Mai cikkünkben az ALH Consulting Kft. közreműködésével segítünk tisztázni a magas visszafordulási arány fogalmát és az ehhez kapcsolódó szakkifejezéseket. Így akár laikusként is könnyebb átérezni, hogy tényleg baj, ha honlaptulajdonosként érzékeljük a visszafordulások emelkedését.
Mi a visszafordulási arány?
A visszafordulási arány (bounce rate) a webhely egy oldalán végrehajtott munkamenet elhagyás. Általában ez a meghatározás él a köztudatban. Vagyis a látogatók azon százaléka, akik a felkeresett oldalt szinte rögtön elhagyják, visszatérnek a böngészőbe, vagy esetleg a referens weboldalra.
Baj a magas visszafordulási arány?
Ha azt nézzük, hogy webhelyünket a látogatók felkeresték, de visszalépve tovább böngésznek a többi weboldal között, akkor a magas visszafordulási arány rossz. Gondoljunk bele, hogy az az oldal, ahová a látogató megérkezik, a kapu, hogy azon keresztül eljussanak a felhasználók a lényegi tartalomhoz. Például cikkeket olvassanak, szolgáltatásokat vegyenek igénybe, átnézzék a kínált termékeinket, esetleg rendeljenek, stb. Ekkor nem kívánatos a magas visszafordulási arány.
Ellenben, ha a weboldalunk egyetlen aloldallal rendelkezik, mert mondjuk bloggerek vagyunk és a cél, hogy azt az egy oldalt, ahol leírtunk valamit, amit meg kívánunk osztani, felkeressék, és minél tovább ott tartózkodjanak, akkor a magas visszafordulási arány teljesen normális.
A magas visszafordulási arány értéke tehát relatív. Tudni kell hozzá, hogy a legtöbb honlap visszafordulási aránya 26% és 70% közé esik. A Google Analytics összegyűjtötte az adatokat és ezek alapján kialakítottak egy pontozási rendszert:
• Ha 25% a visszafordulási arány vagy alacsonyabb: valami biztosan hibás.
• A 26-40% közötti visszafordulási arány megfelelő.
• Átlagosnak mondható a 41-55% közötti visszafordulási arány.
• A 56-70% magasabb az átlagosnál, de időnként indokolt lehet a weboldal sajátosságai miatt.
• Ha 70% vagy magasabb: nagyon rossz az oldal és/vagy valami hibás.
A magas visszafordulási aránynak sok oka lehet. Jellemzően a keresőoptimalizálással foglalkozó szakemberek és a fizetett hirdetéseket készítő ügynökségek az alábbi 10 leggyakoribb okot azonosítják a magas visszafordulási arány mögött. Nézzük, melyek ezek.
10 leggyakoribb visszafordulási ok, ami árthat a weboldalunknak
1. Ha lassan töltődik be a weboldalunk, akkor a Google hátrébb rangsorolja találati listán. Ha lassú a betöltődés sebessége, sokan fogják elhagyni az oldalt, mert nem fogják kivárni ezt az időt. Mennyi az elfogadható betöltődési idő? 2 másodperc, vagy annál kevesebb!
2. Mennyi időt töltenek az oldalon? Érdemes utánajárni a munkamenet hosszának és az oldalon eltöltött időnek. Ha a felhasználó több, mint 5 percet töltött az oldalon, akkor a Google számára pozitív visszajelzésként érkezik az adat, hogy releváns oldalra lelt a böngésző.
3. Milyen típusú oldalról kattintanak tovább? Ha egy kezdőoldalt hagynak el gyorsan, mert maga a tartalom (termékek, cikkek, szolgáltatás részletezése, stb) a honlap többi aloldalán található, akkor érthető a gyors oldalelhagyás.
4. Ok lehet a félrevezető tartalom, leírás. Előfordulhat, hogy a látogató számára úgy tűnik a találati listán, hogy nálunk fogja megtalálni a szükséges információt. Az oldalra érve azonban csalódik, mert nem az tartalom szerepel rajta, amit ő keresett. Javítsuk ki a Meta adatokat (title és description mezők), hogy a Google helyesen adja ki az oldalunkat a találati listán.
5. Technikai hiba vagy üres oldal esetében is magas lehet a visszafordulási arány. Ilyen példa lehet, ha az oldalunk nem tölt be rendesen vagy 404-es hibakódot ad. Ilyen esetben találjuk meg a hiba forrását és javítsuk ki a lehető leghamarabb.
6. Előfordulhat, hogy a látogatók hibás linkre kattintottak. Ilyen probléma akkor léphet fel, ha az oldal, ami linkeli a mi tartalmunkat nem megfelelő helyen linkelnek minket, esetleg nem is a mi linkünket akarták elhelyezni a cikkben vagy valamilyen fekete kalapos technika áldozatai vagyunk. Ilyenkor jelezzük a Google számára a Google Search Console-on belül disavow fájl frissítésével, hogy nem tartunk igényt az adott linkre.
7. Előfordulhat, hogy a magas visszafordulási arány normális. Ha egy affiliate rendszer tagjaként üzemelünk, akkor lehet az oldal célja az, hogy tovább irányítson egy másik weboldalra, a fő eladó weboldalára.
8. Igen egyszerű oka is lehet a visszafordulási arány magas értékének: rossz minőségű weboldal, vagy alul optimalizált oldal. Lehet, hogy egyszerűen nem megfelelő a tartalom vagy nincs jól optimalizálva, nem átlátható. Ellenőrizzük a tartalmunkat és javítsuk, ha szükséges.
9. Néhány esetben szembe kerül egymással a sales és a keresőoptimalizálás. Előfordul, hogy túl sok hirdetés, felugró ablak vagy cselekvésre ösztönző gomb van az oldalon, ami zavaró lehet a látogató számára. Ekkor hibás vagy kellemetlen felhasználói élményt nyújt weboldalunk. Fontos figyelemmel lenni a látogatóra, hiszen ő lesz az, aki vásárolni fog nálunk. Nyújtsunk minőségi felhasználói élményt.
10. Megeshet, hogy rosszul végeztük el a Google Analytics beállításait. Ha azt látjuk, hogy hiányosak az adatok vagy valami nem stimmel, nézzük meg, hogy helyesen lettek-e elhelyezve a követőkódok minden aloldalon.
Ha ezt a tíz lehetőséges okot végig nézzük, hamar rájöhetünk, hogy mi a hiba az oldalunkon. A hibák javításával könnyen csökkenthetjük a visszafordulási arányt. Ha azonban magunktól nem jövünk rá a hiba okára, bátran keressük fel az ALH Consulting Kft. csapatát, akik weboldal elemzéssel hamar fel tudják tárni a magas visszafordulási arány miértjeit.