Ha valakinek még mindig kétségei lennének afelől, hogy a klímaváltozás valós, az először is tessen kimászni a barlangjából, aztán olvasson el néhány hírt mondjuk arról, hogyan szenvednek a jegesmedvék attól, mert elolvad a lábuk alatt a talaj, vagy csak idézze fel egy kicsit az emlékeit arról, milyen volt az idei május meg egy tíz évvel ezelőtti. Ami körülöttünk zajlik, az rég nem normális, az viszont csak a lustaságunk hangja, amikor azt mondjuk, mi kisemberek nem tehetünk semmit a klímakatasztrófa ellen, mert az ilyen játszmák úgyis nagypolitikai szinten dőlnek el. Igenis számítanak és összeadódhatnak az apró lépések is, különösen akkor, amikor szerencsére egyre több ösztönző elem és kampány igyekszik segítséget nyújtani a változtatáshoz.
Veszprém még 2015-ben indította el annak a TOP-os (Terület- és Településfejlesztési Operatív Program) pályázatnak az előkészületeit, amellyel vállalta, hogy megteremti és erősíti egy fenntarthatóbb közlekedési struktúra kialakítását, összhangban az EU2020 és a Nemzeti Közlekedési Infrastruktúra-fejlesztési Stratégia fenntartható fejlődésre és közlekedésre vonatkozó céljaival. A „Közlekedésbiztonsági és kerékpárosbarát fejlesztések megvalósulása Veszprém város területén” című projekt összesen négy elemet tartalmaz: a Budapest út – Brusznyai út – Mártírok út csomópontjában turbókörforgalom, míg a Bajcsy-Zsilinszky utca – Mártírok út – Kórház utca csomópontjában körforgalom kialakítását, a vasútállomás és a belváros kerékpáros összeköttetését, kerékpáros nyomvonal kiépítését Szabadságpuszta irányába, valamint egy kerékpárosbarát városrész kialakítását.
A fejlesztésekkel Veszprém nem csupán az éghajlatváltozás mérsékléséhez és a szén-dioxid-kibocsátás csökkentéséhez járul hozzá, de a városi mobilitás hatékonyabbá tétele anyagilag is kedvezőbb feltételeket nyújt a fenntartóknak, míg a városlakók a saját bőrükön tapasztalhatják, hogyan válnak élhetőbbé a hétköznapok az új lehetőségek révén.
A projekt címe: „Közlekedésbiztonsági és kerékpárosbarát fejlesztések megvalósulása Veszprém város területén”
A projekt azonosító száma: TOP-6.4.1-15-VP1-2016-00001
A kedvezményezett neve: Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata
A szerződött támogatás összege: 1.004.417.600.- Ft
A projekt összköltsége: 1.004.417.600 Ft
A támogatás mértéke %-ban: az elszámolható költségek 100%
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap és Magyarország költségvetése társfinanszírozásával valósul meg az Új Széchenyi Terv Terület- és településfejlesztési Operatív Programjának keretében.
Károsanyag-kibocsátástól a komplex rendszerekig
A program első eleme, a belvárosi kettős körforgalom még tavaly év végén készült el: a Budapest út – Brusznyai Árpád út – Mártírok útja-i jelzőlámpás csomópont helyén turbó körforgalom, míg a Bajcsy-Zsilinszky Endre utca – Mártírok útja – Kórház utcai táblás forgalomirányítású csomópont helyén körforgalmú csomópont épült, ezzel együtt a gyalogos forgalom is biztonságosabbá vált az átkelők átalakításával. Bár elsőre talán nehéz elképzelni, hogyan segíti ez a környezetbarátabb közlekedést, azért csak gondoljunk bele: míg egy piros lámpánál akkor is meg kell állnunk, ha történetesen ezt a kereszteződés forgalma nem indokolná, egy körforgalomban sokkal rugalmasabban tudunk közlekedni. Ezzel lerövidül a menetidő, így pedig sokkal kevesebb káros anyagot bocsátunk a levegőbe, mint amikor még pluszban egy helyben pöfögünk. Természetesen a képlet nem alkalmazható minden esetre – csúcsforgalom idején, a gyalogos átkelésnél –, de még mindig egy lépéssel beljebb vagyunk.
