Az Országos Területfejlesztési Tanács munkájában aktív három civil szervezet – a Magyar Természetvédők Szövetsége, a Független Ökológiai Központ és a Pécsi Zöld Kör – 34 civil szervezet támogatásával ma nyílt levélben fordult a parlamenti pártok frakcióvezetőihez, hogy az Országos Területrendezési Tervről (OTrT) szóló törvény tervezetének jövő heti részletes vitája során a frakciók támogassák azon módosító indítványokat, amelyek a kiemelt fontosságú honvédelmi terület övezetének törlését javasolják. A levélben kérik továbbá, hogy a nemzetgazdaságilag kiemelt építési beruházások engedélyezését megkönnyítő törvénytervezetet az Országgyűlés vegye le napirendjéről.
"A kiemelt fontosságú honvédelmi terület övezete a két szakaszban lefolytatott társadalmi vitát követően került az OTrT törvény tervezetébe. Az övezet meghatározása kidolgozatlan, ez pedig az alapos, körültekintő szakmai előkészítés hiányára utal" – nyilatkozta Éger Ákos, a Magyar Természetvédők Szövetsége munkatársa. Hozzátette: "Az új övezeti kategória bevezetése – a definíció egyik lehetséges olvasata értelmében – teljesen indokolatlan, mert a területi tervekben már le vannak határolva a honvédelmi területek."
Mező János, aki a természetvédő szervezeteket képviseli az Országos Területfejlesztési Tanácsban, elmondta: "A definíció olyan mértékben pontatlan, hogy az lehetővé tenné, hogy a honvédség korlátlanul szerezzen meg további területeket az adott településen belül. Mivel a területek átfednek természet- és kulturális örökségvédelemi övezetekkel és a törvénytervezet nem határozza meg az övezetek hierarchiáját, konkrét fejlesztések – így pl. Tubes, Kánya-hegy stb. – mentén súlyos konfliktusokat idézne elő ezen övezet bevezetése."
Kovács Bence, a Független Ökológiai Központ igazgatója a két törvénytervezet összefüggéseit vázolva kiemelte: "A nemzetgazdaságilag kiemelt építési beruházások megvalósításának elősegítését szolgáló törvénnyel a jogalkotó
megtiltaná
az OTrT-ben kiemelt fontosságú honvédelmi terület övezetébe sorolt települések
önkormányzatai számára építési tilalom elrendelését a települések teljes
közigazgatási területén és megvonná az önkormányzatok és társadalmi szereplők
fellebbezési jogát az engedélyezési eljárás során. Az önkormányzati autonómia
ilyen mértékű korlátozása, a demokrácia elveinek megsértése teljességgel
elfogadhatatlan, ezért ezt a törvénytervezetet általános parlamenti vitára is alkalmatlannak
kell nyilvánítani. A kiemelt beruházásokról szóló, a társadalmi részvételt
korlátozó törvény előkészítése során a szokásosnál is alaposabb társadalmi
egyeztetés lenne indokolt. Ez esetben azonban a tervezetet sem az Országos
Területfejlesztési Tanács, sem az Országos Környezetvédelmi Tanács nem
tárgyalta, sőt a 15 napos közigazgatási egyeztetés 11. napján beterjesztették a
Parlament elé."
Tisztelt Frakcióvezető Úr / Asszony!
Az Országos Területrendezési Tervről szóló 2003. évi XXIV. Törvény módosítása
és a nemzetgazdaságilag kiemelt építési beruházások megvalósításának
elősegítése érdekében egyes törvények módosításáról szóló törvény ügyében
fordulunk Önhöz levelünkkel.
Értesüléseink szerint az OTrT törvénytervezet (T/05311) általános vitájának lezárultával
május közepén kerül sor a módosító indítványok bizottságok általi tárgyalására,
majd a részletes parlamenti vitára. Továbbá ezekben a napokban tárgyalja az
Országgyűlés a nemzetgazdaságilag kiemelt építési beruházások megvalósításának
elősegítése érdekében egyes törvények módosításáról szóló törvény tervezetét
(T/5588).
