A bizottsági értékelés szerint a központi bank függetlenségével és a költségvetés monetáris finanszírozásának tilalmával kapcsolatos jogszabályi előírások – különösen az MNB-törvény, az MNB Alapító Okirata, a Magyar Köztársaság Alkotmánya és a hitelintézetekről szóló törvény – még mindig nincsenek teljesen összhangban a fent említett közösségi jogszabályi hivatkozásokkal. Hiányosságok mutatkoznak még mindig többek között az EKBR céljait, a bankjegy- és érmekibocsátást, a fizetési rendszerek zökkenőmentes működését illetően. Hasonló problémákat vél felfedezni a Bizottság az eurórendszer pénzügyi jelentési rendszerének való megfelelésre vonatkozó előírás hiánya miatt is.
Magyarországon a 12 havi átlagos fogyasztói árindex az EU-csatlakozás óta folyamatosan a referenciaérték felett volt. 2008 márciusában az aktuális magyar ráta 7,5 százalékra rúgott, jóval meghaladva az akkor éppen 3,2 százalékos referenciaértéket és várhatóan a következő hónapokban is jelentősen a referenciaérték felett lesz.
Az infláció az elmúlt években nagyon ingatag volt Magyarországon, ami nagyrészt az olaj- és élelmiszerárak alakulását tükrözte vissza, de a szabályozott árak és az adóztatás változtatásai tovább erősítették ezt az ingatagságot. Ezek a tényezők, elegyedve a forint leértékelődésével, a drágulási ütem gyors emelkedéséhez vezettek 2006. második negyedévétől.
Ami a kilátásokat illeti, az élelmiszerek, az olaj, az áram és a gáz árának emelkedése, valamint a forint 2007 második felében és 2008 elején végbement leértékelődésének megkésett hatása miatt 2008-ban vélhetően 6 százalék felett marad az infláció. A bázishatás miatt azonban 2009-ben már 4 százalék alá süllyedhet a ráta, de a relatíve alacsony magyarországi árszínvonal azt sugallja, hogy hosszú távon további árszínvonal-konvergencia mehet végbe. Mindennek fényében a Bizottság azt állapította meg, hogy Magyarország nem teljesíti az árstabilitási kritériumot.
Magyarország ellen jelenleg is folyamatban van a túlzott államháztartási deficit miatt indított tanácsi eljárás. A tanácsi ajánlás szerint Magyarországnak 2009-re „hiteles és fenntartható módon” kell korrigálnia ezt a hiányt. A fiskális konszolidációs programnak köszönhetően 2007-ben a deficit a GDP 5,5 százalékára csökkent a 2006-os 9,2 százalékról. Tavaly valamelyest csökkent a kiadási ráta, míg a bevételek emelkedtek, részben az adóelkerülés visszaszorítását célzó intézkedéseknek is köszönhetően – állapítja meg a konvergenciajelentés.
A forint árfolyamát 2001 és 2008
februárja között egyoldalúan az euróhoz kötötték a magyar kormányok,
plusz-mínusz 15 százalékos ingadozási sávval. 2008 februárjában a sávot
eltörölték, azóta szabadon lebeg az árfolyam. 2005 augusztusa és 2006. augusztusa
között a forint jelentősen leértékelődött az euróval szemben. Mélypontját a
forint 2006 júniusában érte el, amely után fokozatosan erősödni kezdett.
Az erősödés 2007 közepén állt
meg, nagyrészt annak tulajdoníthatóan, hogy a befektetők kezdtek elfordulni a
feltörekvő piacoktól a megnövekedett kockázatok miatt és amiatt, hogy
megnövekedtek az aggodalmak a magyar gazdasági helyzetet illetően, de az
árfolyam 2008 márciusában ismét erősödni kezdett. A vizsgált kétéves időszak
alatt a forint körülbelül 4,5 százalékkal értékelődött fel az euróval szemben.
Mindennek fényében a Bizottság azt állapította meg, hogy Magyarország nem
teljesíti az árfolyam stabilitására vonatkozó kritériumot.
A hosszú lejáratú kamatszint a
2008 márciusáig terjedő 12 hónapos időszakban átlagosan 6,9 százalék volt
Magyarországon, ez a 6,5 százalékos referenciaérték feletti adat. A ráta az
EU-csatlakozás óta meghaladja a referenciaszintet. 2006 októberében az
államkötvények hozamfelára elérte a 400 bázispontot, ami főleg a költségvetési
lazasággal kapcsolatos befektetői kritikát tükrözte. Ezt követően a hozamfelár
fokozatosan csökkent, majd 2007 novemberétől kezdve újból nőtt és 2008 elején
ismét elérte a 400 bázispontot. Mindennek fényében a Bizottság azt állapította
meg, hogy Magyarország nem teljesíti a hosszú lejáratú kamatszintek
konvergenciájára vonatkozó kritériumot.
A Bizottság a konvergencia-jelentés
összeállítása során górcső alá vette a folyó fizetési mérleg egyenlegét, amely
több más új tagállam esetében rendkívül nagy problémákat okoz. E téren
Magyarország nem tartozik a legrosszabban teljesítő országok közé.
A külső hiány persze így is
jelentősnek nevezhető, ám ezt az elmúlt években nagyrészt sikerült nettó
működőtőke-beáramlással és a pénzügyi befektetésekkel finanszírozni. Mivel
azonban magas a külső adósságállomány, a magasabb folyómérleg-deficithez való
visszatérés jelentős finanszírozási szükségletet vet fel középtávon –
figyelmeztet a Bizottság.
A magyar gazdaság nagymértékben
integrálódott az EU gazdaságába – állapítja meg a konvergenciajelentés.
Különösen a kereskedelmi és a közvetlen tőkebefektetési (FDI) kapcsolatok
nevezhetőek kiterjedtnek más tagállamokkal. A pénzügyi szektor uniós
integrációja szintén jelentősen előrehaladt, főleg a pénzintézetek nagyarányú
külföldi tulajdonrészesedésének következtében.
Mindennek fényében – és az egyéb tényezők között fellelhető relatív „jó pontok” dacára – a Bizottság azt állapította meg, hogy Magyarország nem teljesíti az euró bevezetésének kritériumait.