Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Természetvédők sajtóközleménye

2008. május 8. 18:43 // Forrás: Magyar Természetvédők Szövetsége
A Magyar Természetvédők Szövetsége, a Független Ökológiai Központ és a Pécsi Zöld Kör, 34 civil szervezet támogatásával civil szervezetek nyílt levélben fordultak a parlamenti pártok frakcióvezetőihez annak érdekében, hogy a kiemelt fontosságú honvédelmi terület övezete kerüljön ki az Országos Területrendezési Tervről szóló törvény tervezetéből és a nemzetgazdaságilag kiemelt építési beruházásokról szóló törvénytervezet kerüljön le az Országgyűlés napirendjéről. A két törvénytervezet számos pontatlanságot tartalmaz, összefüggéseik pedig az önkormányzati rendeletalkotási és társadalmi részvételi jogokat sértenék.
 

Az Országos Területfejlesztési Tanács munkájában aktív három civil szervezet – a Magyar Természetvédők Szövetsége, a Független Ökológiai Központ és a Pécsi Zöld Kör – 34 civil szervezet támogatásával ma nyílt levélben fordult a parlamenti pártok frakcióvezetőihez, hogy az Országos Területrendezési Tervről (OTrT) szóló törvény tervezetének jövő heti részletes vitája során a frakciók támogassák azon módosító indítványokat, amelyek a kiemelt fontosságú honvédelmi terület övezetének törlését javasolják. A levélben kérik továbbá, hogy a nemzetgazdaságilag kiemelt építési beruházások engedélyezését megkönnyítő törvénytervezetet az Országgyűlés vegye le napirendjéről.

"A kiemelt fontosságú honvédelmi terület övezete a két szakaszban lefolytatott társadalmi vitát követően került az OTrT törvény tervezetébe. Az övezet meghatározása kidolgozatlan, ez pedig az alapos, körültekintő szakmai előkészítés hiányára utal" – nyilatkozta Éger Ákos, a Magyar Természetvédők Szövetsége munkatársa. Hozzátette: "Az új övezeti kategória bevezetése – a definíció egyik lehetséges olvasata értelmében – teljesen indokolatlan, mert a területi tervekben már le vannak határolva a honvédelmi területek."

Mező János, aki a természetvédő szervezeteket képviseli az Országos Területfejlesztési Tanácsban, elmondta: "A definíció olyan mértékben pontatlan, hogy az lehetővé tenné, hogy a honvédség korlátlanul szerezzen meg további területeket az adott településen belül. Mivel a területek átfednek természet- és kulturális örökségvédelemi övezetekkel és a törvénytervezet nem határozza meg az övezetek hierarchiáját, konkrét fejlesztések – így pl. Tubes, Kánya-hegy stb. – mentén súlyos konfliktusokat idézne elő ezen övezet bevezetése."

Kovács Bence, a Független Ökológiai Központ igazgatója a két törvénytervezet összefüggéseit vázolva kiemelte: "A nemzetgazdaságilag kiemelt építési beruházások megvalósításának elősegítését szolgáló törvénnyel a jogalkotó

megtiltaná az OTrT-ben kiemelt fontosságú honvédelmi terület övezetébe sorolt települések önkormányzatai számára építési tilalom elrendelését a települések teljes közigazgatási területén és megvonná az önkormányzatok és társadalmi szereplők
fellebbezési jogát az engedélyezési eljárás során. Az önkormányzati autonómia ilyen mértékű korlátozása, a demokrácia elveinek megsértése teljességgel elfogadhatatlan, ezért ezt a törvénytervezetet általános parlamenti vitára is alkalmatlannak kell nyilvánítani. A kiemelt beruházásokról szóló, a társadalmi részvételt korlátozó törvény előkészítése során a szokásosnál is alaposabb társadalmi egyeztetés lenne indokolt. Ez esetben azonban a tervezetet sem az Országos Területfejlesztési Tanács, sem az Országos Környezetvédelmi Tanács nem tárgyalta, sőt a 15 napos közigazgatási egyeztetés 11. napján beterjesztették a Parlament elé."

