Az internet legyőzte a tévét
Erről pár éve már írtunk: egyre kevesebben néznek tévét, és különösen a fiatalok fordultak el a lineáris műsorszolgáltatóktól. Felnőtt egy generáció, ami inkább YouTube-csatornákat, Twitch-közvetítéseket és Netflix-sorozatokat néz ahelyett, hogy bekapcsolná a jó öreg dobozt. A piac átalakulására bár lassan, de a nagy szereplők is reagáltak, egymás után indultak el a streaming szolgáltatók, amelyek a következő évtizedben várhatóan méginkább háttérbe szorítják a hagyományos televíziózást.
Újra fizetünk a tartalmakért
A kétezres évek a kalózkodás évtizede is volt, és ez kis híján bedöntötte a zeneipart, de az is teljesen hétköznapinak számított, ha valaki torrenten keresztül szerezte be a legújabb sorozatepizódokat. A tízes években sokat változott a hozzáállás, kifehéredett a szürkezóna: az emberek egyre inkább hajlandóak fizetni azért, hogy legálisan hozzáférjenek különböző tartalmakhoz. A nagy videószolgáltatóknál, mint a HBO GO, a Netflix vagy az elmúlt hetekben elindított, a piacot várhatóan letaroló Disney+ egy mozijegy áráért korlátlan hozzáférést kaphatunk megannyi filmhez és sorozathoz.
Hasonlóan a zenéket sem innen-onnan összelopott mp3 fájlokként hallgatjuk, hanem egy fél CD áráért előfizetünk a Spotify-ra, ahol korlátlanul válogathatunk a világ muzsikái között. A streaming megjelenése alaposan átalakította a zeneipart, a tíz éve még haldokló terület elkezdett újra nyereséget termelni.
Jön a sharing-generáció
Nem lehet nem észrevenni, hogy a streaming-szolgáltatások üzleti modellje teljesen átformálja az emberek – főleg a fiatalok – világnézetét is. Egyre kevésbé fontos vagyontárgyakat birtokolni, egyre inkább az élmény és a praktikum kerül előtérbe. Ma már teljesen természetes, hogy nem kell a polcon gyűjtenem a CD-ket és DVD-ket, nem kell birtokolnom a zenét és a filmeket, elég, ha bármikor hozzáférhetek ahhoz, amire szükségem van.
Ez a szemlélet pedig az offline térben is alkalmazható, leglátványosabban a közlekedésben kezd kibontakozni: nem kell kerékpárt, rollert, vagy akár autót vennem (a nap 24 órájából 23-at úgyis csak állna és foglalná a helyet), elég, ha különböző kölcsönző-rendszereken keresztül (mint a MOL Limo vagy a Bubi) hozzáférek, amikor szükségem van rá. Ez a trend alapjaiban írhatja át például az autóipar működését – de ez már a következő évtized egyik nagy kérdése lesz.