A jelenlegi oktatási rendszer csak a megszokott módszerekkel mérhető teljesítményt tudja értékelni, ezért a tanulási zavarokkal rendelkező gyerekek, a diszlexiások és diszgráfiások az iskolában sok kudarcot szenvedhetnek el. A pedagógus gyakran nem ismeri fel a tanulási zavart, a gyermek pedig természetesen érzi és tudja, hogy teljesítménye elmarad az elvárttól, ezért butának tartja magát.
Gerölyné Joó Katalin tanító szerint a tanulási zavarról elterjedt általánosságok azok, amik szülőt és gyermeket elsősorban megijesztenek. Véleménye szerint a diszlexia nem betegség, hanem inkább az információfeldolgozás egy más formája.
- A diszlexiások ugyanis nem szavakban, hanem képekben gondolkodnak, ezért lehet, hogy bizonyos területeken elmaradnak a többiek mögött, de gyorsan felismerik a jelenségek mögötti struktúrákat. Köszönhetően az eltérő gondolkodásmódnak, a gyerekek egy része egyes területeken sokszor az átlagnál sokkal tehetségesebb - mondja a tanító.
Hergovicsné Takács Szilvia mindkét gyermeke diszlexiás, diszgráfiás.
- Anyaként megviselt a felismerés, de örülök is, hogy hamar felfedezték a problémát. Úgy gondolom, hogy ha bárki valamilyen problémába ütközik, a lehető leggyorsabb és legmegfelelőbb segítséget vegye igénybe, hiszen van kiút. Mivel a lányommal már megéltem a tortúrát, a fiamnál már rutinosabb és okosabb voltam. Itthon számos speciális gyakorló könyvet is használunk – meséli.
Néhány veszprémi óvodában külön is foglalkoznak a diszlexiás gyerekekkel.
–A hangzók tiszta ejtése érdekében gyakorlatokat, szókereső játékokat, légzőgyakorlatokat végzünk - mondja Vígvariné Nagy Ildikó, a Vadvirág óvóda óvónője. - Az egész csoporttal együtt játszunk ilyenkor, nem különítjük el őket, ezzel is csökkentve a megkülönböztetés érzését.
Kiemelkedő szerepe van a logopédusnak is, aki az év eleji vizsgálatot szűri ki azokat a gyerekeket akik segítségre szorulnak.
- A probléma általában összetettebb a legtöbb gyerekeknél, legtöbbször a diszlexia nem önmagában jelenik meg. Egyébként a gyerekek felénél merül fel valamilyen beszédkészségi hiba – mondja Sall Márta logopédus.
Fontos, hogy a szülő gyermekét olyannak fogadja el, amilyen. Dicsérje, bíztassa, amikor csak lehet, és ne keserítse el, hogy más gyerekek esetleg ügyesebbek, könnyebben veszik az akadályokat. Keresse meg azokat a területeket, melyeken a gyermek kiemelkedőt tud alkotni, és hagyja, hogy kibontakoztassa képességeit.