Tisztelt Frakcióvezető Úr / Asszony!


Az Országos Területrendezési Tervről szóló 2003. évi XXIV. Törvény módosítása és a nemzetgazdaságilag kiemelt építési beruházások megvalósításának elősegítése érdekében egyes törvények módosításáról szóló törvény ügyében fordulunk Önhöz levelünkkel.
Értesüléseink szerint az OTrT törvénytervezet (T/05311) általános vitájának lezárultával május közepén kerül sor a módosító indítványok bizottságok általi tárgyalására, majd a részletes parlamenti vitára. Továbbá ezekben a napokban tárgyalja az Országgyűlés a nemzetgazdaságilag kiemelt építési beruházások megvalósításának elősegítése érdekében egyes törvények módosításáról szóló törvény tervezetét (T/5588).

A két törvénytervezet számos pontatlanságot tartalmaz, összefüggéseik pedig az önkormányzati rendeletalkotási és társadalmi részvételi jogokat sértenék.

Az OTrT törvénytervezet a korábbi törvényhez hasonlóan nevesíti a kiemelt térségi és megyei területrendezési tervekben megjelölendő honvédelmi terület fogalmát.

Emellett új övezetként szerepel a tervezetben a kiemelt fontosságú honvédelmi terület övezete. A törvénytervezet indoklása szerint "az övezet a települések teljes közigazgatási területét magába foglalja, de ez csak annyit fejez ki, hogy az adott település területén található a fenti célt szolgáló objektum".

Az OTrT törvény ilyen módosítása több okból elfogadhatatlan, ezért az ezen övezetre vonatkozó passzusokat törlésre javasoljuk:

1.) A kiemelt fontosságú honvédelmi terület övezete a két szakaszban lefolytatott társadalmi vitát követően, úgy került a törvénytervezetbe, hogy azt a szakmai opponenseknek sem állt módjukban véleményezni.

2.) Az övezet meghatározása és az arra vonatkozó feltételek kidolgozatlanok, nincsenek összhangban a többi övezeti kategóriával, a törvény általános indoklása sem tér ki erre a kategóriára.

3.) Miután a tervezet 20.§-a értelmében "a kiemelt fontosságú honvédelmi
terület övezetét a kiemelt térségi és megyei területrendezési tervekben a tényleges kiterjedésének megfelelően kell lehatárolni", a kiemelt fontosságú honvédelmi terület övezetének fogalma átfed az 1.§ 9. pontjában meghatározott honvédelmi terület fogalmával. A fogalmak ismétlése értelmetlen, nem indokolt. Amennyiben az övezetet a fenti módon határozzák meg, és a jelenlegi honvédelmi területek tényleges kiterjedésének megfelelően határolják le a területeket, akkor ezek a jelenleg érvényes térségi és megyei tervekben már a törvénymódosítástól függetlenül is szerepelnek, ezért indokolatlan ilyen kikötés megfogalmazása a törvényben.
4.) Ugyanakkor nem egyértelmű a 20.§-ból idézett definíció, mivel nem derül ki, minek a "tényleges kiterjedéséről" beszél, és mikori állapotra, "tényleges kiterjedésre" utal. Más megfogalmazásban: ez a homályos definíció magában foglalhatja a jelenleg honvédségi kezelésben lévő területeken túl az ilyen célra a jövőben bármikor
használni szándékozott területeket, és ezen területek kiterjedése a megjelölt települések közigazgatási területén belül tetszőleges nagyságú lehet. Ez a szövegtervezet tehát azt sugallhatja, hogy az előterjesztő célja további területek ilyen célú felhasználásba sorolása törvényi (OTrT) felhatalmazás mellett, ami azonban az önkormányzatok törvény által biztosított rendeletalkotási jogát indokolatlanul korlátozza.

5.) A 3/11. mellékletben kijelölt kiemelt fontosságú honvédelmi területek átfednek

más, védelemre kötelező övezeti kategóriákkal is (pl. országos ökológiai hálózat elemei, országos jelentőségű tájképvédelmi terület, kulturális örökség szempontjából kiemelten kezelendő terület).

