Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Általános iskolás kutató-fejlesztőket díjaztak

2017. június 8. 17:27
Csütörtök délután tartották a Dózsa iskolában a Virtuális Ipari Park pályázat díjkiosztóját, amely során a gyerekek modern technikai eszközök modelljeit készítették el és fejlesztették tovább.

A fiatal mérnökzseniket felvonultató pályázatot 2012-ben indította útjára Veszprém Megyei Jogú Város akkori Oktatási, Ifjúsági és Sport Bizottsága (OISB) a Technikatanárok Országos Egyesülete Veszprém Megyei Területi Szervezetének támogatásával, azzal a céllal, hogy a gyerekeket megismertessék a technikai gondolkodás és az alkotás örömével, játékos formában neveljék őket, a tantárgynak pedig tekintélyt vívjanak ki a társadalomban.

Lengyel KárolyLengyel Károly

Ez a törekvés a jövőben is adott, a verseny szervezői pedig igyekeznek évről évre olyan témákat megfogalmazni, ami kellő izgalommal szolgálhat a gyerekeknek – mondta el Lengyel Károly, a Dózsa iskola igazgatója.

Ennek köszönhetően a technika iránt fogékony tanulók már igen korán elkezdik a kutatás-fejlesztést – természetesen a saját korosztályuknak megfelelően – hiszen a pályázat során mindig egy-egy technikai eszköz működő modelljét kell összeállítani és továbbfejleszteni – ismertette a verseny lényegét Bán Mihály technikatanár.

Vesztróczy LászlóVesztróczy László

A kezdeményezés egyébként nem előzmény nélküli, a megyében már 18 évvel ezelőtt is indultak komoly technikai versenyek, amelyek során a mindennapi gyakorlatban is hasznosnak bizonyuló tudásra tettek szert a diákok, vagy éppen egy-egy gyakorlati tárgyat készítettek el – erről már Vesztróczy László, nyugalmazott szaktanácsadó, a zsűri elnöke számolt be.

A VIP pályázat eddigi hat fordulója során például olyan feladatokat kellett teljesíteniük, mint egy napelemmel működő autómodell elkészítése és hozzá karosszéria tervezése, egy lépegető robot modelljének elkészítése és továbbfejlesztése, egy penumatikus robotkar fejlesztése, míg 2015-ben egy önjáró automatát, 2016-ban pedig egy villanymotort kellett létrehozni és azzal egy tetszőlegesen megalkotott saját modellt működtetni.

Idén a versenyzőknek egy Cartesius-búvárt kellett elkészíteniük, amely a folyadékba merülő testek háromféle egyensúlyi állapotát bemutató kísérleti eszköz és elsősorban a felhajtóerőnél jön képbe. A versenyzők most sem okoztak csalódást, nagyon sok különböző megoldás született, amelyeket háromfős zsűri (Dr. Domokos Endre, a Pannon Egyetem docense; Csongrádi László, az Autó-Forrás Kft. igazgatója; Vesztróczy László, nyugalmazott szaktanácsadó; a zsűri elnöke) bírált el a következők szerint:

  1. hely: Komáromy Liza, Németh Márk, Csizmazia Lili, Heizer Nóra (Dózsa iskola)
  2. hely: Csuta Krisztián (Szilágyi iskola)
  3. hely: Kiss Dávid Balázs (Balatonfűzfői Irinyi János Általános Iskola
  4. hely: Gelencsér Jázmin, Hajdu Boglárka (Báthory)
  5. hely: Fürjes Gergely, Opálka István (Várkerti Általános Iskola, Várpalota)

A nyerteseket a zsűri értékes díjakban részesítette, ugyanazt a szemléletet követve, mint amit a fejlesztendő eszközök kiválasztásánál, vagyis hogy életkori sajátosságaiknak megfelelő szinten a világ csúcstechnikájával találkozzanak.

Bertalan Melinda
további cikkek
Középpontban a környezeti nevelés Pannon Egyetem Középpontban a környezeti nevelés A Pannon Egyetemen 2022 óta fut a Tématerületi Kiválósági Program 2021 keretében a Nemzeti Kutatások alprogram, amely a környezettudatos életmóddal kapcsolatos társadalmi és nyelvi attitűdök vizsgálatát veszi górcső alá online szövegek és kérdőíves felmérések alapján. A projekt 2025 végéig tart. 2024. december 19. 18:19 Digitális eszközökkel a jövő oktatásáért: laptopokat kaptak az 5. és 9. évfolyamos diákok Digitális eszközökkel a jövő oktatásáért: laptopokat kaptak az 5. és 9. évfolyamos diákok Újabb lépést tett a magyar oktatási rendszer a digitalizáció felé: immár negyedik alkalommal osztottak ki számítástechnikai eszközöket az iskolások számára kormányzati támogatásból. A program keretében országszerte 125 ezer laptopot kaptak az 5. és 9. évfolyamos tanulók, amelyek tabletként is funkcionálnak. A diákoknak csupán igényelniük kellett a gépeket, és mindenki, aki jelentkezett, meg is kapta az eszközt. 2024. november 28. 12:20 Mestereket avattak az Iparkamarában közélet Mestereket avattak az Iparkamarában Huszonégyen vehették át mesterlevelüket kedd délelőtt a Veszprém Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara rendezvénytermében. 2024. november 26. 14:29 125 éves a herendi iskola közélet 125 éves a herendi iskola Fennállásának 125. évfordulóját és az új épület felavatásának félévszázados jubileumát ünnepelte pénteken a Herendi Német Nemzetiségi Általános Iskola. 2024. november 16. 14:51

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.