Az úgynevezett szakképzési centrumok 2015 júliusában alakultak meg, országosan összesen 44. A centrumok a korábban az Emberi Erőforrások Minisztériumához tartozó szakképző intézményeket felügyelik. A 2015-ös oktatási átalakítások óta a centrumok a Nemzetgazdasági Minisztérium irányítása alá tartoznak. A centrumok és a hozzájuk tartozó iskolák is önálló költségvetéssel rendelkeznek.
A nebulók 2015 nyara óta díjmentesen szerezhetik meg az első- és a másodszakmájukat, az esti felnőttoktatási korhatár pedig kitolódott. Új oktatási formák jelentek meg: az eddigi szakközépiskolákból szakgimnáziumok lettek. A szakgimnáziumok tanulói 4 év után érettségit és szakmát is kapnak, ha még egy évig tanulnak, akkor pedig a technikusi végzettséget is megszerezhetik. Természetesen ezután is lehetőségük van továbbtanulni.
A szakiskolák szakközépiskolákká váltak. Itt 3 évig szakmát tanulnak a tanulók, további két évig pedig az érettségire készülnek. Érettségit követően szintén lehetőségük van felsőoktatási intézménybe jelentkezni.
A fenntartó szeretné, ha a centrumok által kínált képzések minél inkább megfeleljenek a munkaerő-piaci igényeknek. Ehhez pedig minden feltételt megpróbálnak biztosítani -mondta érdeklődésünkre Schindler Lászlóné, a Veszprémi Szakképzési Centrum vezetője, amikor a tapasztalatokról és a működésről kérdeztük.
A Veszprémi Szakképzési Centrum megalakulásakor hat tagintézménnyel indult, most azonban már nyolc iskola tartozik ide: Ipari Szakgimnázium, Jendrassik – Venesz Középiskola, Közgazdasági Szakgimnázium, Öveges Szakképző Iskola, Gönczy Pál Szakközépiskola, Táncsics Mihály Szakgimnázium, „SÉF” Szakgimnázium, Szent- Györgyi Albert Szakgimnázium.
Az igazgatók önállóan tudnak gazdálkodni és fejleszteni. A szakmai anyagokat meg tudják venni a gyakorlatokhoz, a személyi és egyéb tárgyi feltételeket tudják biztosítani – emelte ki Schindler Lászlóné.
-Az elmúlt másfél év azt mutatja, hogy jó irányba haladunk, és a vállalatoknak is perspektívát tudunk mutatni. A Veszprém SZC jelenleg 67 céggel van kapcsolatban, amelyek nem csak gyakorlati hely és idő eltöltésében, hanem képzésekben és az eszközbeszerzésben is tudnak segíteni. Egy székesfehérvári vállalattal már konkrét együttműködési megállapodásunk is van, több céggel pedig tárgyalásokat folytatunk. Az intézményeinkben összesen 4000-nél is több diák tanul.
A Veszprém SZC képző partnerként kapcsolódott be az ősszel aláírt Veszprémi Járási Foglalkoztatási Paktum nevű programba, melynek célja, hogy foglalkoztassa a hátrányos helyzetű, tartósan munkanélküli, vagy csökkent munkaképességű álláskeresőket, elősegítse a vállalkozások igényeire alapozott képzésüket illetve mentorálásukat, így segítve a munkaerőhiány enyhítésére irányuló törekvéseket.
- A centrum a felnőttoktatásban is részt vesz, első tanévben 160 tanulóval, a második évben ez a szám 950 fölé nőtt. Így elmondható, hogy a diákokkal együtt összesen 5000 embernek tudunk képzést biztosítani.
A tapasztalat az, hogy az általunk kiképzetteket egyből ott fogják a gyakorlati helyeken, vagyis gyakorlatilag azonnal munkához jutnak. Ez a piaci igényekhez igazított képzésekkel és magas munkaerőhiánnyal is magyarázható- mutat rá Schindler Lászlóné, aki szerint a megyében és a környéken a leginkább informatikusokra, gépészekre, szerszámkészítőkre, forgácsolókra, hegesztőkre, tetőfedőkre és villanyszerelőkre van szükség.
- Azok a diákok, akik ezen szakmák valamelyikét tanulják, 9. osztálytól automatikusan ösztöndíjat kapnak, hogy meghozzák a diákok kedvét a szakmához, ugyanis egy jó képzettséggel manapság nagyon jól lehet keresni- mondja az intézményvezető.
Az idei célkitűzésekről Schindler Lászlóné elmondta, ellentmondásos helyzetben vannak: hiába növekedett óriásit a tanulóik száma, a kilencedikesek már két éve egyre kevesebben vannak. Ehhez hozzátartozik az is, hogy a nyolcadikosok száma megyénkben 2016-ban volt a legalacsonyabb.
A 2017-es esztendő egyik fő törekvése tehát nem lehet más, hogy a szülőket és a diákokat is különböző konferenciák és rendezvények segítségével motiválják arra, hogy szakmát tanuljanak. A Veszprém SZC ehhez minden feltételt szeretne megteremteni: modernizálni az eszközparkot, az épületeket, és tovább képezni a pedagógusokat.