A jogszabálytervezet ugyanakkor nem határozza meg ezen övezetek hierarchiáját, prioritását. Ezzel a módosítással elkerülhetetlenné válnának az átfedésekből eredő konfliktusok. Ezek a konfliktusok megelőzhetők lennének, ha az – esetlegesen bővülő – honvédelmi feladatok, kötelezettségek és az ezekből eredő területszükséglet előzetes átgondolását és pontos meghatározását követően előbb a honvédelmi szakmai jogszabályok módosítása történne meg, majd ezeket egybevetve, konzultációs folyamatban próbálnák a szakágazatok a konfliktusfelületeket minimalizálni. Mindehhez viszont elengedhetetlen a széles körű társadalmi nyilvánosság bevonása és a parlamenti szakmai vita.

A nemzetgazdaságilag kiemelt építési beruházások megvalósításának elősegítése érdekében egyes törvények módosításáról szóló törvény tervezete (T/5588) olyan módon került az Országgyűlés elé általános vitára, hogy azt az Országos Területfejlesztési Tanács (OTT) sem tárgyalhatta meg.

A törvénytervezet 7.§-a értelmében: "Az Étv. 20. § (7) bekezdése a következő e) ponttal egészül ki: /[(7) A tilalom nem terjed ki:]/ 'e) a honvédelmi és a kiemelt fontosságú honvédelmi területre.'"

Ezzel a jogalkotó megtiltaná a kiemelt fontosságú honvédelmi terület övezetébe sorolt települések önkormányzatai számára építési tilalom elrendelését, beleértve többek között Budapest, Kecskemét, Pécs, Győr, Veszprém, Tata, Szolnok, Debrecen, Békéscsaba, Kaposvár teljes közigazgatási területét.

A két törvénytervezetet összeolvasva kizártnak tartjuk, hogy a jogalkotó célja az önkormányzati autonómia ilyen mértékű korlátozása lett volna.

A fentiek értelmében kérjük, hogy a frakció támogassa a 05311 törvénytervezethez beadott, a kiemelt fontosságú honvédelmi terület övezetének törlésére vonatkozó, képviselői módosító indítványokat, melyek: 0063, 0065, 0069, 0075, 0082.

Kérjük továbbá, hogy a nemzetgazdaságilag kiemelt építési beruházások megvalósításának elősegítése érdekében egyes törvények módosításáról szóló törvény tervezetének általános vitára bocsátását ne támogassa a bizottsági szavazás alkalmával.

 

Budapest, 2008. május 8.

 

Tisztelettel:

Kovács Bence, Dönsz Teodóra, Mező János, Független Ökológiai Központ, Magyar Természetvédők, Pécsi Zöld Kör, OTT környezetvédelmi Szövetsége, OTT természetvédelmi delegált támogató szervezetek:

Art-Éra Kulturális és Környezetvédelmi Egyesület, Asztmás és Allergiás Betegek Országos Szövetsége (ABOSZ), BOCS Alapítvány, Bodrog Egyesület
Civilek a Mecsekért Mozgalom, Csalán Egyesület, CSEMETE Természet- és Környezetvédelmi Egyesület, Domberdo Természetvédelmi Egyesület,
Egyetemes Létezés Természetvédelmi Egyesület (ETK), Energia és Környezet Alapítvány, Greenpeace Magyarország Egyesület, Inspi-ráció Egyesület,
Istenkúti Közösségért Egyesület, Fenntarthatóság Felé Egyesület
Kör Alapítvány, KÖRLÁNC Szegedi Munkacsoport, Környezeti Tanácsadó Irodák Hálózat, Középkertért Egyesület, Közép-magyarországi Zöld Kör, Levegő Munkacsoport, Magyar Urbanisztikai Társaság, Magyarország Természeti és Kulturális Örökségért Alapítvány, Nimfea Természetvédelmi Egyesület, Ökorégió Alapítvány a Fenntartható Fejlődésért, Ökológiai Stúdió Alapítvány,
Pannon Természetvédő Szövetség, Reflex Környezetvédő Egyesület, Tiszántúli Természetvédők Társulata, Zöld Akció Egyesület, Zöldgömb Sport Klub
Zöld Kör - a Föld Barátai Magyarország tagja, Zöld Kapcsolat Egyesület
"Viruló Kert" Barát Közhasznú Egyesület, Védegylet