A két törvénytervezet számos pontatlanságot tartalmaz, összefüggéseik pedig az önkormányzati rendeletalkotási és társadalmi részvételi jogokat sértenék.
Az OTrT törvénytervezet a korábbi törvényhez hasonlóan nevesíti a kiemelt térségi és megyei területrendezési tervekben megjelölendő honvédelmi terület fogalmát.
Emellett új övezetként szerepel a tervezetben a kiemelt fontosságú honvédelmi terület övezete. A törvénytervezet indoklása szerint "az övezet a települések teljes közigazgatási területét magába foglalja, de ez csak annyit fejez ki, hogy az adott település területén található a fenti célt szolgáló objektum".
Az OTrT törvény ilyen módosítása több okból elfogadhatatlan, ezért az ezen övezetre vonatkozó passzusokat törlésre javasoljuk:
1.) A kiemelt fontosságú honvédelmi terület övezete a két szakaszban lefolytatott társadalmi vitát követően, úgy került a törvénytervezetbe, hogy azt a szakmai opponenseknek sem állt módjukban véleményezni.
2.) Az övezet meghatározása és az arra vonatkozó feltételek kidolgozatlanok, nincsenek összhangban a többi övezeti kategóriával, a törvény általános indoklása sem tér ki erre a kategóriára.
3.)
Miután a tervezet 20.§-a értelmében "a kiemelt fontosságú honvédelmi
terület övezetét a kiemelt térségi és megyei területrendezési tervekben a
tényleges kiterjedésének megfelelően kell lehatárolni", a kiemelt
fontosságú honvédelmi terület övezetének fogalma átfed az 1.§ 9. pontjában
meghatározott honvédelmi terület fogalmával. A fogalmak ismétlése értelmetlen,
nem indokolt. Amennyiben az övezetet a fenti módon határozzák meg, és a
jelenlegi honvédelmi területek tényleges kiterjedésének megfelelően határolják
le a területeket, akkor ezek a jelenleg érvényes térségi és megyei tervekben
már a törvénymódosítástól függetlenül is szerepelnek, ezért indokolatlan ilyen
kikötés megfogalmazása a törvényben.
4.) Ugyanakkor nem egyértelmű a 20.§-ból idézett definíció, mivel nem derül ki,
minek a "tényleges kiterjedéséről" beszél, és mikori állapotra,
"tényleges kiterjedésre" utal. Más megfogalmazásban: ez a homályos
definíció magában foglalhatja a jelenleg honvédségi kezelésben lévő területeken
túl az ilyen célra a jövőben bármikor
használni szándékozott területeket, és ezen területek kiterjedése a megjelölt
települések közigazgatási területén belül tetszőleges nagyságú lehet. Ez a
szövegtervezet tehát azt sugallhatja, hogy az előterjesztő célja további
területek ilyen célú felhasználásba sorolása törvényi (OTrT) felhatalmazás
mellett, ami azonban az önkormányzatok törvény által biztosított
rendeletalkotási jogát indokolatlanul korlátozza.
5.) A 3/11. mellékletben kijelölt kiemelt fontosságú honvédelmi területek átfednek
más, védelemre kötelező övezeti kategóriákkal is (pl. országos ökológiai hálózat elemei, országos jelentőségű tájképvédelmi terület, kulturális örökség szempontjából kiemelten kezelendő terület).
A jogszabálytervezet ugyanakkor nem határozza meg ezen övezetek hierarchiáját, prioritását. Ezzel a módosítással elkerülhetetlenné válnának az átfedésekből eredő konfliktusok. Ezek a konfliktusok megelőzhetők lennének, ha az – esetlegesen bővülő – honvédelmi feladatok, kötelezettségek és az ezekből eredő területszükséglet előzetes átgondolását és pontos meghatározását követően előbb a honvédelmi szakmai jogszabályok módosítása történne meg, majd ezeket egybevetve, konzultációs folyamatban próbálnák a szakágazatok a konfliktusfelületeket minimalizálni. Mindehhez viszont elengedhetetlen a széles körű társadalmi nyilvánosság bevonása és a parlamenti szakmai vita.
