Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Megöli vagy megerősíti a közösségeket a közösségi média?

2018. szeptember 10. 18:48
Tényleg közösséget teremt a közösségi média? Baj az, ha Messengeren beszélgetünk azzal, aki épp mellettünk ül? Klausz Melinda közösségimédia-szakértőt kérdeztük.

- A Facebooknak az az érdeke, hogy minél több időt tölts el az oldalon, ezért olyan tartalmakat tesz eléd, amik pozitív élményt adnak. Ezzel viszont bekerülsz egy olyan buborékba, ami elszigetel a valóságtól. Mit tehetsz ez ellen felhasználóként?

- Így van, teljes mértékben, olyannyira, hogy ennek a jelenségnek már neve is van, szűrőbuborék-effektus. Bár az effektus lényege nem feltétlenül az, hogy elszigetel a valóságtól, hanem csak olyan információkat kap a felhasználó, amiket elfogad, mert idővel letiltja vagy elrejti a neki nem tetsző véleményen lévő ismerőseit.

A valóságtól történő elszakadás is egy létező jelenség, azonban ennél a kérdéskörnél nagyon fontos, hogy milyen mintát lát maga előtt a fiatal. Ha hazamegy és a szülei az esti tévénézés közben is laptopon dolgoznak, folyamatosan ott a kezükben az okostelefon, akkor ezt a mintát fogja utánozni, azonban ha kisgyerekként megmutatják a szülők az olvasás, a kirándulás, a focizás és úgy egészében a "kinti" világ örömeit, akkor lesz alternatívája, és máris nem lesz olyan fontos számára a közösségi média. A probléma ugyanis ott van, hogy a mai gyerekek - bármennyire is furcsán hangzik - nem nagyon látnak más mintát maguk előtt vagy a szülők elfoglaltsága miatt, vagy amiatt mert ők is sokat használják ezeket az eszközöket.

- Nem csak online alakul ki körülötted buborék. Ha felszállsz a buszra, azt látod, hogy mindenki a telefonjába merül, nem beszélgetünk egymással - sőt, már az sem ritka, hogy egy légtérben tartózkodó emberek élő szó helyett valamilyen alkalmazáson keresztül kommunikálnak. Mit tesznek a közösségi oldalak a való életbeli kapcsolatainkkal?

- Nagyon érdekes, mert elsőre az lenne a válasz, hogy leépíti, de ez nem így van, hanem ÁTALAKÍTJA. Ugyanis ekkor is beszélgetünk egymással, sőt kitágul a világ, hiszen mindenfajta tudás és képesség meg tudja találni a számára megfelelő utat és meg tudja mutatni magát, így sokkal könnyebbé válik a tehetségek felfedezése is például vagy akár a nyelvtanulás, hiszen egy-egy közösségi oldalon akár játékok, akár pedig beszélgetés formájában könnyebben és gyorsabban tudjuk a nyelvet élő módon gyakorolni. Korábban a könyveket is temették az internet megjelenésével, és az írott sajtót is, mégis megmaradtak mind a mai napig, csak átváltozott a használati szokásuk.

- Közösségi oldalakról beszélünk, de tényleg létrejönnek közösségek az online térben? Nagyon úgy néz ki, mintha mindenki csak a saját egóját akarná kielégíteni. Az nem közösség, hogy mindenki a saját igazát kiabálja.

- Ez egy más fajta közösség, ahol az egyéni individuum kerül a középpontba. Személyes márkák épülnek, ezt a mai fiatalok nagyon jól tudják, nem véletlenül van ennyi influencernek nevezett húszonéves manapság. A fő probléma az, hogy nem tudják és nem ismerik a határokat, a szabályokat, és ezeket nem is akarják minden esetben megérteni és elfogadni. A nyáron például két 50 és 70.000 követőbázissal rendelkező fiatal influencerrel szemben kellett kiállnom ügyfelünk, a Hotel Wellamarin nevében, mert olyannyira feltűzelték rajongóbázisukat az Instagramon, hogy 2.500 neatív kommentet írattatak 10 perc leforgása alatt. A helyzetben okosan visszavágtunk, és nem csak a srácok vonták vissza a korábbi videóikat, hanem egy felelős influencer programot is el tudtunk indítani.

- A Facebook mintha direkt vágná a fát a közösségek alatt: az oldalak tartalmai nem jutnak el a követőkhöz, csak ha az oldal kezelője fizet az elérésért. Erre viszont pont azoknak a civil szervezeteknek, magánszemélyeknek nincs kerete, akik nem eladni akarnak valamit, hanem társadalmi felelősségvállalásból, szenvedélyből dolgoznak egy ügyért. Lehet nulla pénzből sikeres oldalt működtetni?

