága sincs. Tovább emelkednek a pedagógusbérek, csökkenhet a kisdiákok terhelése is. Reményét fejezte ki, hogy a kisiskolásoknak a 45 perces órából a 30 perc tanulás és 15 perc játékosság kevésbé lesz terhelő, mint eddig.
Az oktatási államtitkár azt kérte a nemzeti tanévnyitón, hogy a következő tanév a gyermekekről szóljon. Palkovics László azt is kérte, hogy ne rombolják az egymás iránti bizalmat, "az ellenségeskedésnek és az indulatoknak" ugyanis a gyermekek lesznek az elszenvedői. Az elmúlt egy évben sokan, sokszor megfeledkeztek arról, hogy mindaz, ami a köznevelésben történik, nem öncélú, hanem a gyermekekről szól. Az oktatás a legfontosabb közös ügy, mindannyiunk közös jövőjéről szól - fogalmazott az államtitkár az Érden tartott tanévnyitó ünnepségen. Kiemelte: új rendszerben megváltozott körülmények között indul a tanév. A keretek megvannak, meglesznek, az átalakítás pedig fokozatos, hiszen a köznevelési rendszer összetett - mutatott rá.
Czunyiné Bertalan Judit digitális tartalomfejlesztésért felelős kormánybiztos hangsúlyozta: nem választás kérdése a digitalizáció, és a 21. század Magyarországán nincs olyan ember ,aki kizárhatja a digitális világot, a munkaerő-piacon elengedhetetlen a digitális képesség megléte. Kulcskérdés, hogy a gyermekek a digitális világban képesek legyenek értékek mentén "közlekedni" - rögzítette.