Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. május 6. Ivett
Veszprém
22°C
2024. május 6. Ivett
Veszprém
22°C

Amikor a barátkozást is tanítani kell

2018. március 27. 4:00
Az autizmussal élő gyerekeket lehet integráltan oktatni, ha közben oda tudunk figyelni az igényeikre. Ez derült ki az autizmus világnapjához kapcsolódóan, pedagógusok részvételével megrendezett konferencián hétfőn.

Őszi Tamásné, Patrícia, az Autizmus Alapítvány szakmai vezetője az integrált, autizmus-specifikus, személyre szabott oktatás lehetőségeiről tartott előadást. Elmondta: az érintett gyerekek számára az autizmus nemcsak hátrányokat okozhat, hanem adhat nekik előnyöket is, olyan egyedi látásmódot, amit megfelelő körülmények között kamatoztathatnak.

Úgy látja, az esélyegyenlőség nem azt jelenti, hogy minden gyerek ugyanazt a tananyagot, ugyanolyan tempóban és mélységben tanulja. Még csak nem is kell egyéni nevelési igényűnek lennünk, hogy beláthassuk: mindenkinek az a legjobb, ha a saját üteme szerint fejlődhet.

Az autisták azért kerülnek azonnal hátrányba, amint az iskolapadba ülnek, mert az oktatás legfőbb eszköze a nyelv és a szociális közvetítés. Az autizmussal élők számára a társas kompetenciák gyakran nem ösztönösen felszedett dolgok, hanem ugyanolyan tanulást igénylő témakörök, mint mondjuk a matematika. Az oktatást megnehezíti az is, hogy a természetes gyermeki kíváncsisággal szemben a megszokotthoz való ragaszkodás jellemző rájuk, ami szintén kihívások elé állítja a pedagógusokat.

Tanárként lehet tapasztalatunk abban, hogyan lehet tantárgyi tudást átadni, de vajon képesek vagyunk-e tételesen megtanítani, hogyan kell barátkozni?

Az integráció nem azt jelenti, hogy a gyerekek együtt ülhetnek társaikkal az iskolapadban, hanem azt, hogy valódi tagjai lehetnek a közösségnek, ahol jól is érzik magukat. Ehhez a fejlődési folyamathoz egyedi programra van szükségük. Patrícia úgy gondolja, hogy ennek kidolgozása és végigvitele a pedagógusok egyéni felelőssége. Ugyanakkor nemcsak az érintett gyerekekkel kell kiemelten foglalkozni, hanem a kortárs közösséggel is: fel kell készíteni őket autista társaik el- és befogadására.

Az autizmussal élő gyerekektől környezetük elvárja, hogy zárkózzanak fel a kortársaikhoz, és az a tapasztalat, hogy ők mindent megtesznek ezért, de ez gyakran nem elég. Számtalan olyan apró trükk létezik viszont, amikkel hatékonyabbá lehet tenni az együttműködést az érintett fiatalokkal, mint például a vizuális eszközök alkalmazása, vagy az, ha a tanteremben kialakítunk egy helyet számukra, ahova félrevonulhatnak, ha túl soknak érzik az őket érő ingereket. Ha nem kényszerítjük őket, hogy mindent befogadjanak, elkerülhető azoknak a viselkedésformáknak a kialakulása, amik később ellehetetlenítik a tanulást.

A szakember szerint rengeteg olyan módszer létezik, amit bárhol lehet alkalmazni, nem kell hozzá elitiskolának lenni, mindez csak szándék kérdése. És érdemes is alkalmazni őket, mert mint arra Patrícia felhívta a figyelmet, az autizmussal élők 60%-a átlagos vagy annál fejlettebb intelligenciával rendelkezik. Ők, ha az igényeikhez igazodó oktatást kapnak, messzire juthatnak és sikeresek lehetnek – enélkül azonban kamaszkorukra olyan szorongások alakulhatnak ki náluk, amik miatt nem tudják majd a bennük rejlő lehetőségeket kiaknázni.

Schöngrundtner Tamás
Szalai Csaba
további cikkek
A magyar nyelv és irodalom érettségivel indul a vizsgaidőszak A magyar nyelv és irodalom érettségivel indul a vizsgaidőszak Megkezdődött hétfő reggel a magyar nyelv és irodalom, valamint a magyar mint idegen nyelv írásbeli érettségi vizsga, utóbbiból csak középszintű vizsga tehető - közölte az Oktatási Hivatal (OH) délelőtt. ma 10:38 A digitális világot hozták közelebb az óvodásokhoz, analóg módszerekkel A digitális világot hozták közelebb az óvodásokhoz, analóg módszerekkel A 2023/2024-es tanév tavaszi szemeszterében egy úttörő projektbe kezdett a Pannon Egyetem a Veszprémi Ringató Körzeti Óvodával, hiszen a Pannon Egyetem Humántudományi Kar Digitális Módszertani Intézete és a Ringató Óvoda kooperációban indult a Digitális Témahéten. 2024. május 1. 7:23 Veszprém vármegyében 3326 diák tesz érettségi vizsgát Veszprém vármegyében 3326 diák tesz érettségi vizsgát Veszprém vármegyében mintegy 54 tantárgyból 3326 fő tesz érettségi vizsgát a 2024. évi tavaszi időszakban. Az írásbeli érettségi vizsgák 2024. május 3. – május 27. között zajlanak a középiskolák és a Veszprém Vármegyei Kormányhivatal szervezésében. 2024. április 30. 15:28 Kant 300: Az élet legnagyobb kalandja a gondolkodás Kant 300: Az élet legnagyobb kalandja a gondolkodás Hogyha elképzelünk egy filozófust, különösen olyant, aki háromszáz éve született, valószínűleg az első kép, ami beugrik, az egy poros könyvtár épületében lassú, csigatempóban bogarászó személy, aki olykor elmélázik azon is, van-e egyáltalán értelme a bogarászásnak; vagy esetleg egy közhelyes, tarka réten, domboldalon, a messzi égbe tekintő elme, aki a lét alapkérdésein töri fejét. De arra bizonyosan senki sem gondol, hogy a mai filozófusok úgy fogalmaznak a háromszáz éves Kantról, hogy: kortársunk. Márpedig ez volt az ismétlődő kulcsszó az MTA VEAB Filozófiai Munkabizottságának és a Pannon Egyetem HTK Társadalomtudományi Intézetének közös konferenciáján. 2024. április 28. 18:22

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.