Persze az igazán környezettudatos módszer az, ha az autó helyett inkább kerékpárra pattanunk. Már csak azért is, mert egy tanulmány szerint azok, akik biciklivel közlekednek, sokkal kevesebb légszennyezésnek vannak kitéve, mint az egyéb járművön közlekedők, a további egészség-javító tényezőkről nem is beszélve. Ami pedig a gyorsaságot illeti, tapasztalataim szerint a Tescotól a belvárosig eljutni semmivel sem tart tovább, mint kocsival, és ez nagyjából a város többi pontjára is igaz, így a júniusban átadott Jutasi úti kerékpárszakaszra is.
A vasútállomást és a belvárost összekötő kerékpárúttal régi hiányt sikerült pótolni. A Jutasi út a város egyik legforgalmasabbja, biciklivel közlekedni rajta azonban eddig nem volt leányálom: az út szélén, az autók mellett hajtani meglehetősen veszélyes volt, a járdán viszont a gyalogosokat kerülgethette az ember. Az új nyomvonal átadásával ezt a problémát sikerült orvosolni: a Bagolyvári és a Munkácsy út közötti, egymás mellett párhuzamosan haladó kétirányú, 2 méter széles kerékpárút és ugyanilyen széles járda a gyalogos és a kerékpáros számára is biztonságos és tempós haladást biztosít, de a Munkácsy úti körforgalomtól a vasútállomásig tartó kétoldali kerékpáros nyomvonal is már jóval nagyobb biztonságot nyújt a kerékpárosoknak a korábbi viszonyokhoz képest. Ész nélkül száguldani persze továbbra sem szabad, főleg a kereszteződésekben van szükség fokozott figyelemre – a legfontosabb tudnivalókat Varga Elemérrel, a Veszprémi Triatlon Egylet tagjával az alábbi videóban ki is veséztük az út tesztelésekor.
Mindazonáltal a kerékpárút még egy szempontból előrelépés: nagyban megkönnyíti az autó kiváltását, ha például a városba csak dolgozni járunk – otthon elég felszállni a vonatra a biciklivel, a vasútállomástól pedig már tekerhetünk tovább a munkahelyre. Azaz egy jó konstrukció az egész fenntartható közlekedési hálózatot tudja segíteni, településen belül és kívül is.
Új utak városon belül és kívül is
Utóbbira nagy hangsúly helyeződik a program további ütemeiben is. Hamarosan befejeződik a Szabadságpuszta irányába tartó kerékpáros nyomvonal kialakítása, amely a Veszprém közigazgatási területéhez tartozó, de lakott területen kívüli városrész egyszerűbb megközelítését szolgálja. A tervek szerint a Füredi út mentén egy 3 méter széles, kétoldalt 1-1 méteres, kétoldali ráhajtást gátló cölöpsorral és fasorral, kitérőkkel és sárrázókkal kiépített padkájú nyomvonal készül el, valamint kisebb részen egy önálló kerékpárutat is kialakítanak. A nyomvonal mintegy 3 km hosszan, a Veszprémben található Bottrop utcától (Déli intézményközpont) a Berkenye utcáig (Szabadságpuszta) vezet.
A pályázat emellett tartalmazza egy teljes mértékben kerékpárosbarát településrész kialakítását is – ez alapján a Cholnoky városrész újulhat majd meg, ahol összesen 2,97 km új kerékpáros létesítmény készül el. Mindezzel együtt tehát Veszprémben 10 km hosszan jön létre új, kerékpáros létesítmény.
Persze minden fejlesztés csak annyira hasznos, amennyire igénybe veszik, ez pedig csak rajtunk áll. Érdemes időnként a rövid távú kényelmet feladni, hiszen hosszabb távon egy környezetet kímélő, a zajhatást csökkentő, az egészségünket erősítő, a közérzetünket jobbá tévő közlekedési formával sokkal többet nyerünk.