- Sok helyen lehetett hallani a Facebook zéró jelenségéről, ami őszintén szólva a marketingeseknek kedvezett (a GDPR meg az ügyvédeknek...), de ha valaki figyel a rajongói bázisára és rájuk specializált tartalmakat oszt meg, nem nyomta fel a rajongói bázisát nem odaillő nyereményjátékokkal és vásárolt rajongókkal, azoknál egyáltalán nem csökkent az elérés, sőt! Egész egyszerűen a tartalom került a középpontba és ez abban az esetben is igaz, ha hirdetünk. Ugyanis, ha hirdetésként nem érdekli az embereket a tartalom, akkor a hirdetési egységköltség növekszik radikálisan, így 10.000,- forintból a rossz tartalommal rendelkező cég alig pár embert ér el, jó tartalommal azonban ez lehet akár 5.000 fő is.

- Középsulis koromban még nem voltak közösségi oldalak, nagyon mentek viszont a fórumok. Nem magunkról beszéltünk, nem cicás gifeket osztottunk, hanem témákhoz szóltunk hozzá, értelmes beszélgetéseket folytattunk. Innnen nézve nagyon elsatnyult azóta az online közösségi élet. Van "visszaút"? Vannak-e olyan online terek, ahol ilyen közösségek kialakulhatnak?

- Felgyorsult. Most már unalmasak a hosszú beszélgetések, ahogyan sajnos a régi filmek is. Régebben imádtuk a cseh és a lengyel filmeket, most pedig egy Szigorúan ellenőrzött vonatok megnézése is már nehézkes azoknak is, akik kedvelik ezt a filmet. Gyors, instant kommunikáció van jelen - emiatt terjedtek el egyébként az Instant messengerek - mint például a Messenger, a Viber, a Snapchat vagy a WhatsUp. Ráadásul az arctalanságnak köszönhetően bármikor leléphetünk és kiléphetünk ezekből. ESC-izmusnak nevezik ezt a jelenséget, ami pedig kihatással van a konfliktuskezelő képességre. A mostani első munkahelyüket kereső generációnál már meg is jelentek a jelenség tünetei, ha a főnök kicsit szigorúbban szól, gyorsan elpityerednek például.

Schöngrundtner Tamás
Domján Attila
további cikkek
Mága Zoltán betartja ígéretét: Újévi koncertet ad Veszprémben kultúra Mága Zoltán betartja ígéretét: Újévi koncertet ad Veszprémben Mága Zoltán Újévi Koncertje Budapesten mára a magyar kulturális élet egyik legnagyobb presztízsű ünnepi eseményévé vált, és 2026-ban ennek a hagyománynak egy új fejezete íródik tovább. Január 10-én Veszprém nem csupán vendégül látja ezt az estét, hanem részévé válik: a koncert országos sorozatának egyik kiemelt állomásaként itt folytatódik az a művészi gondolat, amely közel két évtizede határozza meg az Újévi Koncert szellemiségét. A jelmondat – „Szép vagy, gyönyörű vagy, Magyarország – a hagyomány Veszprémben folytatódik!” – nem díszmondat, hanem pontos állítás arról, mi történik ezen az estén. ma 11:40 Hiába volt az álhír-terjesztés, Sümeg is megkapja a Kormánytól a hetvenmilliós segítséget közélet Hiába volt az álhír-terjesztés, Sümeg is megkapja a Kormánytól a hetvenmilliós segítséget Egy sümegi portál sokáig tényként hozta, hogy a térség országgyűlési képviselője, Navracsics Tibor gátolja a város kormányzati segítségét, amit a képviselő többször is cáfolt, mostanra pedig már hivatalossá is vált, hogy hatszáz másik településsel együtt, Sümeg is részesül rendkívüli támogatásban. tegnap 8:35 Szeretnénk, ha szeretnének és mi is szeretnénk szeretni Udvardy György Szeretnénk, ha szeretnének és mi is szeretnénk szeretni Udvardy György, veszprémi érsekkel való beszélgetés során már az elején érződött, hogy itt nem egy előre felépített, nyilatkozatszerű gondolatmenetet kell lekövetni. Sokkal inkább tűnt úgy, mintha egy régóta, de legalább az év eleje óta érlelődő párbeszéd érne révbe. Az érsek nem sietett, mondataival nem akart nagy hatást kiváltani, de talán pont ezért volt súlyuk. Márpedig ezekben a viharos időkben, ami 2025-öt is jellemezte, erre van a leginkább szüksége az embereknek, nemcsak egyházi, hanem világi kérdésekben is, amelyekről szintén szó esett az interjúnkban, a politikától a mesterséges intelligenciáig. tegnap 8:35

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.