Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. május 1. Fülöp
Veszprém
17°C
2024. május 1. Fülöp
Veszprém
17°C

Ha hiteles a tanár, a diák is fogékonyabb

2017. június 16. 4:26
A diákok a közvetlenséget, és a lazaságot sokszor a gyengeség jeleként értékelik. Cél lehetne az iskolákban az is, hogy a fiatalok felfedezzék saját képességeiket, jobb önbizalomra tegyenek szert - egy megannyi pedagógiai-pszichológiai képzést elsajátító középiskolai pedagógussal beszélgettünk arról, milyennek látja ma a tanárok és a diákok helyzetét.

Várnai László jelenleg a veszprémi Jendrassik-Venesz középiskolában tanít fizikát és kémiát. Elmondása szerint fiatal kora óta vonzódik a pszichológiához, az emberi viselkedéshez, a másik nagy szerelme a természettudományok. Életformája a folytonos tanulás és utazás, élete során hobbiból több mint 18 nemzetközi képzésen vett részt, melyek fő témái az érzelmi-intelligencia és az úgynevezett „soft-skillek” fejlesztése. Ezek nagy részét pályázati forrásokból finanszírozza.

Azt mondja, az óráin alkalmazza a képzéseken megszerzett tudást, mert szükség van rá, és vallja, hogy egy tanár kellő pszichológiai tudás nélkül csak egy ismeret-átadó médium. Két óra között, a fizikaszertárban beszélgettünk.

„Azt gondolom, hogy nagyon hiányzik az iskolákból az a pszichológiai kultúra, amivel olyan környezetet tudunk teremteni, amivel a gyerekek motiváltabbak lehetnek, és az önbizalmuk is erősödne. Az, hogy megtalálják a saját tanulási stílusukat, felfedezzék magukban azt, amivel hatékonyabbá és eredményesebbé válhatnak"- mondja.

Várnai szerint sok szép kísérlet van arra itthon, hogy módszertanilag hogyan lehet kihozni a „jót” a gyerekekből, hogy hogyan lehetne felzárkózni ahhoz a trendhez, ami egy tréningalapú szerveződő tanulást, oktatást jelent. Úgy látja, jó lenne, ha itthon is többet dolgoznának a diákok az órákon úgy, hogy az a saját képességeiknek megfeleljen, hiszen ez által önállóbbá, motiváltabbá, és kreatívabbá válnának. Így a tanulási folyamat is hatékonyabb lehetne.

„Finnországban döbbenten tapasztaltam, hogy egyszer az osztályteremben nem találtuk a tanárt. Aztán megjelent facilitátor szerepben. Megvoltak az instrukciók és az előkészítés, majd a diákok maguk hozták létre a tudást. Cégeknek dolgoztak ki marketingterveket 16 évesen, tanári kontroll mellett önállóan, szabadon, függetlenül”- mesél tapasztalatairól, majd hozzáteszi, hogy itthonra is át lehetne menteni ezeket a módszereket, ám ez nagyon sok időt, energiát, pénzt és főleg közmegegyezést igényelne.

A fő cél a motiváció kifejlesztése

„Ha a tanár nem tud példát mutatni, nem tud fejleszteni másokat. Ezt magamon is érzem. Ha az ember jó valamiben, az átragad. Ez a diákokat is megerősíti. A mai napig ugyanolyan lelkesedéssel megyek iskolába. Élvezem, amit csinálok, hogy komoly felelősségem van a rám figyelő szempárok iránt. Azt gondolom, hogy ez a tanulásom eredménye. Mindig új impulzusokat akartam gyűjteni, hogy jobb legyek, hogy ezt átadhassam a diákoknak.”

„Szerintem a tanár legfontosabb feladata, hogy motiváljon. Ehhez persze kell egy komoly szaktudás, képzettség, és az se árt, ha kellő érzelmi intelligenciával, kultúrával, nyitottsággal és rugalmassággal rendelkezik, hogy megfeleljen az elvárásoknak. Ez egy melós dolog”- válaszolja arra a kérdésemre, mit tart a pedagógus legfontosabb feladatának.

„Fontos továbbá az is, hogy a tanár nyitott legyen a világ, a diákok, és önmaga felé. Hajlandó legyen változni, tanulni, alkalmazkodni. Másrészről a személyiségét oda akarja, merje rakni a tanítás folyamatához. Én mindig személyes példával próbálom motiválni a diákokat. Szerintem mindig attól lesz érdekes a tananyag, ha valamilyen módon érintetté tudjuk tenni a diákokat a dolgokban. Ezt nem lehet a Googleből letölteni.”

„Lényegesnek tartom a kritikus gondolkodás elsajátítását, az elvont, absztrakt módon való gondolkodás, és az analitikus, elemző attitűd kifejlesztését.”

Mennyire fogékonyak a diákok?

