Először is fontos tisztázni, hogy az e-sport nem a sportágak videójáték verzióit jelenti, hanem a különböző videójátékok szervezett, versenyszerű megmérettetését.
Ebbe természetesen a klasszikus sportok videójáték verziói, mint a FIFA, az autóverseny játékok vagy a főként tengerentúlon népszerű NBA és Madden NFL versenyei is beletartoznak, de emellett ott vannak a valós idejű stratégia (real-time strategy - pl. Warcraft), a verekedős (fighting - pl. Streetfighter), a lövöldözős (first-person shooter, FPS - pl. CounterStrike: Global Offensive, CS:GO) és a többjátékos, online csatatéren folytatott (multiplayer online battle arena, MOBA - pl. League of Legends, LoL) játékok és egy egyéb kategóriába soroltak (pl. Hearthstone, World of Tanks) is. A legnépszerűbb esport játékok közé a Dota 2, a Counter Strike és a League of Legends tartozik.
A vérbeli profik pedig ebből is megélnek. Díjazásos versenyek ezreit rendezik meg minden évben. 2017-ben a világon összesen 100 millió dollárt osztottak ki a győztesek között.
A világranglistán folyamatosan nyomon követhető www.esportsearnings.com szerint az első helyen jelenleg a német színekben induló Kuro "KuroKy" Takhasomi áll, több mint 4 millió dolláros összkeresettel, de a legtöbbet kereső magyar e-sportoló, Böröcz "Deadfox" Bence is közel 92 000 amerikai dollárt nyert eddig, ami kb. 24 millió forintnak felel meg. A szinte a semmiből előbukkanó Gabinho pedig a FIFA mezőny letarolása után 40 000 euróval lett gazdagabb a Budapesten tavasszal megrendezett első, nemzetközi, világszínvonalú e-sport rendezvényen.
Hodozsán Dániel, az esport1.hu tartalomigazgatója szerint itthon mintegy 425 ezer főre tehető azok száma, akik az e-sportért rajonganak. A világon 200 millióan követik a képernyők előtt a különböző versenyeket, olykor akár egész stadionokban.
A Párizsi Olimpiai Nevezési Bizottság alelnöke szerint akár már a 2024-es nyári olimpiai játékokon is képviseltetheti magát az e-sport, mint külön sportág.
A töretlen fejlődésnek köszönhetően a szponzorok és befektetők is sorra jelennek meg a sportág körül. Az elmúlt években Michael Jordan volt kosárlabdázó mellett az olyan sportruházati márkák is, mint a Nike vagy a Fanatics is hatalmas összegeket ölnek abba, hogy egy-egy csapat mezét ők szállíthassák a hivatalos közvetítésekre.
Mivel világszerte töretlenül fejlődő piacról van szó, nem csoda hát hogy a magyar kormány is be kívánt szállni a bizniszbe. 2017-ben 2 milliárd forintos támogatást nyújtott a népszerüsítésért, tavasszal V4-eknek szóló e-sport bajnokságot is rendeztek. A legjobbak között 1 millió eurónyi díjat osztottak szét. A kormányzat célja, hogy Magyarország Európa e-sport nagyhatalom legyen, ugyanis Dél-Koreához, Kínához és Amerikához hasonló valódi nagyágyú nincs a kontinensünkön.
Veszprémben nem tudunk hivatalos bajnokságokról, ám nemrégiben a Veszprémi Diák-és Ifjúsági Önkormányzat rendezett két napos e-sport bajnokságot a Veszprémi Ifjúsági Házban, a tizenévesekből verbúválódott maroknyi fiatal Fifában mérte össze erejét.
És hogy mit hoz a 2019-es év e-sport szempontjából? Az szakportálnak számító e-sport1.hu szerint „biztos, hogy célzottabban fújják majd 2019-ben az e-sportot; erre már 2018-ban lehetett látni bizonyos jeleket. Olyan elképesztő számokkal dobálóznak a befektetők és a kiadók is egy-egy e-sport verseny kapcsán, ami hosszú távon inkább már káros lehet az iparág számára. A több tízmilliós franchise ligák olyan magasra pumpálják fel az árakat, ami már nem biztos, hogy a másik oldalon teljesíti a kívánt célokat, ezért jó eséllyel várható némi konszolidáció a piacon 2019-ben."