Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. május 1. Fülöp
Veszprém
16°C
2024. május 1. Fülöp
Veszprém
16°C

Az élethez kellene igazítani az oktatást

2017. június 7. 12:39
Szakképzési tanévzárót tartottak szerda délelőtt a Veszprém Megyei Iparkamarában, értékelve is az elmúlt évet. A konklúzió: még jobban kellene közelíteni a rendszert és a gazdaságot.

Az oktatás nem csak az iskola, a tanárok és a tanulók ügye, és ez ma különösen igaz – kezdte köszöntőjét Tornai Tamás, a Veszprém Megyei Iparkamara alelnöke. – Ma már nem lehet olyan egyszerűen válogatni a munkavállalók közül, a cégeknek is meg kell felelniük az alkalmazottak elvárásainak, egy vállalat legnagyobb elvárása a potenciális munkavállalók felé pedig a tudás.

Tornai TamásTornai Tamás

Hogy a nyugati munkaerő miért lehet sokkal hatékonyabb a miénknél, elsősorban a tudáson és az összefogáson múlik. Komoly szaktudásra van szükség minden területen, egy ország hatékonysága pedig elsősorban annak függvénye, mennyire képesek a társadalom rétegei, szegmensei együttműködni. Amíg nincs szimbiózis a vállalatvezetők és a szakképzőhelyek között, addig el fognak maradni az eredmények – hangsúlyozta Tornai, utalva a kamarák felelősségére.

Bihall Tamás, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara oktatásért és képzésért felelős alelnöke szerint minden szinten az élethez kellene igazítani a folyamatokat. Az elmúlt években ugyanis 100 ezer diákot, egy komplett generációt veszítettünk el, miközben a munkaerőhiány és a gimnáziumi beiskolázások töretlenül nőnek a szakképzés kárára. Erőteljesebben és dinamikusan kellene megjelenniük a vállalatoknak, hogy eladhatóvá váljanak az olyan nem túl népszerű szakmák és iparágak is, mint például a vegyipar, és szükség lenne a magyar oktatásügy egészének megváltozatására is – mondta el Bihall.

Bihall TamásBihall Tamás

Első lépésként egy vállalati szereplőkből álló ágazati készségtanács létrehozását szorgalmazzák, ami segíthet meghatározni a szakma részéről az oktatás felé felmerülő igényeket. Gondok vannak a szakgimnáziumokkal is, amelyek most szinte csak lebegnek. Érdemesebb lenne visszaállítani a technikusi rendszert, amely épp azokat a kompetenciákat adta meg, amelyek most hiányoznak. Éppen ezért a készségtanács arra is javaslatot tenne, hogyan lehetne a szakgimnáziumi képzés során átadni az egyes ágazatokban szükséges készségeket. Bihall szerint fontos lenne átalakítani a vizsgarendszert is és inkább a gazdaság kezébe adni azt, általánosságban pedig össze kell hangolni a vállalati képzés minőségét az iskolai oktatással.

Fenyvesi ZoltánFenyvesi Zoltán

Fenyvesi Zoltán, a Veszprém Megyei Önkormányzat Közgyűlésének alelnöke szintén a problémák kezelésére figyelmeztetett. A nagyon optimista megközelítés szerint 2020-ig emelkedni fog a tanulók létszáma, jelenleg azonban még folyamatosan csökken a szakképzésben tanulók aránya, és hiába bővül az állami szakképző helyek köre, egyre több a hiányszakma, miközben jelentős arányban vannak azok a szakmák is, ahol egyáltalán nem sikerült senkit sem beiskolázni a tavalyi évben (pl. ács, mentőápoló, női szabó). Össze kell fogniuk a területi szereplőknek, a szakképzések oktatóinak pedig jó kapcsolatot kell ápolniuk az általános iskolás tanárokkal, hogy már ott elkezdődjön a megfelelő irányba terelés – fogalmazta meg Fenyvesi fejlesztési javaslatait.

A felszólalók szerint a pozitív kép kialakításában nagy szerepet játszanak a szakmai versenyeken kiválóan remeklő és az év tanulója díjas diákok is. Utóbbiakat a kiváló gyakorlati képzőhelyekkel és a kiváló iskolai szakoktatókkal együtt elismerésben részesítették a tanévzáró során.

Bertalan Melinda
Domján Attila
további cikkek
A digitális világot hozták közelebb az óvodásokhoz, analóg módszerekkel A digitális világot hozták közelebb az óvodásokhoz, analóg módszerekkel A 2023/2024-es tanév tavaszi szemeszterében egy úttörő projektbe kezdett a Pannon Egyetem a Veszprémi Ringató Körzeti Óvodával, hiszen a Pannon Egyetem Humántudományi Kar Digitális Módszertani Intézete és a Ringató Óvoda kooperációban indult a Digitális Témahéten. ma 7:23 Veszprém vármegyében 3326 diák tesz érettségi vizsgát Veszprém vármegyében 3326 diák tesz érettségi vizsgát Veszprém vármegyében mintegy 54 tantárgyból 3326 fő tesz érettségi vizsgát a 2024. évi tavaszi időszakban. Az írásbeli érettségi vizsgák 2024. május 3. – május 27. között zajlanak a középiskolák és a Veszprém Vármegyei Kormányhivatal szervezésében. tegnap 15:28 Kant 300: Az élet legnagyobb kalandja a gondolkodás Kant 300: Az élet legnagyobb kalandja a gondolkodás Hogyha elképzelünk egy filozófust, különösen olyant, aki háromszáz éve született, valószínűleg az első kép, ami beugrik, az egy poros könyvtár épületében lassú, csigatempóban bogarászó személy, aki olykor elmélázik azon is, van-e egyáltalán értelme a bogarászásnak; vagy esetleg egy közhelyes, tarka réten, domboldalon, a messzi égbe tekintő elme, aki a lét alapkérdésein töri fejét. De arra bizonyosan senki sem gondol, hogy a mai filozófusok úgy fogalmaznak a háromszáz éves Kantról, hogy: kortársunk. Márpedig ez volt az ismétlődő kulcsszó az MTA VEAB Filozófiai Munkabizottságának és a Pannon Egyetem HTK Társadalomtudományi Intézetének közös konferenciáján. 2024. április 28. 18:22 Veszprémben küzdenek a természettudományok vándorkupájáért a fiatalok oktatás Veszprémben küzdenek a természettudományok vándorkupájáért a fiatalok A veszprémi Kossuth Lajos Általános Iskola ad otthont a Szabó Szabolcs Alapítvány vándorkupájának. A versenyre az ország tizenhárom iskolájából érkeztek hetedikes és nyolcadikos diákok, hogy összemérjék tudásukat a természettudományok területén. 2024. április 26. 14:11

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.