– El sem hiszem, amit most hallottunk – ez volt az egyik első reakció a Dózsa iskolában csütörtökön megrendezett lakossági fórumon azok után, hogy Mihálszky Gábor, a V-BUSZ vezérigazgatója ismertette a cég koncepcióját a veszprémi tömegközlekedés működtetéséről. Annyira megszoktuk a nyolcvanas években megragadt helyi járatos közlekedést, hogy már-már mesebelinek tűnt a XXI. századot ígérő előadás.
Mihálszky az est során többször is felhívta a figyelmet arra: az ÉNYKK-nak nemcsak az eszközparkja borzasztó elavult (a Veszprémben ma közlekedő buszok átlagos kora a harminc évet karcolgatja !!!), hanem az egész hozzáállásuk, gondolkodásmódjuk is. A volán olyan, nulla forintba kerülő fejlesztéseket sem végzett el, mint az átláthatóbb menetrendi táblák készítése.
A váltás már csak azért is szükséges, mert a volántársasággal végül meg nem kötött tízéves szerződés nagyjából 400 milliós plusz költséget jelentett volna az önkormányzatnak úgy, hogy közben ez a vállalás csak a jelenlegi szint megtartására lett volna elég.
A jelenlegi szinttől pedig mindenki szeretne megszabadulni. Az utasok jelentős része már meg is tette: a veszprémiek alig harmada használ tömegközlekedést a munkába járáshoz.
A közvélemény-kutatás szerint a buszokat nemcsak a járművek kritikán aluli állapota miatt választják kevesen, hanem azért is, mert a menetrend mintha direkt az utasok szivatására lenne kitalálva: kiszámíthatatlan, a csatlakozások nincsenek összehangolva, vannak városrészek, ahol öt perc alatt három busz is elmegy, hogy aztán egy óráig ne történjen semmi. Gyulafirátótra nap közben órákig nem megy semmi.
Mihálszky abszurdnak tartja a kilenc órai üzemzárást is. Egy Veszprém méretű városban teljesen életszerű az, hogy az emberek késő este is mozognak: színházba járnak, beülnek valahova egy pohár bor mellett beszélgetni, elmennek egy koncertre a Hangvillába, és utána szeretnének valahogy hazajutni. Akkor is, ha történetesen Csererdőben laknak. Azzal, hogy az üzemzárást kitolják este 11-re, valóban megyei jogú városhoz méltó szolgáltatást kapnak a veszprémiek. Ezt erősítik majd az éjszakai buszjáratok is, amiket igény alapján indítanak: alkalmazáson vagy telefonon keresztül lehet majd jelezni, ha szeretnénk a hajnali órákban buszozni (ezt a járat indulása előtti 20. percig lehet majd megtenni), vagyis a járművek csak akkor indulnak útnak, ha legalább egy utasuk biztosan lesz.
Ami az új buszokat illeti, két közbeszerzést is kiírnak annak érdekében, hogy az elöregedett Ikaruszokat nyugdíjba lehessen küldeni december 31-én. Novemberben indítják el azt a tendert, amin kifejezetten a veszprémi igények alapján felszerelt vadonatúj buszokat rendelnek majd – az igazgató szerint eziránt a kiírás iránt az összes, Magyarországon aktív buszgyártó érdeklődik. Mivel a gyártás időigényes, a végleges flotta június és szeptember között fokozatosan áll majd hadrendbe. Hogy addig se kelljen az eddigi rozoga vasakat használni, az átmeneti időszakra egy másik pályázatot írtak ki, így január elsejétől alacsony padlós, légkondicionált, maximum 600 ezer kilométert futott buszokat bérel majd a cég.
Decemberben minden háztartásba eljuttatnak majd egy az adott városrészre személyre szabott kiadványt, amiben részletesen bemutatják az új menetrendet, illetve leírják, hogy az új rendszerben a város más pontjaira hogyan lehet a leggyorsabban eljutni. Azok pedig, akik digitálisan aktívabbak, egy alkalmazáson keresztül nemcsak a menetrendről, hanem a buszok valós idejű helyzetéről is tájékozódhatnak majd.