A közelmúltban valósult meg a köznyelvben csak kék iskolaként emlegetett Hriszto Botev Általános Iskola komplex akadálymentesítése. A fejlesztés során csúszásmentes kivitelben elkészült többek között a főbejárati előlépcső, hasonlóképp a belső lépcsők és a hozzájuk tartozó korlátok, megújultak a belső közlekedők, a vizes blokkok, öltözők. A zuhanyzókat úgy alakították ki, hogy azokat használhassa a jelenlegi két mozgáskorlátozott diák is. Az iskola valamennyi információs táblája megújult, jól felismerhető piktogramokkal segítik a látássérültek tájékozódását.
- Születésemkor kaptam agyvérzést, a helyzetem meg is visel, meg nem is, megszokni nem lehet, csak együtt élni vele – mondja a hatodik osztályos, kerekesszékes Matuszek Ágnes. Alsó tagozatban a budapesti Pető Intézet bentlakásos iskolájában tanult, tavaly iratkozott be az otthonától tíz perce lévő Botevbe. A közlekedés úgymond az épületen belül egyáltalán nem okoz neki gondot, ha szükség van rá, akkor képzett pedagógiai asszisztens segíti. - Csak megcsörgetem telefonon, és jön, a mobil egyébként is nélkülözhetetlen eszköz egy mozgáskorlátozott számára. Az osztálytársaim is segítőkészek, könnyen befogadtak. Budapesten 5-6-an voltunk egy csoportban, de mivel lelkiekben felkészültem, nem volt nehéz az itteni 29-30 fős osztályba beilleszkednem.
Péntek kivételével Ágnes minden délután különórákra jár: torna, úszás, nyelvtanulás, szabadidejében pedig szívesen játszik kutyájával, számítógépezik és énekel. Naiv kérdésünkre, hogy szerinte hogyan érdemes viszonyulni hozzá, mennyire akarjunk segíteni egy kerekesszékesnek egy hétköznapi helyzetben, meglepő lazasággal válaszol: - A legjobb és legegyszerűbb, ha megkérdezi a másik, hogy segíthet-e. Ez egyáltalán nem sértő, de a legtöbb dolgot képes vagyok egyedül is megcsinálni.
Az első osztályos Bakonyvári Kristóf vak, szülei már annak tudatában íratták be a Botevbe, hogy képes lesz az akadálymentesített épületben egyedül is közlekedni. Őt Braille-írásos térkép, feliratok, és a padlóba épített, annak többi részénél érezhetően érdesebb sáv segíti a tájékozódásban. Bizonyos órákon külön tanár foglalkozik vele, az írásos feladatokat pedig speciális írógéppel oldja meg.
Egyelőre három tanuló életét könnyítik meg a változások, de érezhető az igény: egyre több szülő érdeklődik az iskola iránt Veszprémből és környékéről – tudtuk meg Filipovits Aranka igazgatóhelyettestől.