2020. augusztus 7. // Ibolya névnap

Elstartolt az észak-balatoni vasútvonal villamosítása

2019. november 7. 11:32
2021-től az ország egyik legszebb vasútvonalán is villanyvonatok váltják fel a dízelvonatokat

Nem egészen másfél év múlva gördülhet végig az első villanyvonat a Balaton északi partján. A Szabadbattyán – Balatonfüred közötti 55 kilométeres vonalszakasz villamosítását célzó projekt keretében kezdődött meg az 50 Hz-es 2×25 kV-os váltakozó áramú villamos felsővezetéki hálózat kiépítése. A villamosítással összefüggően a Szabadbattyánon meglévő villamos alállomást is kibővítik, a pályarekonstrukciós munkálatoknak köszönhetően pedig az eddigi sebességkorlátozások is megszűnnek a vonalon.

A villamosítási és pályafelújítási munkákkal párhuzamosan átépítik és akadálymentesítik Polgárdi, Balatonkenese, Balatonfűzfő és Alsóörs állomásokat. Alsóörsön a meglévő, de használaton kívüli vágányokat megszüntetik, továbbá a felsővezetéki hálózat üzemeltetéséhez szükséges telephelyet és új járműtároló épületet létesítenek a karbantartó járművek részére. Megtörténik a mára funkciót vesztett csonkavágány elbontása Balatonalmádiban.

Az állomásokon az új vágányhálózat és a szükséges kitérőcserék mellett – az utaskiszolgálás színvonalának növelése érdekében – korszerűsítik a térvilágítást, 55 centiméteres magasperonokat és 7 darab esőbeállót építenek. Előkészítenek olyan, a későbbi fejlesztésekhez szükséges csatlakozási pontokat is, amelyek lehetővé teszik a korszerű jegykiadó automaták és a vizuális utastájékoztatás kiépítését, így azokat a peron bontása nélkül lehet majd a jövőben telepíteni. A közlekedés biztonságának növelése érdekében 5 állomáson átalakítják a biztosító berendezéseket, valamint a több szintbeni keresztezést biztosító útátjárót és gyalogos átjárót is átépítik.

„Egy több mint 110 éves vonalszakaszról van szó, amelyen nagyjából 50 éve hajtottak végre utoljára jelentősebb korszerűsítést, noha a nyári hónapokban komoly forgalomnak van kitéve. A villamosítás – a menetidő és a környezetterhelés csökkenésén túl – erre is hosszú távú megoldást nyújt” – magyarázta el Lóczi Gábor, a Vasútvill Kft. projektvezetője.

Az észak-balatoni vasútvonal nyári szezonális kihasználtságát a beruházás ütemezésnél is figyelembe vették, ezért kezdődött meg a kivitelezés csak szeptember folyamán. A munkálatok 2021. május közepéig több ütemben fognak megvalósulni. Ezen időszakok alatt részleges éjszakai vágányzárakra és teljes vonatkizárásokra is számítaniuk kell az utasoknak, az utasforgalom lebonyolítását ilyenkor vonatpótló autóbuszok biztosítják majd. Ugyanakkor a 2020. nyári főszezonban a vonatközlekedés korlátozásával járó munkálatokat felfüggesztik, így június közepétől augusztus végéig a vasúti forgalom zavartalan lesz.

„A beruházásnak köszönhetően Magyarország egyik legnépszerűbb üdülőhelyének megközelíthetősége jelentősen javulni fog. 2021 tavaszától a villamosított szerelvények Budapestről immár nemcsak Székesfehérvárig, hanem egészen Balatonfüredig közlekednek majd. A villanyvonatok gyorsabb, kényelmesebb és környezetvédelmi szempontból is fenntarthatóbb alternatívát kínálnak majd a Balaton északi partjára utazóknak” – tette hozzá Lóczi Gábor, a projektet megvalósító konzorciumot vezető Vasútvill Kft. projektvezetője.

A fejlesztés közel 23 milliárd forintból, Európai Uniós pénzeszközök felhasználásával és a Magyar Állam támogatásával, az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program pályázati keretein valósul meg, a megrendelő Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. közreműködésével. A munkát a NIF Zrt. által kiírt közbeszerzési pályázat eredményeként a Vasútvill Kft. és az R-Kord Kft. által létrehozott ÉB 2018 Konzorcium végezheti el.

 

vehir.hu

További cikkek

Rekordszámú jelentkező a Balaton-átevezésre
Rekordszámú jelentkező a Balaton-átevezésre
Rekordot jelentő, több mint 2000 nevezés érkezett a nyár egyik legnagyobb szabadidősport-rendezvényére, a jövő vasárnapi Hervis Balaton-átevezésre.
Véget ért az 52. Kékszalag, 338 hajó teljesítette a távot
Véget ért az 52. Kékszalag, 338 hajó teljesítette a távot
A rajthoz állt 535 hajóból 338 teljesítette az 52. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjat, amelyet a Vándor Róbert vezette RSM2 nyert meg - közölték a verseny szervezői a viadal honlapján szombaton.
Rasovszky Kristóf új csúccsal nyerte a Balaton-átúszást
Rasovszky Kristóf új csúccsal nyerte a Balaton-átúszást
A Balaton Úszó Klub Veszprém nyílt vízi világ és Európa-bajnoka, Rasovszky Kristóf új csúccsal nyerte a 38. Lidl Balaton-átúszást.
Augusztustól az autóbusz-pályaudvar jegypénztáraiban a V-Busz járataira megszűnik a jegy- és bérletértékesítés
Augusztustól az autóbusz-pályaudvar jegypénztáraiban a V-Busz járataira megszűnik a jegy- és bérletértékesítés
A legközelebbi vásárlási lehetőség a Vásárcsarnokban található ügyfélszolgálat.
Az RSM2 futott be elsőként az 52. Kékszalag Nagydíjon
Az RSM2 futott be elsőként az 52. Kékszalag Nagydíjon
A veszprémi Vándor Róbert kormányozta RSM2 haladt át elsőként az 52. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj balatonfüredi célvonalán péntek hajnalban egy rendkívül szélcsendes versenyen - közölték a szervezők a verseny honlapján.
2020. augusztus 7. // Ibolya névnap