Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Tenki Réka apró fecnikre szaggatta a lelkünket

2018. június 18. 3:00
Azt mondják, az előadás akkor jó, ha a színész egy kicsit meghal a színpadon. Barátaim, itt az igazság: nincs annál értékesebb pillanat színházban, mint amikor a közönség is meghal a színésszel.

Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy egy héten belül kétszer is láthattam színpadon Tenki Rékát, méghozzá két teljesen eltérő szerepben. Pénteken itt, Veszprémben vendégeskedett az Egyasszony című előadás, épp egy héttel korábban pedig az Örkény István Színházban A hattyú címszerepét játszotta.

Molnár Ferenc vígjátékában kevésbé volt lehetősége megcsillantani a tehetségét: karaktere, Alexandra szándékoltan üres, és bármilyen látványos fejlődésen is megy keresztül, a domináns asszony szerepében lubickoló Csákányi Eszter és Für Anikó mellett – Molnár szándéka szerint – nem tud érvényesülni. Mondhatnám, hogy a legszebb csillag az égen (hiába önmagában egy teljes világ) sem látható a Nap fénye mellett.

Éppen ezért örültem, hogy hét elején még sikerült jegyet vennem az Egyasszonyra, ami a Petőfi Színház nagyszínpadán vendégeskedett. A monodrámaként színpadra állított történet Péterfy-Novák Éva sajátja: a szerző harminc évvel az események után előbb blogban, majd könyvben írta meg élete egy nehéz, mégis a maga nehézségben is gyönyörű szakaszának történetét.

A történetet, amiben igazából nincs semmi különleges. Nincsenek benne héroszok és félistenek, nincsenek benne a világmindenség sorsát eldöntő ütközetek – és mégis, benne van az élet, a halál, a világmindenség maga. Imádjuk a tragédiákat, mindig is imádtuk őket, nem véletlenül lesz klasszikus Shakespeare amíg világ a világ: de a klasszikus tragédiák közben mindvégig kívülállók maradunk. Egy Hamlet után nem fog el minket a szorongás, hogy ez velünk is bármikor megtörténhet – pedig ez a szorongás az, ami szerintem a színház lényege és célja: hogy ne csak nézzük, ami a színpadon történik, hanem meg is éljük.

És ehhez kell Tenki Réka, aki nem hagy menekülési utat a nézőknek. Nem teszi meg nekünk azt a szívességet, hogy kívülállók maradhassunk, hogy eltávolodhassunk a szövegtől, mert bármit sugallnak is a körülmények, nem színházban vagyunk, és nem egy színésznőt nézünk, hanem egy anyát, aki szép lassan elveszti a gyermekét, és belehal a fájdalomba úgy, hogy közben nagyon is életben van.

Aztán egyszer csak kihúnynak a fények, és mi tudjuk, hogy vége van. De el kell telnie egy kis időnek, mire elkezdünk tapsolni, és közben borzasztó kellemetlenül érezzük magunkat, mert azok után, amit az elmúlt másfél órában átéltünk, szürreálisan hat a taps. Színésznő és közönsége még egyaránt a szerep hatása alatt van, a meghajlás és a taps csak rutin: közben azt kívánjuk, bár létezne valami illőbb és őszintébb módja annak, hogy megköszönjük egymásnak a csodát, amit együtt átéltünk.

A csodát, amit színháznak hívunk; a csodát, aminek a színháznak lennie kell.


Fotók: jegy.hu, Takács Attila / Népszava, Barakonyi Szabolcs / index,

Schöngrundtner Tamás
további cikkek
Senki sem nézi, de mindenki látja – bizonyítottan tévéfüggő a magyar Hétvezér Senki sem nézi, de mindenki látja – bizonyítottan tévéfüggő a magyar A csattanót az elején lelövöm: minden korosztályt beleértve a magyarok átlagosan 4 óra 49 percet tévéznek egy nap. Ezzel hazánk a top 10-ben van világszinten, ami azért is furcsa, mert egyre többször hangzik el a mondat: „Nekem tévém sincs, vagy már rég felmondtam a kábelszolgáltatónál. Csak a Netflix van.” Akkor mégis hogyan jön ki a matek? Kik ezek a tévéfüggő emberek és mit néznek a fekete dobozban? 2024. április 22. 1:29 Kutyacsaholás a színházban állatvédelem Kutyacsaholás a színházban Van kutyabarát kávézó, étterem, könyvtár, hivatal, de egy színházban eddig meglepő lett volna négylábúakkal találkozni. A Veszprémi Petőfi Színház viszont most ebben is formabontó volt, ugyanis a VII. Lélektől Lélekig Fesztiváljának szombati napján az állatvédelemnek és a felelős állattartásnak is szentelt egy beszélgetést, így pedig a teátrum előcsarnokában az érdeklő közönség soraiban feltűnt több kutya is. 2024. április 21. 14:14 Az érzelmeket vették célkeresztbe a Veszprémi Petőfi Színháznál. Eltalálták. Petőfi Színház Az érzelmeket vették célkeresztbe a Veszprémi Petőfi Színháznál. Eltalálták. Pénteken délután hivatalosan az első napjával, valójában a nulladik nap után már a másodikkal vette kezdetét a Veszprémi Petőfi Színház Lélektől Lélekig Fesztiválja. Magyar kuriózumként a veszprémi teátrumnak ezúttal is sikerült a programjával a színházat tágabban értelmezni a színjátszásnál, olyan társadalmi üzenetek közvetítőjeként léptek fel, amelyek mindenkit érintenek, nemtől, kortól, vallástól, szociális helyzettől függetlenül. 2024. április 20. 9:00 Gáspár Sándor: erős szálak kötnek Veszprémhez Gáspár Sándor: erős szálak kötnek Veszprémhez Gáspár Sándor Kossuth-díjas színész volt a Vehír közéleti sorozatának legutóbbi vendége, így néhány szerencsés olvasónk egy kötetlen beszélgetésen vehetett részt, ahol maguk is feltehették kérdéseiket a színésznek. A Veszprémhez szorosan kötődő művész életformájáról, többlakiságáról is mesélt, amelyről egy videós összeállítást is megtekinthetnek. 2024. április 17. 13:29

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.