Az utóbbi időben egyre több sikert érnek el a balatoni borok, a Balaton-felvidék is egyre népszerűbb. A Balatoni Kör elnökeként hogyan látja a régió fejlődését?
Nyilván örülünk a folyamatoknak, hisz kezd valósággá válni az elképzelés, hogy a Balaton nem csak nyaralódesztinációként jelenik meg az emberek fejében, hanem mint gasztronómiát, turisztikai és szabadidősportokat nyújtó régió. Azt lehet mondani, hogy ma Budapest után a Balaton-felvidék a második számú gasztronómiai központ Magyarországon. Látszik a fejlődés, ami igaz a borászatokra, a termelői piacokra, az éttermi felhasználásra és a szolgáltatószektorra is.
Kezd kialakulni egy stabil alap, amelyet mi is próbálunk népszerűsíteni. A Balaton a szabadidősportok, a hétvégi programok, a kultúra és a gasztronómia mekkájává vált. Nincs ma olyan hétvége, amikor ne lenne valahol program a Balaton körül.
Milyen lehetőségeket lát a régióban az EKF kapcsán?
A Balatoni Kör az első pillanatban csatlakozott a balatoni régiót is magába foglaló veszprémi pályázathoz. Örülünk a közös gondolkodásnak és segítjük is a projektet. Fontosnak tartjuk, hogy ha bárki ideérkezik, minőségi gasztronómiai és kulturális tartalommal találkozzon, hisz ez a természetes balatoni tájon és az épített környezetben meghatározó élményt tud adni. Ennek erősítéséért szeretnénk minél többet tenni.
Mik a régió kitörési pontjai? Min kellene javítani?
A csodavárás időszaka lejárt. Egy ideig hittük, hogy hirtelen megváltoznak a dolgok, ám azt látjuk, hogy lassan, de biztosan jó irányú, bíztató folyamatok zajlanak, amelyek mind egy irányba mutatnak, ennek köszönhetően erősödik a Balaton. Ez lehetne gyorsabb is, a legtöbbet az alap infrastruktúrális fejlesztések tudnának segíteni. Reménykedünk, hogy történik előrelépés és áttörés, ám ez inkább kormányzati kérdés. Egy esetleges veszprémi EKF-győzelem rá tudna ezekre erősíteni. Rettentő fontos lenne például a hajós, a vitorlás, és a kerékpáros közlekedéskultúra erősítése.
Az attrakciókkal nem állunk rosszul, hisz sok a látnivaló, de picit azt érzem, hogy ez a mai turisztikai kínálatban sosem elég. Lehet és kell is fejleszteni ezeket, bár ezek inkább piaci alapon fognak megvalósulni.
Fontos, hogy egy olyan önfenntartó régió jöjjön létre, amelybe a helyi lakosság is bekapcsolódik; ne csak szolgáltatója, hanem fogyasztója is legyen a termékeknek. Ennek hatására a belső piac is erősödne és az ide érkező bevétel itt is hasznosulna.