A nemzetgazdaságilag kiemelt építési beruházások megvalósításának elősegítése érdekében egyes törvények módosításáról szóló törvény tervezete (T/5588) olyan módon került az Országgyűlés elé általános vitára, hogy azt az Országos Területfejlesztési Tanács (OTT) sem tárgyalhatta meg.
A törvénytervezet 7.§-a értelmében: "Az Étv. 20. § (7) bekezdése a következő e) ponttal egészül ki: /[(7) A tilalom nem terjed ki:]/ 'e) a honvédelmi és a kiemelt fontosságú honvédelmi területre.'"
Ezzel a jogalkotó megtiltaná a kiemelt fontosságú honvédelmi terület övezetébe sorolt települések önkormányzatai számára építési tilalom elrendelését, beleértve többek között Budapest, Kecskemét, Pécs, Győr, Veszprém, Tata, Szolnok, Debrecen, Békéscsaba, Kaposvár teljes közigazgatási területét.
A két törvénytervezetet összeolvasva kizártnak tartjuk, hogy a jogalkotó célja az önkormányzati autonómia ilyen mértékű korlátozása lett volna.
A fentiek értelmében kérjük, hogy a frakció támogassa a 05311 törvénytervezethez beadott, a kiemelt fontosságú honvédelmi terület övezetének törlésére vonatkozó, képviselői módosító indítványokat, melyek: 0063, 0065, 0069, 0075, 0082.
Kérjük továbbá, hogy a nemzetgazdaságilag kiemelt építési beruházások megvalósításának elősegítése érdekében egyes törvények módosításáról szóló törvény tervezetének általános vitára bocsátását ne támogassa a bizottsági szavazás alkalmával.
Budapest, 2008. május 8.
Tisztelettel:
Kovács Bence, Dönsz Teodóra, Mező János, Független Ökológiai Központ, Magyar Természetvédők, Pécsi Zöld Kör, OTT környezetvédelmi Szövetsége, OTT természetvédelmi delegált támogató szervezetek:
Art-Éra
Kulturális és Környezetvédelmi Egyesület, Asztmás és Allergiás Betegek Országos
Szövetsége (ABOSZ), BOCS Alapítvány, Bodrog Egyesület
Civilek a Mecsekért Mozgalom, Csalán Egyesület, CSEMETE Természet- és
Környezetvédelmi Egyesület, Domberdo Természetvédelmi Egyesület,
Egyetemes Létezés Természetvédelmi Egyesület (ETK), Energia és Környezet
Alapítvány, Greenpeace Magyarország Egyesület, Inspi-ráció Egyesület,
Istenkúti Közösségért Egyesület, Fenntarthatóság Felé Egyesület
Kör Alapítvány, KÖRLÁNC Szegedi Munkacsoport, Környezeti Tanácsadó Irodák Hálózat,
Középkertért Egyesület, Közép-magyarországi Zöld Kör, Levegő Munkacsoport, Magyar
Urbanisztikai Társaság, Magyarország Természeti és Kulturális Örökségért
Alapítvány, Nimfea Természetvédelmi Egyesület, Ökorégió Alapítvány a
Fenntartható Fejlődésért, Ökológiai Stúdió Alapítvány,
Pannon Természetvédő Szövetség, Reflex Környezetvédő Egyesület, Tiszántúli
Természetvédők Társulata, Zöld Akció Egyesület, Zöldgömb Sport Klub
Zöld Kör - a Föld Barátai Magyarország tagja, Zöld Kapcsolat Egyesület
"Viruló Kert" Barát Közhasznú Egyesület, Védegylet