Még nyár elején, befolyásos, a tűzhöz közeli ismerősömtől hallottam, hogy a két nagy párt megállapodott abban, hogy felosztják maguk között az országos rádió-frekvenciákat; az egyik egy baloldali, a másik egy jobboldali kötődésű befektető-csoporthoz kerül majd. Az ORTT ominózus döntése nyomán ez így is lett.
Mondhatnám, ha az érdekeik úgy kívánják, az egyébként szinte mindenben együttműködni képtelen pártok szót értenek, összezárnak. De legyünk pontosak: a két nagy párt egészen a népszavazási kezdeményezés beélesedéséig ugyanígy zárt össze és utasította határozottan el azt, hogy a parlament elé kerülhessen a képviselők költségtérítésének tételessé és számlakötelessé tétele. Tehát vannak kivételek, megy ez, ha az önös érdekek közösek.
Egyebekben nem gondolom azt, hogy a kereskedelmi médiapiacon ne lenne helye a versenynek, sem azt, hogy az egyes frekvenciák joga örökösen bárkié is lehetne. Ajánlom mindenki figyelmébe, hogy a mostani döntéssel leradírozott két régi szereplő, különösen a Sláger, a magyar éter egyik legnyereségesebb masinája volt. Miközben a működésük megkezdésekor megajánlott díjat pár évre rá a felére alkudták le, az ORTT pályázat nélkül hosszabbította meg a működési engedélyüket. Mindez többé-kevésbé azonos módszerekkel történt: politikai kijárással, a törvény zavarosan zajló jégtáblái hátán ügyesen araszolva. Ezúttal viszont a hátrányukra.
A két párt – érthetően – nagy csendben van, most egyik sem jajgat a demokratikus jogállam további eróziójáról, a fáma szerint a legkedvezőbb ajánlatok nyertek. A sales-house trükk a magyar médiában a 90-es évek közepe óta működik. Alapvetően a(z egyébként irreálisan magas) szerzői, előadói és lemezkiadói jogdíjak elleni "immunreakció" szülte az ötletet. Majd minden műsorszolgáltató a reklámidejének felét-harmadát eladja eg "külsős" cégnek, az anyacég csak a lecsupaszított, pontosan beállított árbevétel után fizet jogdíjat és minden mást.
A nyertes pályázók árbevételük 50 és 55 százalékát ajánlották díjként megfizetni, ezzel taroltak. A döntéshozók büszkélkednek, mekkora üzletet csináltak, és jól adták bérbe a frekvenciákat, az állami vagyont. A pályázat szerint a minimális éves díjnak 350 millió forintnak kell lennie. A két rádió éves árbevétele jelenleg is több mint 7 milliárd forint. Ha igaz lenne, amit az ORTT sugall, ennek cirka a felét, évi mintegy 2-3 milliárdot fizetnék majd a rádiók.
Ugye sejtik, hogy a sales-house trükk eredményeként mennyi is lesz majd az éves díj amit valóban fizetni fognak? Borítékolom: 351 millió forint, szinte pontosan. Mert a legkedvezőbb ajánlatok nyernek, ugyebár.
Mészáros Zoltán az egykori Radio Jam Rt. vezérigazgatója, a Helyi Rádiók Országos Egyesületének korábbi elnöke.