Meglepetésként érte a 16 csapatot, hogy az ESET idén a non-profit szférából érkezett. A verseny történetének egyik legnehezebb feladatát kellett feldolgozniuk, mivel a HBLF (Hungarian Business Leader Forum) ROMASTER Alapítványának valós kérdéseire és problémáira kellett használható válaszokat adni, mindössze 24 óra leforgása alatt. A csapatok, mint tanácsadó cégek, felkérő levelet kaptak a HBLF ügyvezető igazgatójától, Pataki Esztertől, hogy a HBLF-ROMASTER Alapítvány tevékenység-fejlesztő munkájában vegyenek részt. A tartalmi feladat három témakör köré épült: szervezetelemzés és stratégia, emberi erőforrás menedzsment és konkrét program kidolgozása. A vezetői összefoglaló mellé új elemként sajtóközleményt is kellett készíteniük a versenyző együtteseknek. Majd megoldásaikat a FiveStar Creative Consulting, Generali Biztosító Zrt., Herendi porcelánmanufaktúra Zrt., Julius K9, MagiCom Kft., MOL, Nitrogénművek, SAP, Tata Consultancy Services és a PEHÖK képviselőiből összeállított szakmai zsűri előtt élőben is prezentálni kellett.
A tapasztalt tanácsadók sem tudnak azonnali megoldást adni
A Hungarian Business Leaders Forum (HBLF) 2009 őszén hozta létre a HBLF-ROMASTER Alapítványt. Az alapítvány szárnyai alatt indították el a ROMASTER programot, amelyben hátrányos helyzetű, roma származású, tehetséges középiskolás diákok vesznek részt, akik vállalják, hogy középfokú tanulmányaik befejezése után felsőfokú műszaki, gazdasági vagy jogi képzésben vesznek részt. A tehetséggondozó programhoz azóta számos vállalat - Ernst & Young, Holcim Hungária, Raiffeisen Bank, MOL, Magyar Telekom, OD Partner, National Instruments, ProfiPower, IBM Data Storage Systems, Szinergia, Telenor, ABO Csoport, Pfizer, MorganStanley, Cser Kiadó, GlaxoSmithKline - csatlakozott, akik a kiválasztott diákokat mentorálják, valamint gyakorlati lehetőséget és havi ösztöndíjat biztosítanak számukra.
„A program célja, hogy a roma társadalom tehetséges tagjai megfelelő nyelvtudással és felsőfokú végzettséggel rendelkező közösséggé alakuljanak. Ezen fiatalok lesznek a példák a még iskolakezdés előtt álló roma fiatalok számára, hogy bátran merjenek jelentkezni a munkaadók által felajánlott lehetőségekre vagy saját vállalkozásukon keresztül vegyenek részt a versenyképes gazdaságban” - nyilatkozta Pataki Eszter, a HBLF ügyvezető igazgatója.
A feladat olyannyira összetett és komplex volt, s olyan kérdésekre keresett választ, amelyre még a legtapasztaltabb tanácsadók sem tudnának azonnali megoldásokat kínálni. „Mindezek ellenére a hallgatókból összeállt csapatok annyira kreatívak voltak, hogy az általuk vázolt javaslatokat be tudjuk építeni a programunkba” – fűzte hozzá Pataki Eszter.
Az oktatás csúcsa a gyakorlati környezet modellezése
Az oktatás csúcsát jelentik, és a valódi elitképzés eleme az esettanulmányokon keresztül történő oktatás, mivel 24 óra alatt legalább fél évnyi tudást lehet szerezni. A modellező módszert például a vezető amerikai egyetemeken is régóta alkalmazzák, ahol az elméleti és a gyakorlati oktatás szorosan összekapcsolódik. „A PE-GTK-n immár 16. éve alkalmazzák ezt a tanítási metodikát, amelyen nemcsak gyakorlati tapasztalatot lehet szerezni, hanem szerencsés esetben a hallgatókra „lecsapnak” a szponzor vállalatok” - magyarázza Dr. Kovács Zoltán, a Pannon Egyetem Gazdaságtudományi Karának dékánja. A Gazdaságtudományi Kar hosszú évek óta kiemelten kezeli a tehetségmenedzsment témakörét, ezért nagyon fontosnak tartja azt, hogy a hallgatók egyetemi éveik alatt konkrét gyakorlati esetekkel, céges problémákkal és azok megoldási módszereivel ismerkedjenek meg, ezáltal olyan tapasztalatokra tegyenek szert, amelyek a későbbiekben versenyelőnyt jelentenek számukra a munkaerőpiacon.
Mindenki nyertes
"Hallgatóként a gyakorlati tapasztalat megszerzése, munkáltatói szempontból pedig az a valódi kincs, hogy a verseny zsűritagjaként a hallgatók által prezentált megoldásokat hasznosíthatják. Oktatóként pedig egyfajta pillanatképet kaphatunk arról, hol tartanak felkészültségükben a diákok és milyen képességek fejlesztésére van még szükségük” - véli Dr. Csizmadia Tibor egyetemi docens, a Tímár László Alapítvány kuratóriumának elnöke, a PE-GTK Nemzetközi és hazai akkreditációs tevékenységért felelős kari megbízottja.
Az idei versenyre többen jelentkeztek, így két csapattal több, 16 együttes indult. A csapatok a veszprémi székhelyű Pannon Egyetem, a Miskolci Egyetem, a Pécsi Tudományegyetem, a budapesti BME és a komáromi Selye János Egyetem hallgatóiból álltak össze. Végül a több körös prezentációs ciklus után a Pannon Egyetem csapatai közül az All Nighters került ki győztesen, melynek tagjai Farkas Alexandra, Hátas Eszter, Kálmándy Dalma és Nagy Anna. A meghívottak közül pedig a pécsi Accurate - Horváth Barnabás, Geisz András, Krőhnung-Székely Károly Máté és Radics Ákos - szerepeltek a legjobban.
Az emlékverseny története
A Tímár László Tanulmányi Emlékversenyt és Esettanulmányi Megoldó Versenyt 2001 tavaszán rendezték meg első alkalommal, kezdetben 2-3 csapat és néhány oktató közreműködésével. Az évek során a verseny rendkívüli fejlődésen ment át, a csapatok száma folyamatosan nőtt. Más karokról, egyetemekről, sőt a határon túlról is érkeztek résztvevők. A Pannon Egyetem Gazdaságtudományi Kara idén 16. alkalommal rendezte meg a versenyt, amelyet a Kar fiatalon, 41 éves korában elhunyt kollégája emlékének ápolására és tiszteletére hoztak létre. Tímár László a veszprémi menedzserképzés megszervezésében, beindításában vállalt úttörő szerepet.