Az olyan titkos társaságokat, mint amilyen a szabadkőművesség is, számos legenda, misztikum és nem utolsó sorban összeesküvés-elmélet szövi át. Holott a legtöbb esetben a fellelhető történelmi dokumentumoknak köszönhetően nem is annyira titkos a tagságuk kiléte, és az alapelveiket sem titkolták. Bár rejtély így is marad bőven.
Eszerint a szabadság, egyenlőség, testvériség szellemében főleg a városi polgárság, a művelt fő- és köznemesség és a jobbára nemesi származású katonatiszti réteg alkotta a páholyokat. Legalábbis hazánkban a 19. század második felétől.
Európában már korábban, a középkorban megjelentek és a 18. századtól beszélhetünk klasszikus szabadkőműves társaságokról. A régi katedrálisépítkezések során a céhekbe szerveződő mesteremberek úgynevezett páholyokban laktak, itt adták át egymásnak a tudásukat, majd alakultak ki saját rituáléik és a szimbolikarendszerük is, amelyek közül a legismertebb a körző, vagy éppen a szögmérő.
Több irányvonal is kialakult, az angol János rendi reguláris irányzat mellett a francia Nagyoriens szabadkőműves páholyok voltak az első olyan társaságok, amelyek már szigorú szabályok mentén működtek, tagjaik csak feddhetetlen felnőtt férfiak lehettek, a szervezeten belül pedig nem a társadalmi osztály, hanem a képességek, érdemek alapján léphettek előre.
A társaságok alapvetően titkosan működtek, ez abban nyilvánult meg, hogy a rituálékról, gyűlésekről nem szivároghatott ki információ, ugyanakkor nem volt tilos egy tagnak felfednie magát mások előtt, amennyiben társait és egyéb titkokat nem árult el a páholyról.
Ez, hogy csak hírmorzsák, egy-egy homályos információ szivárgott ki róluk eredményezte azt, hogy nagyon hamar egyfajta misztikum alakult ki körülöttük, sokak a titkolózás miatt ellenséget, háttérhatalmi összeesküvést láttak bele a szabadkőművességbe.
Holott az eredeti alapelvük a társadalmi felemelkedés elősegítése, a szegények megsegítése és az elesettek támogatása volt, legalábbis saját megfogalmazásuk szerint.
Ennek szellemében alakultak meg az első páholyok Magyarországon is. Az 1700-as években indult kezdeményezések azonban még nem voltak kiforrottak, valamint a császárság is ügyelt arra, hogy a birodalomhoz lojális emberek révén féken tartsák őket, úgy, hogy szándékosan beszerveztek ilyen személyeket is a páholyokba.
A klasszikus szabadkőművesség eszméinek jegyében létrejött páholyokról az 1860-as évektől beszélhetünk Magyarországon. 1868-ban az Egyesség a hazában, míg 1869-ben a Corvin Mátyás az igazsághoz nevű nagypáholyok voltak az elsők. Ezek később, 1886-ban egyesültek Magyarországi Symbolikus Nagypáholy név alatt.
Veszprémben ehhez képest csak később, 1898 tavaszán indult el az első szabadkőműves kör, pontosabban az első fennmaradt jegyzőkönyv ebből az időszakból maradt ránk. Fontos megjegyezni, hogy ez a szerveződés nem tekinthető még hivatalos szabadkőműves páholynak, ahhoz a budapesti nagypáholy engedélye is kellett, viszont a kezdetekben a veszprémi szabadkőművesek még nem érezték magukat elég erősnek, nem volt mögöttük olyan anyagi háttér, hogy páhollyá alakulhassanak.
A veszprémi kör titokban kezdte meg a szerveződést, hogy hamarosan páhollyá alakulhassanak, viszont ahogy lenni szokott, itt is kiszivárogtak információk a titkos társaság létrejöttéről, ami nagyon hamar komoly társadalmi ellenállást váltott ki.
Az egyház többször is nyilvánosan bírálta a veszprémi szerveződést, valamint az akkori hírlap is folyamatosan napirenden tartotta az antiklerikális társadalmi-politikai mozgalmak kritikáját, bár ők nyilvánosan nem szálltak szembe a szabadkőműves körrel.
