Hites Viktor szerint ehhez a források biztosításán túl fontos, hogy szabaddá, autonómmá, gyermek és tanárközpontúvá váljon az oktatási rendszerünk.
Ehhez meg kell duplázni az oktatásra fordított költségvetési forrást. Így nemcsak a 20-30 éve pályán lévő tanárok keresnének tisztességes bért, de az oktatásba frissen belépő tanítók, tanárok, tanársegédek, pedagógiai asszisztensek is. "El kell érnünk, hogy Finnországhoz hasonlóan a kreatív, tehetséges fiatalok közül minél többen akarjanak tanárrá, tanítóvá válni, hogy a fiatal generációk legjobbjai taníthassák majd a következő generációkat."
A pénzügyi forráson túl azonban megfelelő munkakörülmények is szükségesek: csökkenteni kell a tanári óraszámokat, újra lehetővé tenni a szabad tankönyvválasztást, a tanár által alkalmazott oktatási módszereket, ami alkalmazkodik a diákok képességeihez. "Nem államosításra van szükség, és folyamatos iskola összevonásokra és bezárásokra, hanem szabad döntések meghozatalának lehetőségére a tanárok és iskolaigazgatók részéről, és átgondolt iskolafejlesztésekre vidéken. Minden 80-200 fős településen nyilván nem lehet fenntartani az iskolát, de egy-egy kistelepülési agglomerációban igen is szükség van általános iskolára ahhoz, hogy a vidék népesség megtartó ereje újra növekedjen" - fejtette ki véleményét Hites Viktor.
A politikus sajtótájékoztatójának helyszíneként a Dohnányi Ernő zenei szakközépiskola volt épületét választotta, nem véletlenül: úgy véli, ez a veszprémi intézmény jól példázza az átgondolatlan állami és önkormányzati döntések negatív eredményét. Miközben az intézmény korábban nemzetközi eredményeket ért el, a régió kedvelt iskolája volt, ma végnapjait éli. "Egy művészeti képzést folytató szakközépiskolának megszüntette az állam az autonómiáját, aztán miután 10 milliókért felújították az épületét az önkormányzat kiköltöztette a diákokat, akiket ide-oda ráncigáltak a városban. Az eladni kívánt épület pedig azóta is itt áll üresen és folyamatosan romlik le az állaga" - részletezte álláspontját.
Hites Viktor példaként hozta fel saját faluja, Lókut helyzetét is, ahol ugyancsak megszűnt a közoktatás, holott egy térségi iskola, megfelelő közlekedéssel párosulva sokat segítene a vidék helyzetének javulásához.