Zatkalik András
további cikkek
Orbán Viktor: nagyon nagy változás előtt állunk, át fogunk térni a háborús időkből a béke korszakába Orbán Viktor Orbán Viktor: nagyon nagy változás előtt állunk, át fogunk térni a háborús időkből a béke korszakába Új realitás jön, új dolgok fognak történni - értékelte a miniszterelnök az amerikai elnökválasztást szombaton Budapesten, nemzetközi sajtótájékoztatón. Orbán Viktor úgy fogalmazott: nagyon nagy változás előtt állunk, át fogunk térni a háborús időkből a béke korszakába. tegnap 12:35 Feltárul a rácsokon túli tabusított világ Life&Style Feltárul a rácsokon túli tabusított világ "Egy társadalmat nem az alapján kell megítélni, hogy hogyan kezeli a kiemelkedő polgárait, hanem az alapján, hogy hogyan bánik a bűnözőivel.” Dosztojevszkij mondata egyszerre alkalmas arra, hogy felkorbácsolja az indulatokat azoknál, akik a büntetés-végrehajtásban a társadalom jogos revansát látják a bűnözőkkel szemben, de ugyanúgy meg tudja világítani az emberarcúságot azokkal szemben, akik jogerős bírósági ítélettel a kezükben kényszerültek a börtönrácsok mögé. Nem véletlen, hogy ezzel az idézettel találkozik először az, aki az egykori veszprémi várbörtönbe belép. A történelmi falak még őrzik a tömlöcbe zárt betyárok utolsó sóhaját az akasztás előtt, ahogy a koncepciós perekben elítélt politikai foglyok imáit is és azt a szűnni nem akaró morajlást, ami a börtönök folyamatos ébrenlétére jellemző, miközben az idő mégis megmerevedik a raboknak, de ugyanúgy az őröknek is. A várbörtönben kialakított „Ember a rács mögött” című kiállítás nem egy középkori panoptikumot ígér. Nem is csupán egy történelmi utazást a sziklafalon kialakított legendás börtönben. Sokkal inkább egy morális tréning az ember lelkének. tegnap 12:27 TritonLife – ahol a kiválóság nem extra, hanem alapkövetelmény Life&Style TritonLife – ahol a kiválóság nem extra, hanem alapkövetelmény Az állami egészségügynek és a magánegészségügyi szektornak is ugyanaz a célja a nap végén: a betegek érdekeit a legjobban képviselni. Az ehhez vezető út viszont merőben különbözik, és amíg az állami szektorban sokszor csak egy TAJ-szám a páciens, addig a magánorvosi központok pont arra a bizalomra építkeznek, amire a legnagyobb szüksége van annak, aki valamiért orvoshoz fordul. Legalábbis a TritonLife Csoportnál így gondolkodnak, az eddigi eredményeik pedig úgy tűnik, hogy visszaigazolják ezt a stratégiát, ami még így is csak egy szelete annak a folyamatnak, ahogyan Magyarország egyik legnagyobb magánegészségügyi szolgáltatója építkezik, többek közt a veszprémi központjaiban. tegnap 12:19 Egy 50 éves szaúdi férfi a magdeburgi támadás elkövetője közélet Egy 50 éves szaúdi férfi a magdeburgi támadás elkövetője Egy 50 éves Magdeburgban dolgozó szaúd-arábiai származású, migrációs hátterű férfi követte el a kelet-németországi város karácsonyi vására elleni támadást – jelentette az M1 aktuális csatorna berlini tudósítója a péntek késő esti híradóban. tegnap 9:43

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.