Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Hol, mit nyújt az iskola? - Térképen a magyar diákok szövegértési képességeinek területi különbségei

2018. szeptember 12. 12:22 // Forrás: Összkép
Az ország járásai között nagyobb az eltérés a diákok teljesítményében, mint egy adott térség jobb és rosszabb iskolái között. Az eredmények alapján mintha más világban tanulnának a nagyvárosi és a vidéki gyerekek.

Itt a szeptember, több mint 700 ezer gyerek hallgatja szüleivel és tanáraival, ahogy az igazgató megnyitja a tanévet. A nyári szünet élményeivel feltöltődve, picit álmosan állnak, érzik, hogy elkerülhetetlenül visszaáll a szokásos rutin, amiben a vekker és az iskolacsengő határozza meg a napok ritmusát. Közben talán elmerengenek, milyen lesz a következő év, mit kíván tőlük, mit ad nekik
majd ez az egész. Milyen is lesz majd egyszer, ha felnőnek és nem lesz évnyitó és becsöngetés. Ahány gyerek, ahány hely, annyi különböző történet – azonban az adatokat böngészve masszív és elgondolkoztató különbségeket találunk járás és járás között abban, hogy hol mire tanít meg, milyen lehetőségeket nyit meg az iskola.

A 12 évesek szövegértési képessége jelentősen eltér az ország egyes térségei között. A legjobb és a legrosszabb eredményű 20 járás átlagos eredménye között dupla akkora a különbség, mint egy jó és egy rossz iskola között egy átlagos járásban.

A lista élén nyolc budapesti kerület, illetve a Budakeszi és a Balatonfüredi járás áll. Ezekben a járásokban 1560 vagy több a diákok átlagos pontszáma. A lista végén Gönc, Szikszó és Kunhegyes környéke 1320 alatti pontszámmal. A diákok szövegértése a fővárosi agglomerációban, a Balaton mentén és az ország északnyugati részén, illetve a három nagy egyetemi városban - Pécsett, Szegeden és Debrecenben - a legjobb. Az ország északkeleti része és a Dél-Dunántúl szegényebb részein pedig a legrosszabbak az eredmények.

Több évtizedes szomorú tény, hogy Magyarországon az iskola nem enyhíti, hanem a következő generációra is átörökíti a jobb és rosszabb helyzetűek közötti különbségeket. Másik oldalról ebből az következik, hogy a szegényebb környékek hátránya megtörhetetlen, hiszen már a 12 évesek tanulási képességeit meghatározó szövegértésben is jelentős ez az elmaradás. Ezeken a vidékeken a jobb iskolák sem veszik fel a versenyt a nagyvárosi intézményekkel, hiába nagyobb a különbség a sikeresebb és a rosszabbul teljesítő iskolák között.

Statisztikai módszerekkel megvizsgáltuk, mit mondhatunk az iskolák hozzáadott értékéről, ha az oda járó diákok szüleinek társadalmi hátterét kiszűrjük az eredményekből. Ezzel jól közelíthetjük, hogy mi az, ami az iskolának köszönhető az oda járó gyerekek teljesítményéből.

Az eredmények ismét azt mutatják, hogy a kedvezőbb helyzetű térségekben az iskolák is jobbak. A kisvárosi járásokban a valós szövegértés kompetencia eredmény alacsonyabb, mint ahogy a szülők háttere alapján várhatnánk. A nagyobb városok esetében és Budapesten már pozitív hatást találunk.

A számok azt sejtetik, hogy egyrészt a fővárosban jobb az oktatás, mint a többi nagyobb település környékén, másrészt a vidékiesebb járások teljesítménye elmarad a megyei jogú városok járásaitól. Ez arra is arra utal, hogy jobban működik az oktatás a nagyobb településeken. A nagyobb városok előnyét sok minden magyarázhatja: itt stimulálóbb az intézmények közötti verseny; a jobb pedagógusok szívesebben vállalnak errefelé munkát; a jobban kereső városiak aránytalanul több erőforrást (otthoni tanulást, különórát, iskolai támogatást, pedagógusnapi ajándékot) tudnak adni, mint a kisebb helyeken élők; ezek a helyek és iskoláik sikeresebben lobbyznak fejlesztésekért, bérkiegészítő lehetőségekért… Az biztos, hogy ezekhez az előnyökhöz, hátrányokhoz a gyerekek semmi köze sincsen. Tőlük független, hogy jobb élet várhat arra, aki jobb környéken születik.

Utolsó térképünk azt mutatja, melyek a legjobb és legrosszabb eredményű járások, ha összesítjük az abszolút pontszámot és a szülői hátteret leszűrve kapott eredményeket.

Az élen Budapest, Debrecen, Pécs, Veszprém, Balatonfüred és Keszthely környéke. Itt magasak az szövegértés pontszámok, és ezt nem csak a szülői háttér magyarázza. A turizmusra és a helyi hagyományokra épülve egy saját identitással, erős belső élettel és személyes ambíciókkal teli térség van kialakulóban. Mostani térképünk szerint meglehet az utánpótlás is mindehhez.

vehir.hu
további cikkek
Középpontban a környezeti nevelés Pannon Egyetem Középpontban a környezeti nevelés A Pannon Egyetemen 2022 óta fut a Tématerületi Kiválósági Program 2021 keretében a Nemzeti Kutatások alprogram, amely a környezettudatos életmóddal kapcsolatos társadalmi és nyelvi attitűdök vizsgálatát veszi górcső alá online szövegek és kérdőíves felmérések alapján. A projekt 2025 végéig tart. 2024. december 19. 18:19 Digitális eszközökkel a jövő oktatásáért: laptopokat kaptak az 5. és 9. évfolyamos diákok Digitális eszközökkel a jövő oktatásáért: laptopokat kaptak az 5. és 9. évfolyamos diákok Újabb lépést tett a magyar oktatási rendszer a digitalizáció felé: immár negyedik alkalommal osztottak ki számítástechnikai eszközöket az iskolások számára kormányzati támogatásból. A program keretében országszerte 125 ezer laptopot kaptak az 5. és 9. évfolyamos tanulók, amelyek tabletként is funkcionálnak. A diákoknak csupán igényelniük kellett a gépeket, és mindenki, aki jelentkezett, meg is kapta az eszközt. 2024. november 28. 12:20 Mestereket avattak az Iparkamarában közélet Mestereket avattak az Iparkamarában Huszonégyen vehették át mesterlevelüket kedd délelőtt a Veszprém Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara rendezvénytermében. 2024. november 26. 14:29 125 éves a herendi iskola közélet 125 éves a herendi iskola Fennállásának 125. évfordulóját és az új épület felavatásának félévszázados jubileumát ünnepelte pénteken a Herendi Német Nemzetiségi Általános Iskola. 2024. november 16. 14:51

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.