2019-ben Londonban bemutatták és azóta folyamatosan tesztelik a CityMapper Passt. Ez az okos kártya hozzáférést biztosít a tömegközlekedési és egyéb alternatív közlekedési eszközökhöz. A jegyvásárlási nehézségek, az ebből adódó utas torlódások időveszteséggel, a jegyek miatti papírpazarlás pedig környezetszennyezéssel járnak, valamint a nem megfelelő tájékoztatás az utasok felé szintén feszültséggel jár.
A CityMapper Pass két részből áll: egy érintős kártya és egy applikáció. Az applikáció valós idejű térképet mutat a közlekedési eszközök elérhetőségét illetően.
A keresőrendszer különlegessége, hogy nem csak a standard tömegközlekedési eszközöket mutatja, hanem az applikáció beintegrálja a fenntartható „zöld” járműveket: elektromos motor, roller, kerékpár, közös elektromosautó bérlés, moped stb.
A közlekedésben résztvevők számára fontos tényező az idő és a pénz. Az applikáció segít kiválasztani a megfelelő eszközt, időt spórol a jegyvásárlás helyetti utazási kártyával, valamint az alternatív közlekedési eszközök javaslatával.
Lényeges funkciója a programnak, hogy előfizetési lehetőség is van, egyszerű fizetési megoldás, jelentős időspórolás. További cél, hogy az ajánlatokat személyre szabja, a felhasználók egyéni igényeire a preferenciák alapján.
A CityMapper Passt bejelentő blogbejegyzésben a cég azt nyilatkozta:
A városok bonyolultak. Küldetésünk az volt, hogy egyszerűsítsük őket. Számos, a városi mobilitással kapcsolatos problémát megoldottunk: útvonalválasztás a megfelelő útirány meghatározása érdekében, rögzített nyílt adatok, hogy a felhasználók pontos információt szerezzenek. De mindig hiányzott valami: jegyvásárlás és fizetés-integráció, hogy segítsünk a felhasználóknak a teljes élményben.
Azonban az érintős kártya, a jegymentes utazás nem újdonság Londonban sem, mivel 2003-ban az Oyster kártya bevezetésével a kártya alapú utazás megoldódott.
A CityMapper előnye azonban (az elköteleződés a fenntartható közlekedés mellett) az ára. Szignifikánsan olcsóbb, mint az Oyster kártya. A heti Citymapper Pass ugyanazt kínálja, mint a TfL (Transport for London) Oyster kártyája, de £4,10-al olcsóbban, évente közel £200-ot spórolnak az utasok.
A fenntarthatóság jegyében, hazánkban is elindultak kezdeményezések hasonló rendszer kiépítésére.
Jelenleg a koronavírus miatt a Volánbusz járatai mobiljeggyel vehetők igénybe. A Nemzeti Mobilfizetési Zrt. és a Volánbusz szakemberei nagy erőkkel dolgoznak a mobilapplikáció fejlesztésén annak érdekében, hogy legkésőbb a március végéig bérletvásárlási lehetőséggel is bővüljön az alkalmazás.
A kérdés, hogy a járvány után, miként folytatódik a közlekedési eszközök igénybevétele. Vajon visszatér a régi módszerhez, vagy kiépül egy fenntartható, modern, digitális rendszer, ami már régóta várat magára?
Lengyel László