- A mai gyerekeket nehezebb motiválni, mint a 10-20-30 évvel ezelőttieket, jóllehet nagyon informáltak – magyarázza Bán Mihály technikatanár. – Éppen ezért találtuk ki egymásra épülő programjainkat néhány éve: három éve indult a "Takarékossági hőmérő" projekt, aminek lényege egy virtuális számla a faliújságon. Erre kerülnek fel azok a "kiadások", amelyek elkerülhetők lennének: ablaktörés, felkapcsolva hagyott tantermi világítás, nyitva felejtett vízcsap, letörött vécécsésze stb. Egy-egy eseménymentes hét után tízezer forinttal hízik a számla. Minderre mindenki figyel, hiszen a megtakarításból lehet vásárolni például motoros szimulátort. Persze azt is ki kell érdemelni, hogy valaki a kormány mögé ülhessen.
A Dózsában folyó programra máshol is felfigyeltek, Bán tanár úr Lengyel Károly igazgatóhelyettessel rendszeresen járja a megye kistérségeit, ahol előadásokat tartanak a kísérletről. Továbbá az oktatási tárca alá tartozó Oktatásfejlesztési Intézet is támogatja a dózsás elképzeléseket pályázati lehetőségekkel.
- Vannak jó és kevésbé jómódú gyerekek, vannak könnyebben nevelhetők, s vannak vadócok – folytatja a technikatanár. - Ám a megfelelő motiváció igen jó irányba terelheti valamennyiüket. A "3 jegy, 3 óra" akciónk lényege például, hogy a 7-8. osztályosok közül azok, akik javítanak tanulmányi eredményükön, beülhetnek a motoros gokart vagy a quad kormánya mögé, s egy tanfolyam elvégeztével "házi" jogosítványt szerezhetnek.
- Kedvenceim a járművek – meséli lelkesen Ebele Máté, hatodik osztályos tanuló.
- Gyakorolni szoktam az iskola quadján és gokartján, de tudom, hogy ki kell érdemelnem a jegyeimmel és magatartásommal. De ez egyáltalán nem esik nehezemre.
A technika tantárgyat egyes iskolákban másodrangúnak tekintik. A Dózsában ennek gyanúja sem merülhet fel: a technikaterem igazi bütykölde, az ötvenes-hatvanas évekbeli satupadok jól szolgálják az egymást váltó generációkat, és a lombfűrésszel saját kezűleg vágott pingpongütő megfér a hatalmas Ferrari-modellel, elektromos daruval. A közlekedés szabályait alsótól a nyolcadikig tanulják, gyakorolják élesben is.
Az iskola most éppen egy repülőgép szimulátorra gyűjt és rövidesen indul a szemétkommandó, amelyben egy ötletes kis eszközzel lehet a földről begyűjteni a szemetet. Egyszerre játék, munkaeszköz, kézügyesség-fejlesztés.