„Azt látom, ha hiteles egy tanár, akkor a diák is fogékonnyá válik. Ha azt csinálja, amiről beszél, és életszerű, a környezetre vonatkozó, személyiségéhez passzoló tanítást végez, amikor nincs mellébeszélés. Amikor arra fókuszálunk mindketten, hogy elvégezzük közös dolgainkat, amit kell. Lehetőleg minél barátibb, elfogadóbb és nyitottabb légkörben. Ennek egy partneri viszonyon, kölcsönös tiszteleten, valamint szereteten kell alapulnia.”

„Én próbálok erre törekedni, de nehéz, mert a gyerekek a közvetlenséget és a lazaságot sokszor a gyengeség jeleként értékelik. Külföldi látogatásaim során azt láttam, hogy például a finn oktatás attól jó, hogy erősítik az önbizalmat, az önismeretet, az alapvető emberi kvalitásokat úgy, hogy a gyereknek legyen kedve iskolába járni, tanulni, értelmesebben és öntudatosabban élni.”

Az ideális tanár Várnai szerint olyan, aki folyamatosan képzi magát, tanul, próbál rendben lenni magával, pszichológiailag, szaktudásilag. Keresi a kapcsolódási pontokat a kollégákkal és diákokkal, hogy milyen módszerekkel lehet a legjobban teljesíteni. „Akinek az érzelmi intelligenciája is magas színvonalú, csak az tud pozitívan hatni a környezetére.” Ez szerinte Magyarországon azért is nehéz, mert nincs meg a pedagógusoknak az a társadalmi elismertsége és támogatása, mint például sok országban nyugaton.

A szabadságról és tudásról

„Azt látom a diákoknál, hogy amelyikőjük tud, az magabiztosabbá is válik. A tudás finomít. A tudás növeli a szabadság terét. Ez az egyik legfontosabb, mert az ember mégis csak egy szabad lénynek született.”

„A szabadság nálam azt jelenti, hogy a gyermeknek megadjuk a lehetőséget, hogy minél több irányba kibontakozhasson. De ehhez a választáshoz tanulniuk kell. A szabadság a feltételrendszerek felismerésre, másrészt a személyes, egyéni választási lehetőségek kiterjesztése. Ez csak akkor megy, ha az embernek van önreflexiója, gondolkodik. Visszagondol arra, hogy miként cselekszik. Persze ez küzdelemmel jár, és nem „fájdalommentes”.”

Várnai László tanítás mellett rendszeresen szervezett az intézményben önkéntes személyiségfejlesztő tréningeket diákoknak és tanároknak egyaránt. Legutóbb Romániában vett részt egy kockázatelemzési képzésen, legközelebb pedig Debrecenbe látogat el egy természettudományokkal foglalkozó tanároknak szóló nemzetközi módszertani szimpóziumra.

Ge. Á.
további cikkek
A digitális világot hozták közelebb az óvodásokhoz, analóg módszerekkel A digitális világot hozták közelebb az óvodásokhoz, analóg módszerekkel A 2023/2024-es tanév tavaszi szemeszterében egy úttörő projektbe kezdett a Pannon Egyetem a Veszprémi Ringató Körzeti Óvodával, hiszen a Pannon Egyetem Humántudományi Kar Digitális Módszertani Intézete és a Ringató Óvoda kooperációban indult a Digitális Témahéten. ma 7:23 Veszprém vármegyében 3326 diák tesz érettségi vizsgát Veszprém vármegyében 3326 diák tesz érettségi vizsgát Veszprém vármegyében mintegy 54 tantárgyból 3326 fő tesz érettségi vizsgát a 2024. évi tavaszi időszakban. Az írásbeli érettségi vizsgák 2024. május 3. – május 27. között zajlanak a középiskolák és a Veszprém Vármegyei Kormányhivatal szervezésében. tegnap 15:28 Kant 300: Az élet legnagyobb kalandja a gondolkodás Kant 300: Az élet legnagyobb kalandja a gondolkodás Hogyha elképzelünk egy filozófust, különösen olyant, aki háromszáz éve született, valószínűleg az első kép, ami beugrik, az egy poros könyvtár épületében lassú, csigatempóban bogarászó személy, aki olykor elmélázik azon is, van-e egyáltalán értelme a bogarászásnak; vagy esetleg egy közhelyes, tarka réten, domboldalon, a messzi égbe tekintő elme, aki a lét alapkérdésein töri fejét. De arra bizonyosan senki sem gondol, hogy a mai filozófusok úgy fogalmaznak a háromszáz éves Kantról, hogy: kortársunk. Márpedig ez volt az ismétlődő kulcsszó az MTA VEAB Filozófiai Munkabizottságának és a Pannon Egyetem HTK Társadalomtudományi Intézetének közös konferenciáján. 2024. április 28. 18:22 Veszprémben küzdenek a természettudományok vándorkupájáért a fiatalok oktatás Veszprémben küzdenek a természettudományok vándorkupájáért a fiatalok A veszprémi Kossuth Lajos Általános Iskola ad otthont a Szabó Szabolcs Alapítvány vándorkupájának. A versenyre az ország tizenhárom iskolájából érkeztek hetedikes és nyolcadikos diákok, hogy összemérjék tudásukat a természettudományok területén. 2024. április 26. 14:11

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.