Nincs olyan tömegtermelésre dolgozó autógyártó, amelyik ne gondolkozna elektromos modellek megalkotásán – a legtöbb pedig már rég nem csak gondolkozik. A technológia persze még gyerekcipőben van, ma még az akkumulátorok tárolókapacitása erősen korlátozza a jármű hatótávolságát, a kutatók (nem csak az autóiparban) azonban világszerte azon dolgoznak, hogy az energia minél hatékonyabb tárolási módszereit dolgozzák ki. A tudományos publikációkból leszűrhető, hogy az áttörés nem a távoli jövő sci-fibe illő díszletei között történik majd meg, hanem a következő néhány évben.
Hogy ez mennyire nem képzelgés, azt bizonyítja az is, hogy kormányok alapozzák a döntéseiket ezekre a kutatásokra – például akkor, amikor a közelmúltban Norvégiában bedobták az ötletet, hogy 2023-tól betiltanák a dízel és benzines gépkocsik forgalomba helyezését. Azóta egyébként Vidar Helgesen klímaminiszter pontosította ezt a felvetést, a legújabb verzió szerint már nincs szó a belső égésű motorok tiltásáról, egyszerűen csak olyan brutális különadót vetnének ki rájuk, amit a legtöbben már nem lesznek hajlandóak kifizetni – eközben pedig a villanymotoros autók tulajdonosainak jelentős adókedvezményeket adnának.
Persze Norvégia könnyen beszél: az energiája 98 százalékát (!!!) megújuló energiaforrásokból (vízi erőművekből és a tengerre telepített széltornyokból) nyeri. Csakhogy a példa ragályos, és már Németország is abban gondolkodik, hogy 2030-tól betiltják a káros anyagokat kibocsátó motorok üzembe helyezését. Németország meghatározó szereplő az autóipar világpiacán, el lehet képzelni, milyen hatása lesz, ha egyszeriben a nagy német gyártók átállnak a villanyautók gyártására.
Magyarországra persze mindez sokkal lassabban fog begyűrűzni az autópiacunk sajátosságai miatt: új kocsit jószerivel csak a cégek vesznek, a lakosság pedig inkább a használt autós hirdetéseket böngészi, és bizony sokan vesznek külföldről – elsősorban éppen Németországból – behozott 10-15 éves gépjárműveket. Ennyi hátrányunk van, nálunk akár a hatvanas évekig is eltarthat, mire teljesen „bezöldül” a hazai gépjárműpark.
A folyamatot nyilván mindenki igyekszik segíteni, akinek módja van rá. Az önkormányzatnak vannak eszközei erre:
egyfelől elektromos töltőállomásokat telepítenek a városban, a Hangvilla parkolójában például már van is ilyen. Másfelől pedig rendeletben szabályozták, hogy a zöld rendszámos autók ingyenesen parkolhatnak a város területén.
Az első lépéseket tehát már megtettük, a következő pedig az intermodális csomópont projekt lehet, ami jelentős változásokat hozhat abban, ahogy a városi közlekedésről gondolkozunk.