Jari Vilén, finn nagykövet félnapos látogatásra érkezett Veszprémbe. Elsőként Debreczeny János polgármestert kereste fel hivatalában. Megbeszélésükön megerősítették, hogy a finn-magyar kulturális kapcsolatokat szorosabbra kell fűzni, Veszprém és Rovaniemi testvérvárosi kapcsolatait tovább kell mélyíteni. Ennek egyik fontos lépése volt, hogy a Kossuth Lajos Általános Iskola és egy rovaniemi általános iskola testvér-iskolai megállapodást írt alá néhány héttel ezelőtt.
A nagykövet a rövid megbeszélés után ellátogatott a Deák Ferenc Általános Iskolába, majd a Veszprém Megyei Levéltárban.
Ezt követően a Pannon Egyetem Polinszky termében tartott előadást a finn közoktatás sikerességének okairól. Elmondta, hazájának évekkel ezelőtt ugyanolyan gazdasági nehézségekkel kellett szembe néznie, mint ma Magyarországnak. Hasonló, ha nem súlyosabb elvonások zajlottak minden területen, az oktatást és kutatás-fejlesztést leszámítva. Ez egy politikai konszenzuson alapuló, hosszú távú döntés volt.
- Három alapvető tényező köré építettük ki az iskolarendszerünket. Az első az egyenérték, ennek a lényege, hogy bármelyik két általános iskolát hasonlítjuk is össze, mindkettőben közel azonos minőségű oktatásban részesülhetnek a diákok. Nincsenek elit iskolák, nincsenek szegény iskolák, a miniszterelnök gyermeke a vízvezeték szerelőé mellett tanul. A második tényező az erőforrások kérdése, Finnország a GDP 6%-át költi az oktatásra és a kutatás-fejlesztésre. Ezzel a világ élvonalában van. Magyarország jelenleg körülbelül 1%-ot. A harmadik tényező pedig a megfelelő tanárok alkalmazása. A főiskolai karok közül a tanítói karra a harmadik legnehezebb bejutni. Ezt csak az építész és az állatorvos előzi meg.
