Az Oxford Review of Education című folyóiratban publikált kutatást a Malagai Egyetem és a University College London (UCL) tudósai vezették.
A tanulmányhoz az Andalúziai Oktatási Felmérő Hivatal adatbázisát használták fel. Azokat a kérdőíveket elemezték, amelyeket több mint 43 ezer spanyol tanuló 2008-2009-ben töltött ki 10 és 11 éves kora között, aztán ismételten 13 és 14 éves kora között 2011-2012-ben.
A vizsgálatból kiderült, hogy azok a diákok, akik naponta olvastak könyvet, annyival jobb eredményeket értek el az iskolai teszteken, ami plusz háromhavi középiskolai tanulmányi előmenetellel volt egyenértékű. Az újságok, képregények vagy magazinok rendszeres olvasása nem járt hasonlóan pozitív hatással a kutatók eredményei szerint, a novellaolvasás pedig csak nagyon csekély előnyt hozott.
A kutatás megállapításai fontos jelzést küldhetnek a szülőknek, tanároknak és a politikusoknak. A nemzetközi kutatócsoport azt ajánlja a fiataloknak, hogy az olvasással töltött idejüket szenteljék a könyveknek - olvasható az Eurekalert tudományos hírportálon.
John Jerrim, az UCL kutatója, a tanulmány társszerzője kiemelte, hogy 11 és 14 éves koruk között óriási fejlődésen mennek át a gyerekek. A háromhavi előny, amelyre az olvasással szert tehetnek, nem tűnhet soknak, de ez a vizsgált három középiskolai évnek a tíz százaléka. "Az egyre jobban digitalizálódó világban nagyon fontos arra biztatni a fiatalokat, hogy találjanak időt egy jó könyv elolvasására" - hangsúlyozta Jerrim.
A kutató szerint az olyan olvasnivalók, amelyek nem olyan lebilincselőek és összetettek, mint egy jó könyv, nem nyújtanak előnyt a kognitív fejlődésben. Ez különösen a gyengébb tanulóknál érdekes, akiknél minden járulékos segítség fontos lehet.