A tavalyi konferenciának (ezen mutatták be a nagy igénnyel összeállított könyvet) az is az eredménye volt, hogy a lektorokon kívül politikusként közismert, de az oktatói-tudományos tevékenységük révén szakmai elismerést és rangot kivívó előadók is elmondták véleményüket, értékelésüket.
Ezt a könyvbemutatót követte Esztergom város „invitálása”, amikor felkérte a „A tudományosság és kultúra bölcsője Veszprém” könyv szerzőjét, hogy ennek megfelelő tematikával és módszerrel dolgozza fel Esztergom és környékének helytörténetét.
Külön kihívást jelentett a szerzőknek – a témával már korábban is foglalkozó két esztergomi történelemtanár szerzőtársként működött közre - hogy az esztergomi önkormányzat, mint kiadó „túlterjeszkedett” a város határain, és a történelmi Esztergom vármegye a városkörnyéki településeit is bevonta a feldolgozás körébe.
Ennek a szempontnak az aktualitását alátámasztotta és elősegítette, hogy Magyarország és Szlovákia európai uniós tagságával létrejött az Ister-Granum (a Duna és a Garam latin neveiből) Eurorégió, amelynek központja Esztergom lett.
A könyv ezáltal magában hord egy olyan határokon túlmutató lehetőséget, amely a jelenlegi feszült szlovák-magyar viszonylatban a közös hang és érdek megtalálását szolgálhatja, Európa más hasonló konfliktusforrásaira is kiterjedően.
Ezzel a kérdéssel foglalkozik kiemelten az ELTE docense pedagógia lektorként leírt véleményében:
„A XX. század első negyedének végén bekövetkezett „nemzeti trauma” a régiót két különböző történetű félre osztotta, miközben a térség földrajzi-kulturális egysége megőrződött. Miképp lehet ezt a helyzetet úgy ábrázolni, hogy hiteles magyarázatot kapjanak a határok meghúzását nemzeti tragédiaként megélő nagyszülők, szülők és gyermekeik, hogy egyúttal az Európai Unióban egységesülő kontinens nemzeteinek megbékélését szolgáló, jövőbe mutató tanulságokkal, az érvényes nemzetközi kapcsolatrendszer írott és íratlan normáit nem sértő értelmezések társuljanak tényekkel és élményekkel?
A szerzők ezt a kettős feladatot igényesen, ízlésesen, tárgyszerűen oldották meg.
Várható, hogy a könyv (akárcsak a veszprémi is) elkerül az iskolákba, s kiváló forrásanyagként szolgálhat a történelem tanításához."