A „Pályaorientáció, kiemelten az MTMI készségek és kompetenciák fejlesztése a köznevelés rendszerében” című pályázati program 2017 őszén indult a Tankerület érintett gimnáziumaiban, a projekt célja pedig az volt, hogy növelje az olyan pályaorientációs tevékenységek számát, valamint javítsa azok minőségét, amelyek a matematikai, természettudományos, informatikai és műszaki pályák népszerűsítését szolgálják.
Szauer István, a Veszprémi Tankerületi Központ igazgatója szerint világjelenség, hogy az utóbbi években előbbi tárgyak kissé háttérbe szorultak, holott az utánpótlás biztosítása ezen a területen is igen fontos lenne. A pályázat elsősorban ebben nyújtott segítséget, amelynek eredményessége már a szombaton esedékes középiskolai központi írásbeli vizsgák jelentkezőinek a számán is jól látszik: idén túljelentkezés van.
A január 31-én záruló, az Európai Unió és a Magyar Állam által, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával, mintegy 100 millió forint támogatású pályázatban a Tankerület hat gimnáziuma szerepelt: a III. Béla Gimnázium, Művészeti Szakgimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola, a Lovassy László Gimnázium, a Magyar–Angol Tannyelvű Gimnázium és Kollégium, a Noszlopy Gáspár Gimnázium és Kollégium, a Thuri György Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola és a Vetési Albert Gimnázium. A projekt lebonyolításában részt vett emellett a Veszprém Megyei Pedagógiai Szakszolgálat székhelyintézménye.
Ovádi Péter országgyűlési képviselő a projekt csütörtöki záró rendezvényén úgy fogalmazott, az ehhez hasonló, átfogó pályaorientációs projektek rendkívül fontosak, hiszen valódi útmutatót tudnak adni ahhoz, a továbbtanulás nem is olyan egyszerű időszakában melyik szak és iskola mellett tegyük le a voksunkat.
Péringer Ferenc projektfelelős, a Noszlopy Gáspár Gimnázium és Kollégium igazgató-helyettese szerint egy ilyen program nemcsak abban tud segíteni, hogy a leendő magyar munkaerő egy ideális utat járjon be a munkába állásig, de abban is, hogy csökkenjen a korai iskolaelhagyások száma a legmegfelelőbb életpálya kiválasztásával.
A Széchenyi 2020 keretében megvalósult, most lezárult program nagy hangsúlyt fektetett az MTMI (matematika, természettudomány, műszaki ismeretek, informatikai tudás) kompetenciák fejlesztésének megalapozására, mind a tanulói, minden a szülői, mind a pedagógusi oldalról, egyúttal a szociokulturális hátrányok csökkentését is megcélozva.
A projektfelelős elmondta, az elmúlt két és fél évben több mint 250 programot tartottak, a középiskolások mellett az általános iskolásokat, a szakmákat népszerűsítő piaci szereplőket, különböző előadókat és a pedagógiai szakszolgálat munkatársait is bevonva. A tanórához köthető események között szerepelt például nyílt nap, pályaválasztási nap a kisebbeknek és a nagyobbaknak is, látogatás felsőoktatási intézménybe, részvétel az Educatio kiállításon, interaktív kiállítás, valamint intézményi pályaorientációs workshop, ahol egy-egy sikeres szülő vagy külsős mesélt az életpályájáról. A tanórán kívül ezen túl lehetőség volt különböző szakkörökön részt venni, a középiskolai pályaválasztást támogató gyárlátogatásra menni, munkahelyeket bejárni és képzéseken is részt venni. A projekt során összesen több mint 5000 diák volt érintett, az intézmények és a szakszolgálat munkatársai pedig a programok hatékonyabb megvalósítása érdekében pályaorientációs témájú képzésben részesültek, valamint a munkájukat segítő eszközöket kaptak.