Ilyen ellenszélben szerveződött a veszprémi kör lassan páhollyá, amihez végül 1902-ben áprilisában jutottak el, ekkor tartotta alakuló ülését a Virradás a Bakonyalján-ra keresztelt páholy, amelyet ezután a fővárosi Magyarországi Symbolikus Nagypáholy is jóváhagyott.
Mivel induló páholyként még gyengék voltak, a fővárosi Demokratia páholy alá tagozódtak be, ez tekinthető a veszprémi anyapáholyának, valamint több ottani tag segített az első lépésekben is.
A veszprémi páholy működését a Vár u. 1. sz. alatt kezdte meg, ez volt akkor dr. Pillitz Antal helyettes-főmester címe is, itt tartották az összejöveteleket minden hónap első szombatján.
Az alapításkor így nézett ki a veszprémi páholy vezetőségének a tagsága:
- Főmester: dr. Segesdy Ferenc,
- Helyettes főmester: dr. Pillitz Antal,
- I. felügyelő: Krausz József,
- II. felügyelő: Seefranz József,
- Titkár: dr. Csomasz Béla,
- II. titkár: Nánay Sándor,
- Szónok: dr. Spitzer József,
- Kincstárnok: Óvári Kálmán,
- Templomőr: dr. Spitzer Mór.
A tisztikar az alapszabály szerint évente cserélődött, a páholy 1906-os fennállásáig így változtak a vezetők személyei:
A veszprémi szabadkőműves páholy megalakulását ugyanolyan ellenérzés kísérte a társadalom részéről, mint amikor még csak körként működtek. Ennek a negatív megítélésnek az ellensúlyozására egy jótékony kezdeményezéssel álltak elő, a szegény sorsú középiskolások élelmezésén szerettek volna segíteni, ám hiába nyerték meg Szeglethy György polgármestert, a városi iskolaigazgatók, lelkészek és tanárok távol maradtak az egyeztetésekről, így hamar elhalt a kezdeményezés.
Az első kudarc után a Virradás a Bakonyalján inkább a belső ügyei felé fordult és működését próbálta megszilárdítani, bár ez az alacsony létszám miatt nem ment könnyen. Tovább nehezítette a helyzetüket, hogy a fővárosi nagyobb páholyok – köztük az anyapáholynak tekintett Demokratia is – nyíltan politikai színtérre lépett, ezzel pedig többen nem értettek egyet a tagok közül, lévén, hogy a szabadkőművesség egyik alapelve akkor az volt, hogy nem vállalnak nyílt politikai fellépést.
Bár a veszprémi páholy tagjai közös állásfoglalásukban kinyilvánították, hogy nem hajlandóak politikai kérdésekbe belebonyolódni, a Demokratia tovább radikalizálódott ezen a téren, ez pedig 1905-ben visszafordíthatatlanul elindította a Virradás a Bakonyalján páholy felszámolását. Az év végére két meghatározó és alapító tag, Spitzer József és Óvári Kálmán is jelezte, hogy kilép a szabadkőműves kötelékből.
1906-ban már csak alig 10-en gyűltek össze a rendszeres havi összejöveteleken, ám érdemi tevékenységet nem tudtak folytatni, így ezt az évet tekinthetjük a veszprémi szabadkőműves páholy megszűnésének is.
A Vár utca 1. sz. alatt, az egykori Fecskendőház homlokzatán a mai napig láthatóak azok a 19. századi céhcímerek, amelyekben felfedezhetőek a későbbi szabadkőműves jelképek is. Az pedig talán csak a véletlen műve, hogy ugyanezen a címen működött rövid ideig a Virradás a Bakonyalján Szabadkőműves Páholy is Veszprémben. Vagy talán nem az. Ezt a kérdést viszont hagyjuk meg az összeesküvés-elmélet hívőknek!
A cikk megírásához nagy segítséget nyújtottak Hudi József tanulmányai, amelyeket teljes egészében bárki elolvashat a Veszprémi Szemle 27. illetve 33. számában.