Dr. Horváth Zsolt, a Fidesz képviselője kérdést tett fel a közlekedési, hírközlési és energiaügyi miniszternek, a május 25-i ülésen: „Az emberek nem számítanak, avagy miért nem örülhetnek a márkóiak és a bándiak egy állami beruházásnak?”címmel. A témában a képviselő a helyszínen tartott sajtótájékoztatót szerdán.
A képviselő kijelentette: lassan a végéhez közeledik az a beruházás, amely alapján hosszú tortúra után elkészül a 8-as főút Márkó települést elkerülő szakasza. Ez az a beruházás, amelynek átadását 2002 óta minden hivatalban lévő volt szakminiszter legalább egyszer megígérte. Bár most sem szabad könnyelmű kijelentéseket tenni, mert a legutolsó ígéret szerint 2008 novemberében lett volna a műszaki átadás, amely időpontot módosítani kellett 2009. május 31-ére. Azt már tudjuk, hogy az újabb csúszást a régészeti feltárások elhúzódása, illetve a kivitelezés során keletkezett problémák okozták. Nemrég magam is a településen élők társaságában helyszíni bejáráson vettem részt. Az ott tapasztaltak alapján a következő kérdésekre szeretnék választ kapni. A közel öt milliárd forintra tervezett beruházásnak mekkora lesz a végösszege? Milyen pótmunkákat engedélyeztek, mi alapján, ki fizeti ezeket a pótmunkákat? Mennyivel növekedett a beruházás összege a tavaly ősszel történt kivitelezési hiba miatt? Ki viseli ezeket a többletköltségeket? Igaz-e, hogy számos vitás, elsősorban pénzügyi kérdés van a lebonyolító Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. és a kivitelező konzorcium között?
A helyszíni bejárás során megdöbbenve tapasztaltam, hogy egyetlen környezetvédelmi célú beruházás sem valósult meg az elkerülő szakasz megépítése során. Sem a márkói völgyhíd esetében, sem a bándi elkerülő szakasznál. Korábban is elmondtam már, annak ellenére, hogy a Közép-dunántúli Környezetvédelmi Felügyelőség a beruházás megkezdése előtt kiadott határozatában azt írta elő, hogy „a zajvédő létesítményeket az útépítéssel egy időben meg kell valósítani”, a pár hónappal később készült szakhatósági állásfoglalás már a zajterhelési érték utólagos műszeres mérését tette kötelezővé. Miért nem számítanak az emberek egy ilyen beruházás megvalósítása során? Miért törekszik félmegoldásra a kormány? Egy most már több mint öt milliárd forint értékű beruházás esetében miért nem fontos a helyben lakók nyugalma, zajtól való védelme? Miért nem fontos a kormánynak, hogy a helyben élők is sikerként éljék meg a beruházást, és ne a megemelkedett zajszint miatt bosszankodjanak?
Dr. Oláh Lajos közlekedési, hírközlési és energiaügyi minisztériumi államtitkár válaszában rámutatott: (részlet a parlamenti jegyzőkönyvből) számítanak az emberek, ezért van az, hogy ez a kormány végre hozzáfogott és meg is csinálja ezt az elkerülő utat. Meggyőződésem, egyértelműen örülnünk kell annak, hogy hamarosan elkészül egy olyan fontos infrastrukturális fejlesztés, mint a 8-as főút márkói elkerülő szakasza. Június 2-án elkezdődik a műszaki átadás-átvétel, majd a végleges forgalomba helyezés után jelentősen csökkennek ezen a szakaszon a környezetterhelési problémák, javulnak a márkói lakosok életkörülményei és mobilitási esélyei. Ami pedig a költségeket illeti: a márkói elkerülő szakasz az eredetileg tervezett 4,6 milliárd forinttal szemben a műszakilag indokolt pótmunkák miatt mintegy 4,9 milliárd forint ráfordítással épül meg. Ez utóbbiak között egyrészt olyan tételek szerepelnek, amelyek elvégzését a kivitelezés során felmerült problémák tették szükségessé - ilyen volt például az altalaj cseréje, az előre nem várt rétegvízszivárgások kivédése vagy az építést akadályozó illegális hulladéklerakók felszámolása -, másrészt a beruházás során is jelentkezett olyan indokolt lakossági igény, amely miatt a márkói csomópont áttervezésére került sor. A tavaly ősszel bekövetkezett kivitelezési hiba miatt egyébként a beruházás kivitelezési költségei nem növekedtek. Ezek a többletköltségek teljes egészében a kivitelezőt terhelik. A kivitelezés megkezdése utáni kiegészítő régészeti feltárás elhúzódása miatt felmerült pluszköltségekről még valóban nem egyezett meg a kivitelező és a beruházó, a vitájukat választott bíróság útján kívánják rendezni. A zajvédő létesítmények tekintetében pedig - amint azt a képviselő úr is említette - az új főút Bánd melletti szakaszán az előzetes mérések és a szakhatósági állásfoglalás alapján a beruházó utólagos zajmérést végeztet el majd.
Ennek eredményétől függően kerül elbírálásra a zajvédő fal megépítésének indokoltsága. Az elkerülő út természetesen csak abban az esetben kaphat végleges forgalomba helyezési hozzájárulást, ha ezek a mérések az egészségügyi határértékek alatt maradnak. Tehát figyelembe veszik az ott élő emberek érdekeit.

