Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. november 22. Cecília
Veszprém
2°C
2024. november 22. Cecília
Veszprém
2°C

Látni és látszani = élni és élni hagyni

2017. január 17. 10:04
Nincs szükség láthatatlanná tévő köpenyre, ha arra vágysz, hogy senki ne vegyen észre. Elég egy rosszul felszerelt kerékpár – de ezt senkinek nem ajánlom.

Amikor először beszéltünk a tegnap megjelent cikk ötletéről – arról, hogy mennyire balesetveszélyesek a kerékpárúton sötétedés után kocogók –, nekem rögtön eszembe jutottak az érem másik oldalával kapcsolatos élményeim, amikor autósként kivilágítatlan kerékpárosokat kerülgettem.

Jól megvilágított útszakaszokon, lakott területen belül sem életbiztosítás sötétedés után kivilágítatlan kerékpárral közlekedni, amikor viszont a semmi közepén vállalkozik ilyesmire az ember, akár meg is rendelheti a sírkövét indulás előtt. Néhány héttel ezelőtt egy kanyargós hegyi útszakaszon találkoztam egy lopakodóval: sötétedés után sötét ruhában tekert, és még annyit sem tett a láthatóságáért, hogy fényvisszaverő prizmát pattintson a hátsó lámpa… helyére. Egy beláthatatlan kanyarban értem utol, és a kanyar íve miatt még a fényszóróim sem világították meg az út jobb szélét, ahol közlekedett. Szerencsére valahogy észleltem a mozgást a sötétben, és beljebb húzódtam – de ezt tényleg csak a szerencse – meg az optikusok – javára írhatom, mert mire ténylegesen láttam is, hogy valaki van ott, akkor már nem tudtam volna mit tenni.

Ebben a kérdéskörben az autósoknak is van felelősségük. Mindenki ismeri a „nekem nem kell szemüveg” típusú sofőröket, akik valamiért mégis látványosan hunyorognak. Sötétben a látásunk gyengesége durvábban érvényesül, mint napfénynél – ezért is lenne fontos, hogy rendszeresen ellenőriztessük a látásunkat, és ha szükséges, hordjunk szemüveget vezetés közben. Ezen múlhat, hogy észrevesszük-e a sötétben megmozduló árnyat, mielőtt ténylegesen meglátnánk, és ez a néhány tizedmásodperc előny életet menthet.


A kerékpár kötelező felszerelései:

Schöngrundtner Tamás
további cikkek
A Magyar Közút felkészült az első hóra, és arra kérik az autósokat, ők is készüljenek közélet A Magyar Közút felkészült az első hóra, és arra kérik az autósokat, ők is készüljenek Az előrejelzések alapján november 22-én, pénteken érkezik a 2024-2025-ös téli szezon első havazása. tegnap 11:39 Csaknem 100 vasúti kocsi felújítása kezdődött el közélet Csaknem 100 vasúti kocsi felújítása kezdődött el Csaknem 100 vasúti kocsi felújítása kezdődött el, hogy mihamarabb ismét forgalomba állhassanak - közölte az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) közlekedésért felelős államtitkára. 2024. november 11. 10:49 Már a tanulóvezetőket is ledudálják közlekedés Már a tanulóvezetőket is ledudálják Talán nem csak az én élményem az, hogy a közlekedési morál az elmúlt években inkább romlott, mint javult Magyarországon. Ráadásul egyre több az autó az utakon, ami aztán tovább növeli a konfliktusok esélyét. Tapasztalt vezetőként is gyakorta lehetünk hajmeresztő helyzetek szemtanúi vagy elszenvedői – de vajon hogyan birkóznak meg mindezzel azok, akik most szeretnének jogosítványt szerezni? Tárnai Balázzsal, a Tárnai Autósiskola vezetőjével beszélgettünk a túlélés titkáról. 2024. november 12. 11:11 Biztonságosabb lesz a veszprémi belváros közlekedése közlekedés Biztonságosabb lesz a veszprémi belváros közlekedése Négy kereszteződésben készül el új gyalogátkelőhely a Modern Városok Program részeként közel 50 millió forintból, hogy biztonságosabb legyen Veszprém belvárosának közlekedése.  2024. október 31. 16:53

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.