Egy igazolvánnyal kevesebb
Megszűnt 2020. január 1-jével az egyéni vállalkozói igazolvány, valamint már nincs lehetőség új okmány igénylésére sem. A korábban kiállított és érvénytelenné vált igazolványokat az érintettek legkésőbb 2020. március 1-jéig kötelesek leadni a székhelyük szerinti járási hivatalban postai úton vagy személyesen.
A változás az egyéni vállalkozói tevékenységet nem érinti, a nyilvántartás vezetésével kapcsolatos feladatokat a jövőben a Nemzeti Adó- és Vámhivatal fogja ellátni.
Megspórolhatjuk a postai kört erkölcsi bizonyítvány igénylésénél
2020. január 1-jétől a kormányablakokban elérhető online ügyintézői felület segítségével bármelyik kormányablakban igényelhető a hatósági erkölcsi bizonyítvány. Ehhez nem szükséges a postán megvásárolható űrlapot kitölteni, az ügyintéző segít az igénylésben. Az elkészült erkölcsi bizonyítványt az igénylő által megjelölt címre postán küldi meg a nyilvántartó hatóság.
Vándorolnak a hatáskörök
Március 1-től a megyeszékhely szerinti járási hivataloknak a járási hivatalok között betöltött kiemelt szerepe megszűnik, és a megyei illetékességgel ellátott feladat- és hatásköreit (pl. környezetvédelmi, természetvédelmi, munkavédelmi, családtámogatási feladatok) a megyei kormányhivatal fogja ellátni.
Március 1-től az építésügyi hatáskörök a jegyzőktől a megyei kormányhivatalok alá tartoznak majd, ennek eredményeként megszűnnek az építésügyi hatóságok közötti hatásköri átfedések, ezzel hatékonyabb és egyszerűbb lesz az ügyintézés ezen a területen is.
Ugyanekkor a járási hivatalok szabálysértési hatáskörei a rendőrkapitányságokhoz, míg a gyermek és a szülő, illetve más kapcsolattartásra jogosult személy kapcsolattartására vonatkozó határozat végrehajtásával kapcsolatos hatáskörök a járásbíróságokhoz kerülnek.
Bárki számára könnyen érthető szervezeti felépítés
A jövőben megszűnik a megyeszékhely szerinti járási hivatal kategória, a megyeszékhelyeken ellátott feladatok visszakerülnek a megyei kormányhivatalokhoz. Mindezzel a járási hivatalok kizárólag járási szintű ügyekkel foglalkoznak majd, a megyei szintű ügyeket ugyanakkor a fővárosi és megyei kormányhivatalok látják el. Az állampolgárokat és a vállalkozásokat érintő bürokratikus terhek csökkennek, az eljárások gyorsabbá és az ügyintézések hatékonyabbá válnak.
Nem kell évente felülvizsgálatra járni
Változás az is, hogy a nyugdíj előtt állóktól a jövőben csak a várható nyugdíjazást megelőző három és nem öt-nyolc évben kérhetnek adatokat az illetékes hatóságok.
A közgyógy-ellátottak felének olyan gyakran kell igazolniuk jogosultságukat, mint eddig, a megváltozott munkaképességűek vagy a súlyosan beteg gyermekeket nevelők esetében viszont megszűnik az ötévenkénti kötelező felülvizsgálat, ha a betegségben nem várható javulás. Ezeknek az intézkedéseknek köszönhetően lehetővé válik, hogy az embereknek kevesebbet kelljen hivatali ügyintézéssel foglalkozniuk.
A mobilunkon is benézhetünk a kormányablakon
Elindult az ügyintézések gyorsítását segítő Kormányablak-mobilalkalmazás, amely valós idejű információt nyújt a kormányablakokban jelentkező ügytípus szerinti várakozási időről.
Az alkalmazással későbbi cikkünkben még részletesen foglalkozni fogunk.
Egy kis statisztika a végére
Több mint félmillió ügyfelet szolgáltak ki a Veszprém megyei kormányablakok munkatársai 2019-ben. A legtöbben, 55.212-en júliusban keresték fel az ügyfélszolgálatokat, míg a legkisebb forgalom 31 ezer ügyféllel decemberben volt. A Családvédelmi Akcióterv júliusban életbe lépett elemeit 2297-en igényelték a megyei kormányablakoknál.