Róna Iván először arról beszélt, hogy a kereskedelmi szálláshelyeken az elmúlt évi, s az országos átlagot meghaladó vendégéjszaka-növekmény mindenképp optimizmusra ad okot. Örömet jelent továbbá, hogy a Balaton folyamatosan dobogós helyen van.
A vezérigazgató a Balaton tízéves múltját is elemezte. Eszerint nem túl jól teljesített a tó és vonzáskörzete, hiszen forgalma jelentősen visszaesett, s csak a 2007-es jelentett komoly kiemelkedését. Meredeken emelkedett a belföldi vendégforgalom, ám csökkent az átlagos tartózkodási idő, ami mögött a nyaralási szokások átrendeződése áll okként.
Az úti célok toplistáján továbbra is a főváros áll az élen, de a harmadik helyen ott van Siófok, a negyediken Hévíz, s a tizediken Balatonfüred.
Érdekes – állapította meg Róna Iván –, hogy a Balaton esetében az utazási cél továbbra is a Riviéra, azaz a strandolás, a víz öröme. Az egyéb célok – bár ezek is gyarapodnak – csak töredékhelyet kaptak a grafikonon. Örvendetesen nőtt a minőségi szálláshelyek száma, s azok kihasználtsága, kedvező arányúra billent a hazai és a külföldi turisták számaránya. Az Európai Unióban a vendégéjszakák 60%-áta belföldiek adják. Míg Magyarországon 1993-ig csökkent a belföldi idegenforgalom, addig az 1994-es esztendő vízválasztónak tűnt. Ettől kezdve dinamikusan emelkedett a hazai vendégek száma. Sajnálatos viszont – folytatta a vezérigazgató –, hogy a külföldi turisták száma csökkent, illetve nem követte a hazaiakéhoz hasonló fellendülés.
A továbbiakban a küldő területek lassú átrendeződéséről esett szó. Az első öt helyen továbbra is a németek, az osztrákok, hollandok, dánok és oroszok állnak, de a hatodik helytől a lengyelek és a svájciak is kihasítanak egy-egy szeletet a tortából.
A Magyar Turizmus Zrt. szerint a szezonalitás továbbra is erős, ezért még további eszközöket kell bevetni annak érdekében, hogy a többi hónap is vonzó legyen. Jó lépésnek bizonyult a többcsillagos szállodák éves nyitva tartása, a szolgáltatások kiszélesítése.
Némileg változott a marketing arculata is: előtérbe került a fehér szín, de a Balatont jelképező kék továbbra is megmaradt.
A zrt. számos akciót indít a turisták megszerzéséért, megtartásáért. Ilyen például a 3=4 akció, melyhez számos szálloda, strand csatlakozott – jelentős kedvezményeket biztosítva.
Róna Iván elmondta, hogy a balatoni vállalkozások által turisztikai marketingcélra összeadott 28 millió forintot ugyanannyival toldotta meg a zrt.
Mindemellett új szlogenek, reklámfogások születtek. Kül- és belföldön új óriásplakátokkal, hirdetésekkel, kiállításokkal szeretnék gyarapítani a hazánkat választó turisták számát.
Itthon a "Vizek Éve" köré szervezik nemcsak a balatoni, de az egész országra kiterjedő marketing munkájukat.
A Balatoni RTPI igazgatója, Dani Barbara már az idei eredményeket is figyelemre méltóaknak minősítette. Ilyen volt például a nagy „ingyenakció”, amikor a nagyszülők számára tudtak igen kedvező ajánlatokat nyújtani.
A 3=4 akcióba a Balatonnál 36 szálloda, kemping és nyolc strand szállt be. A szezon esetleg kellemetlenebb időjárású napjaira is gondoltak olyan programokkal, amelyek „kiviszik” a vízből a vendéget, s feledtetik az esős időt.
Megjelentették a Balatoni vakáció szálláshely-katalógust, melyet 240 ezer példányban nyomtattak ki.
A turizmus szervezői gondoltak a labdarúgó Eb-re is, s azoknak a hölgyeknek találtak ki kellemes magyarországi programokat, akiknek a párja pár hétre a képernyőhöz tapad.
A nyáron várhatóan jó lesz a Balaton sajtója is, hiszen kitelepül a Danubius Rádió, s a már megszokott tévéműsorok sem maradnak el.